Senaste nytt

Artikel: Hur blir jag uppgraderad på flyget?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med att resa ensam verkar inte spela så stor roll.
Har Eurobonus Guld och har många ggr när jag rest med fru eller ett barn blivit uppgraderad - på såväl långa som korta flygningar. Det som verkar vara väsentligt att att man är i "samma bokning". Iaf min erfarenhet :)

Det fungerar oftast att erbjuda sig standby för en senare flygning även om man checkar in bagage. Väskan får då en speciell tag så att lastarna enkelt kan ta av väskan ifall resenären inte kommer med.

Det där med att resa ensam verkar inte spela så stor roll.
Det är inte alls ovanligt att flygbolagen överbokat economy class med endast en eller två personer, och i så fall lär de välja personer som reser ensamma för att slippa behöva uppgradera fler personer än nödvändigt.

Jag vill påpeka att det som står i artikeln inte är någon absolut sanning. Varje uppgraderingssituation är unik och vad flygbolagen väljer att göra beror helt på situationen.

Men efter flera års egen erfarenhet och mycket input från andra frekventa resenärer är det här nog så bra råd och riktlinjer som går att ge.
Följer man dessa är chanserna som allra bäst att få en uppgradering.

För varje gång jag och min fru blivit uppgraderade kan jag räkna 5 uppgraderingar som ensam resande. Du har alltid större chans som ensam eftersom det är mindre arbete att flytta en person.

Ytterligare "evidens" om statusens betydelse. Flyger FCO-LHR-BKK imorgon med BA. Blev nyligen uppgraderad till guld, trots att 5p saknades. Men jag skrev till dem och talade med dem och förklarade omständigheterna o s v att jag borde få guld nu (i maj), allt med baktanken att få en uppgradering för nämnda resa. Eftersom en world traveler plus (WTP) till BKK betingade ett ngt för högt pris för en statsanställd inom akademien, även med en "sloppy booking" i economy, så fick det bli en ekonomiklass. Döm om min förvåning när jag skulle göra check-in 24 timmar innan första benet och det funkade inte. Gick till "manage my booking" och såg att jag hade åkt upp till WTP innan jag bett om det. Vad som imponerade på mig var att när jag flugit 747:an med den kabinkonfigurationen har jag alltid suttit på 12 A, eftersom det finns ett fällbart skötbord framför den platsen där man kan lägga upp fötterna. Vilken plats fick jag? Jo 12 A. Detta kan man kalla "service marketing in practice". BA har gett mig ytterligare en anledning att flyga med dem:)

Jag hade tillfälle att prata med en ANA anställda om detta tidigare.

Hon sa att, ibland är det så att de behöver uppgradera t ex 3 personer till Business class.
Då är det enklare att uppgradera 3 personer i en bokning(PNR) än 3 personer i 3 olika bokningar, speciellt när de har bråttom.

Bra poäng AHO. Det heter operational upgrade av en anledning. Det som gör livet enklast för flight management blir resultatet.

Jag nämnde statusnivåns betydelse som "evidens" för uppgradering i kommentar 14. Tidigare har det även nämnts att chansen ökar när det inte finns så många affärsresenärer. OM jag ska spekulera var det nog en kombination av dess faktorer som bidrog till min osannolika uppgradering LHR-BKK. Jag åkte från economy till first. När jag kom till loungen på LHR konstaterade de glatt att jag fått plats 2 K. Jag trodde inte det var sant förrän jag väl satt där.

Ska man vara lite petig i sammanhanget verkar designen på Emirates First Suite klart lyxigare, efter att ha läst det reportaget. Känns som att BA behöver fräscha upp sin First, om man jämför.

Uppgraderad ombord! Hur jag brukar göra....

Flög idag på en eco extra biljett SK777 CPH-ATH, det fanns 3 rader Business säten, eller snarare mittsäten som var tomma (reserved for comfort).

Ibland när jag är ombord brukar jag fråga snällt om det går att bli uppgraderad efter måltiden. Jag skulle vilja säga att det fungerar 40-50% av gångerna. Skälet till att jag säger efter måltiden är att det brukar öka chansen eftersom C/A inte behöver bry sig om attt servera Business mat till en Eco extra passagerare.

Så idag gick det utmärkt. Blev uppgraderad till en fönsterplats på Rad 1. Så jag fick sova 2 timmar vilket var välkommet. :cool:

Dela gärna med er av hur ni gör....

Personligen frågar jag inte. Har man betalt för coach är det coach man åker i. En uppgradering är inget man ska förvänta sig, det snarare är en bonus som jag tacksamt tar emot.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen