Senaste nytt

Artikel: Hur blir jag uppgraderad på flyget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

62K

Ny medlem
Åkte med EZY mellan GOT och LGW och fick en Speedy Boarding lapp!!! Måste väl ses som en upgrade? Sen att man fick checka in först för att sedan hamna längst bak i bussen kan väl ses som ett oigenomtänkt koncept. För en två timmars flygning tycker jag att dessa LOCO fungerar. Knepet är att inte förvänta sig något alls.
 

JacobGBG

Medlem
Jag ska flyga FRA-YYZ med LH i slutet på Augusti. Jag har inte haft tungan rätt i mun när jag bokat och nu fått en fare class som inte kan uppgraderas med poäng på SAS site.

I en sån här situation finns det något mer man kan göra? Jag kommer förstås flörta lite med LH personalen i FRA för att se om de släpper igenom en poänguppgradering i sista stund när de ser att det finns lediga säten.. men utöver det?
 

Gnopps

Medlem
Jag ska flyga FRA-YYZ med LH i slutet på Augusti. Jag har inte haft tungan rätt i mun när jag bokat och nu fått en fare class som inte kan uppgraderas med poäng på SAS site.

I en sån här situation finns det något mer man kan göra? Jag kommer förstås flörta lite med LH personalen i FRA för att se om de släpper igenom en poänguppgradering i sista stund när de ser att det finns lediga säten.. men utöver det?
Kanske tillåter biljetten ombokningar? Då kan du betala ombokningsavgiften + prisskillnad till prisklass som tillåter uppgradering. Kolla dock först att det finns plats att uppgradera till om du gör det här!
 

agehall

Medlem
Jag tror inte du ska räkna med att kunna uppgradera vid gaten i FRA, iaf inte med poäng. Jag försökte uppgradera Y->C vid incheckning sist jag flög JNB-FRA. Då sa de att det gick att uppgradera med M&M-miles eller cash (€570), men inte EB-poäng.
 

EricT

Medlem
Ytterligare "evidens" om statusens betydelse. Flyger FCO-LHR-BKK imorgon med BA. Blev nyligen uppgraderad till guld, trots att 5p saknades. Men jag skrev till dem och talade med dem och förklarade omständigheterna o s v att jag borde få guld nu (i maj), allt med baktanken att få en uppgradering för nämnda resa. Eftersom en world traveler plus (WTP) till BKK betingade ett ngt för högt pris för en statsanställd inom akademien, även med en "sloppy booking" i economy, så fick det bli en ekonomiklass. Döm om min förvåning när jag skulle göra check-in 24 timmar innan första benet och det funkade inte. Gick till "manage my booking" och såg att jag hade åkt upp till WTP innan jag bett om det. Vad som imponerade på mig var att när jag flugit 747:an med den kabinkonfigurationen har jag alltid suttit på 12 A, eftersom det finns ett fällbart skötbord framför den platsen där man kan lägga upp fötterna. Vilken plats fick jag? Jo 12 A. Detta kan man kalla "service marketing in practice". BA har gett mig ytterligare en anledning att flyga med dem:)

Låter för bra för att vara sant nästan. Har flugit så in åt helsikes med BA club world och endast en gång blivit uppgraderad på flygplatsen till First. Detta då pga att BA cancellerat mitt flyg. Jag får väl hoppas på bättre lycka i framtiden. Dock tror jag det är vanligare att få upg fr ekonomi. Detta dåbusiness nästan aldrig är fullt.
 
LH och BA är striktare och konservativa med att bumpa-upp någon bara så. Har man rätt status, klädsel och lite tur så funkar det utmärkt. Det där med att bli uppgraderad i planet efter måltiden är mer vanligare när C är nästan tom.

Däremot vad jag hatar är när någon skapar ett scen bara för att få bli uppgraderad. En gång var det så att vi hade en infant med egen plats i C, strax efter boarding hör vi någon gråta. Min fru hade sett en kvinna med bebis som inte fått det där platsen med korgen som det brukar vara, i tron om att det är hennes bebis som gråter säger hon till kabinpersonalen att det är OK om någon som mår dåligt eller har små barn tar vår infants plats. Till vår förvåning och ånger så får en tjei i 20-nånting med krokodiltårar platsen och super sig nästan full med champis. Sen wiskar hon "hemligheten" till min Mrs. att hon behövde bara skrika att hon är flygrädd, klaustrofobisk och vill inte flyga och vips, blev hon uppgraderad till Business. Jag hade sett många tricks men detta var något exceptionellt.

Jag secondar Concourde i att har man betalat för Y så får du nöja dig med Y. Har man problem med det så antingen köper man C eller så uppgraderar sig vid disken.
Ibland folk som har compassionate fare blir uppgraderade för de faktiskt reser på stand-by, men jag låter gärna en person med en sån biljett resa istället för mig om jag kan ta själv nästa flyget.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Jag fick en OP-up utan status (EBB) när jag reste med min kompis till NYC på min födelsedag, hade low - eco och frågade om jag kunde uppgradera med poäng och fick hänvisning fråga i gate, gick till gate där en trevlig tjej sa, absolut kan vi uppgradera er men bara till eco extra, tack sa jag. Upptäckte sedan att SAS aldrig drog några poäng :D // J
 

Dubbel C

Medlem
Hej Jakob. Jag undrar hur personalen i SAS Loungerna värderar EBG-medlemmarna. Alltså, om jag har 500 000 poäng och någon annan har 600 000, tar de den med mer poäng före då? Eller hur värderar de? Jag har två gånger förra året försökt uppgradera mig med poäng från Economy Extra till Business men fått nej (trots att business inte varit fullt). Sedan vet jag att de måste ha beställt tillräckligt med mat osv. Men ändå, har du koll?
©
 

JacobGBG

Medlem
Hej Jakob. Jag undrar hur personalen i SAS Loungerna värderar EBG-medlemmarna. Alltså, om jag har 500 000 poäng och någon annan har 600 000, tar de den med mer poäng före då? Eller hur värderar de? Jag har två gånger förra året försökt uppgradera mig med poäng från Economy Extra till Business men fått nej (trots att business inte varit fullt). Sedan vet jag att de måste ha beställt tillräckligt med mat osv. Men ändå, har du koll?
©

Antalet poäng man har på sitt konto är helt ovidkommande.

Det som spelar roll är om din nuvarande klass är full eller ej. Då kan de uppgradera dig för att trycka in någon mer i Economy (xtra).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen