Senaste nytt

Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

Nurre93

Medlem
De här planerna har ju diskuterats i flera trådar, men inte särskilt lätthittade (om Brommas nerläggning, SAS inrikes till T5, etc). Nu när det har kommit upp lite mer information kanske det kan vara relevant att lägga in en dedikerad tråd i ämnet.

Här är det som jag inte har sett förrän nyss, och ej heller sett i forumet:

1, Skiss på nya piren: Ny pir - Swedavia Extranet - tre stora brygghus som kan hantera två små eller ett stort plan samtidigt. Som uppföljning kommer fyra nya på andra sidan senare.

2, Bredare gång mellan pir A och B, med rullband: T5 2050 - Swedavia Extranet - Äntligen!

3, Ny säkerhetskontroll i T5: Frågor och svar - Swedavia Extranet - "Den gemensamma säkerhetskontrollen kommer att byggas mittemot incheckningsdiskarna i terminal 5, från incheckningsdisk 45-81. Det innebär att flera av servicekontoren för flygbolagen och marktjänstbolagen kommer att erbjudas en ny plats." Här är jag lite förvirrad och förstår inte riktigt precis hur det är tänkt att det ska se ut. Men det kanske kommer mer om det senare.

Lite mer information om uppgradering av bagagesystemet etc finns på: Projektinformation - Swedavia Extranet

Om jag inte minns fel så skulle väl pir F anpassas för A380 genom b.la. trearmade bryggor på en av gaterna ganska snart enligt Arlanda bygger om för världens största plan - P4 Stockholm | Sveriges Radio
Dock är det inget jag ser i projektplanen och undrar om det är någon som vet mer om detta? Har det blivit ändrat eller är det i princip "klart" att det inte togs med i projektplanen?
 

maswan

Medlem
Om jag inte minns fel så skulle väl pir F anpassas för A380 genom b.la. trearmade bryggor på en av gaterna ganska snart enligt Arlanda bygger om för världens största plan - P4 Stockholm | Sveriges Radio
Dock är det inget jag ser i projektplanen och undrar om det är någon som vet mer om detta? Har det blivit ändrat eller är det i princip "klart" att det inte togs med i projektplanen?

Jag gissar att det hamnar på pir G, där har vi ju:

Frågor och svar - Swedavia Extranet "Det brygghus som ligger närmast gateområde F26-F69 förses med tre flexibla bryggarmar, så att de största planen (kod F, som Airbus A380) kan angöra piren från det västra brygghuset. Två av armarna går till flygplanets nedre våning, längst fram och längst bak i planet. Den tredje bryggarmen går till flygplanets business class, som ligger på dess övervåning."

Läser man P4-länken noga så står det ju bara att de jobbar på att fixa banan och lite interna områden i pir F, inget mer än att de "tittar på" tre bryggor etc.

PS, jag märker nu att jag läste ouppmärksamt och att de explicit säger "utökad bussning". Blä. Jag missade nästan planet hem pga bussgate på Arlanda i fredags, blev löptur genom sky city när 20 minuters transfer blev 12 efter bussandet (planet landade 30 minuer sent). Turligt nog väntade de på en resande från ett sent inrikesflyg som var två minuter långsammare än mig. Gaten var överraskad över att jag hann... Dubbel-blä för bussgate.
 

Ökenberg

Ny medlem
Om jag inte minns fel så skulle väl pir F anpassas för A380 genom b.la. trearmade bryggor på en av gaterna ganska snart enligt Arlanda bygger om för världens största plan - P4 Stockholm | Sveriges Radio
Dock är det inget jag ser i projektplanen och undrar om det är någon som vet mer om detta? Har det blivit ändrat eller är det i princip "klart" att det inte togs med i projektplanen?

Finns med i projektet. Det är gate F36 och F32 som anpassas till A380. Arbetet med att bygga om F36 påbörjas våren 2017 och ska vara klar i slutet av året. F32 byggs om året därpå och står klar hösten 2018.

Ramp E - Swedavia Extranet
 

Homer

Medlem

För kunna möta den ökande efterfrågan på fler interkontinentala linjer ska en helt ny pir (Pir G) byggas i Terminal 5.

Den nya piren är en del i ett stort investeringsprogram som avser att förbättra infrastrukturen, servicenivåerna och kapaciteten för större trafikvolymer. Piren ska utformas för att kunna ta emot fler resenärer och även större flygplansmodeller, som till exempel Airbus A380.

Byggstart var planerad att ske under andra kvartalet 2018.

Men nu har byggherren Swedavia valt att skjuta på projektet i två år eftersom de vill prioritera andra åtgärder.


Arlandas nya pir försenas
 

Xilan

Medlem
Hur gärna jag än skulle vilja se att de kom igång med Pir G så tror jag att det här är goda nyheter.
Jag skulle gärna vilja veta vad de prioriterar istället.

Arlanda har stora kapacitetsproblem eller flaskhalsar på flera ställen.
- En ny landningsbana. Man skulle verkligen behöva en tredje parallellbana, som skulle behöva vara en bit över 3 km lång.
- Fler gater. Idag händer det ofta att landande flygplan får stå och vänta nånstans på att deras gate ska bli ledig.
- Effektivare taxibanesystem. Bland annat skulle möjligheten finnas i större utsträckning att ändra startordning genom att det fanns fler "påfarter" till startbanan. Som alla vet är det ibland en lång kö med starter som exempelvis taxar iväg norrut för start bana 19R. Det finns inga möjligheter att ändra den startordningen, utan det blir som det blir. Om man skulle kunna styra det mer om det fanns exempelvis tre olika påfarter och möjligheter att taxa om skulle man kunna ta varannan östergående och varannan västergående. Vid fint väder skulle man kunna starta i betydligt tätare följd och öka kapaciteten.

Ja det var tre önskemål från mig som jag hoppas att de tar tag i omgående.
 

011430121

Medlem

För kunna möta den ökande efterfrågan på fler interkontinentala linjer ska en helt ny pir (Pir G) byggas i Terminal 5.

Den nya piren är en del i ett stort investeringsprogram som avser att förbättra infrastrukturen, servicenivåerna och kapaciteten för större trafikvolymer. Piren ska utformas för att kunna ta emot fler resenärer och även större flygplansmodeller, som till exempel Airbus A380.

Byggstart var planerad att ske under andra kvartalet 2018.

Men nu har byggherren Swedavia valt att skjuta på projektet i två år eftersom de vill prioritera andra åtgärder.


Arlandas nya pir försenas
Avvakta hur flygskatten påverkar flygandet?
 

micsjo

Medlem
Snabbt öka kapaciteten säger de ju i artikeln i alla fall. Som jag läser det de beskbeskr kan det ju bara betyda mer bussgate.
 
Toppen