Senaste nytt

ASIANA kör en Malaysian och döper om First Class

Dr. Miles

Expert
Hur ser möjligheterna till kompensation ut här? Man blir väl nedgraderad till C i kabinklass även om man får sitta kvar i förstaklass-stolen man reserverat. Poängskillnaden borde väl betalas tillbaka i alla fall?
Jag kan tipsa om ett par trådar.

Hjälp! Asiana OZ 542 - 01 juli Nedgraderad från First till Business!? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Nedgradering från first till business - ett fall i tysk domstol | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

palmen

Moderator
Hur ser möjligheterna till kompensation ut här? Man blir väl nedgraderad till C i kabinklass även om man får sitta kvar i förstaklass-stolen man reserverat. Poängskillnaden borde väl betalas tillbaka i alla fall?
De kan alltid säga att de ändrat sitt First concept, stolen är kvar men justering av mjuka produkten, men ändå "First".

Jag tror personligen att man kommer att få bråka väldigt mycket för att få något för det och troligtvis inte värt ansträngningen.
 

MTheC

Medlem
Jag hade en bokning med Asiana F ( Incheon - Frankfurt) i december. Ringde i förrgår och bokade om till EVA Air i C (Tapei - Paris) som jag aldrig testat. Fick tillbaka poäng och skatter (annan routing) men fick betala 150:- i ombokningsavgift, så det blev en kostnad på 13:- för ombokningen. Kändes helt OK.

Nu funderar jag på att boka om och köra EVA till Taipei istället.

Skulle säga att min erfarenhet är att Eva Airs C-produkt delvis är bättre än Asiana i F. Stolen är bättre hos Asiana men redan innan de gått ned i servicenivå så tyckte jag att Eva Air höll bättre kvalitet i service, mat och dryck. Så allt förutom stolen var i princip bättre hos Eva.
 

richard87

Medlem
Pratade med Tallinn nu precis som återbetalade hela poängskillnaden. Jag tar gärna F-kabin till businesspris så jag är rätt nöjd med ändringen.
 

CoooC

Medlem
Ping @richard87 @Abbs!

Jag ringde Tallin idag och requestade 30 000 poäng tillbaka. Då issuade handläggaren nya tickets varpå våra platser 2E och 2F ändrades till 9E och 9F. Jag protesterade länge och bad få prata med deras supervisor men till ingen nytta. De menade att bokningen skulle cancelleras om de inte issuade nya tickets.

Har ni fått behålla era platser i F-kabinen? Fick ni också nya tickets?
 

Chris81

Medlem
Fick behålla F-platserna (än så länge), men det var Asiana som bokade om från O till I. Tror inte nya tickets ställdes ut av Tallinn, utan såg avbokade O-segment och motsvarande nya I-segment på samma existerande bokning.
 

CoooC

Medlem
Fick behålla F-platserna (än så länge), men det var Asiana som bokade om från O till I. Tror inte nya tickets ställdes ut av Tallinn, utan såg avbokade O-segment och motsvarande nya I-segment på samma existerande bokning.

Pratade precis med en ny agent på Tallin som förklarade att trots att det har sett ut som att jag har haft platserna 2E och 2F (på sas.se t.ex.) så ändrades de facto platserna till 9E och 9F redan den 17 maj när bokningsklassen ändrades från O till I.
 
Toppen