Det finns en plan från swedavia som publicerades för något år sedan. Man vill bygga en tredje parallell bana öster om de befintliga. Nuvarande 08/26 avvecklas och blir en taxibana från terminalerna till de två östra banorna. Tanken är att tre parallella banor ger högre kapacitet än dagens lösning. Om passagerarantalet ökar vill man bygga en ny satellit-terminal norr om bana 08/26 som även den kan använda den banan som taxibana. Terminalerna förbinds med ett tåg under bana 08/26.
Man vill även reservera mark ännu längre östetut för en "femte" parallell bana i framtiden. Men eftersom bana "två" är avvecklad i det scenariet så är det frågan om att ha fyra banor totalt.
Swedavias prognos givet nuvarande trafikutvecklig är att en ny bana måste vara i drift innan Bromma kan avvecklas. Beräknad tid från beslut tills att en bana är klar för drift är 15-20 år, så vill man avveckla Bromma 2038 bör beslut om ny bana på Arlanda fattas någon gång 2018-2023.