Senaste nytt

Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

Spännande. Har du något referat av artikeln att dela med dig av för oss som inte prenumererar på Dagens Industri? Jag kan bara se ingressen. Vilka två landningsbanor föreslår de ska läggas ned? (Jag gissar att Bromma är en av dem).

I onsdagens papperstidning finns det tre helsidor i ämnet, gå och läs där du hittar DI


När det diskuterats ytterligare banor på Arlanda så har jag bara hört om en parallellbana till 08/26.

Heathrow behöver en tredje bana. Jag är inte lika säker på att Arlanda behöver en fjärde. De befintliga (främst 08-26 och 01R-19L) borde däremot förlängas

Det skall inte vara fyra banor på Arlanda
Planerna är att lägga ner bana 2.
Det går ju inte att utnyttja bana 2 och 3 maximalt samtidigt, in/utflygning på bana 3 korsar bana 2s barnände 26, jag har undrat varför byggde bara 3 på det viset, förmodligen några lokalpolitiker i Upplands Väsby och Sigtuna kommuner som hade synpunkter
 
Heathrow behöver en tredje bana. Jag är inte lika säker på att Arlanda behöver en fjärde. De befintliga (främst 08-26 och 01R-19L) borde däremot förlängas
Arlanda har Hybris, när det pratas om en 4:e rullbana. De tre som finns idag räcker gott. Problemet är att rullbana 3, bara blev 2.500 meter lång, med ev. 3.300 meter i en framtid. Kommer aldrig att ske en sån förlängning med en högljudd flygopinion i bl.a. Upplands Väsby. Däremot borde rullbana 2 förlängas till 3.300 meter (mot dagens 2.500 meter). Österut borde det gå att lösa in div mark och gårdar, i ett ganska glest byggt område. Med en förlängning av rullbana 2, österut, så kompenseras bortfallet av rullbana 1 ( 3.300 meter i dag) när den rullbanan alltid är sommarstängd 30-45 dagar varje sommar, för banunderhåll (när just en lång rullbana behövs som mest, i sommarhettan för långlinjeflygplan att kunna ta full last, alt bränsle).
 
Det finns en plan från swedavia som publicerades för något år sedan. Man vill bygga en tredje parallell bana öster om de befintliga. Nuvarande 08/26 avvecklas och blir en taxibana från terminalerna till de två östra banorna. Tanken är att tre parallella banor ger högre kapacitet än dagens lösning. Om passagerarantalet ökar vill man bygga en ny satellit-terminal norr om bana 08/26 som även den kan använda den banan som taxibana. Terminalerna förbinds med ett tåg under bana 08/26.

Man vill även reservera mark ännu längre östetut för en "femte" parallell bana i framtiden. Men eftersom bana "två" är avvecklad i det scenariet så är det frågan om att ha fyra banor totalt.

Swedavias prognos givet nuvarande trafikutvecklig är att en ny bana måste vara i drift innan Bromma kan avvecklas. Beräknad tid från beslut tills att en bana är klar för drift är 15-20 år, så vill man avveckla Bromma 2038 bör beslut om ny bana på Arlanda fattas någon gång 2018-2023.
 
Det som hindrar en förlängning av bana 2 är att Swedavia önskar bygga en tredje parallell bana 01/19 och konvertera 08/26 till en taxibana. Ska man bygga pir H/I krävs det en ny taxibana mellan å ena sidan 01L/19R och terminalerna, och å andra sidan 01C/19C och 01R/19L.
 
Snygg bump.

Är det fortfarande planer på att bygga en ny rullbana öster om bana 3? Det är redan lång taxitid från bana 3 och kommer inte bli kortare då...
 
Det som hindrar en förlängning av bana 2 är att Swedavia önskar bygga en tredje parallell bana 01/19 och konvertera 08/26 till en taxibana. Ska man bygga pir H/I krävs det en ny taxibana mellan å ena sidan 01L/19R och terminalerna, och å andra sidan 01C/19C och 01R/19L.
Snygg bump.

Är det fortfarande planer på att bygga en ny rullbana öster om bana 3? Det är redan lång taxitid från bana 3 och kommer inte bli kortare då...
Det finns ett inlägg innan som dock togs bort av den som gjorde det.

/Moderator

Jag lade upp ett inlägg där jag undrade anledningen till att man inte har försökt att förlänga Bana 2 men insåg att jag till stora delar fick svar på det lite högre upp på sidan. Fick även ett förtydligande från fcx vilket jag inte såg förrän efter jag hade tagit bort inlägget (tog bort inlägget väldigt snabbt btw)!

Masterplanen som fcx syftar på finns på följande länk:

För den som är intresserad så har Svensk Pilotförening avgett ett yttre från 2022 gällande en "Remiss av rapporten Arlanda flygplats – en plan för framtiden (Ds 2022:11)" som finns på följande länk:
https://www.regeringen.se/contentassets/123db4ca2abe414bb7b9c55ee17667b4/svensk-pilotforening.pdf
 
Jag lade upp ett inlägg där jag undrade anledningen till att man inte har försökt att förlänga Bana 2 men insåg att jag till stora delar fick svar på det lite högre upp på sidan. Fick även ett förtydligande från fcx vilket jag inte såg förrän efter jag hade tagit bort inlägget (tog bort inlägget väldigt snabbt btw)!

Masterplanen som fcx syftar på finns på följande länk:

För den som är intresserad så har Svensk Pilotförening avgett ett yttre från 2022 gällande en "Remiss av rapporten Arlanda flygplats – en plan för framtiden (Ds 2022:11)" som finns på följande länk:
https://www.regeringen.se/contentassets/123db4ca2abe414bb7b9c55ee17667b4/svensk-pilotforening.pdf
Det finns också den här uppdateringen till masterplanen:


Där läggs det till ett alternativ med en satelitterminal vid bana 3 (där det är långtidsparkering etc idag).
 
Toppen