Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

maswan skrev:De här planerna har ju diskuterats i flera trådar, men inte särskilt lätthittade (om Brommas nerläggning, SAS inrikes till T5, etc). Nu när det har kommit upp lite mer information kanske det kan vara relevant att lägga in en dedikerad tråd i ämnet.Här är det som jag inte har sett förrän nyss, och ej heller sett i forumet:1, Skiss på nya piren:Ny pir - Swedavia Extranet- tre stora brygghus som kan hantera två små eller ett stort plan samtidigt. Som uppföljning kommer fyra nya på andra sidan senare.2, Bredare gång mellan pir A och B, med rullband:T5 2050 - Swedavia Extranet- Äntligen!3, Ny säkerhetskontroll i T5:Frågor och svar - Swedavia Extranet- "Den gemensamma säkerhetskontrollen kommer att byggas mittemot incheckningsdiskarna i terminal 5, från incheckningsdisk 45-81. Det innebär att flera av servicekontoren för flygbolagen och marktjänstbolagen kommer att erbjudas en ny plats." Här är jag lite förvirrad och förstår inte riktigt precis hur det är tänkt att det ska se ut. Men det kanske kommer mer om det senare.Lite mer information om uppgradering av bagagesystemet etc finns på:Projektinformation - Swedavia ExtranetKlicka för att utvidga...

Om jag inte minns fel så skulle väl pir F anpassas för A380 genom b.la. trearmade bryggor på en av gaterna ganska snart enligt Arlanda bygger om för världens största plan - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Dock är det inget jag ser i projektplanen och undrar om det är någon som vet mer om detta? Har det blivit ändrat eller är det i princip "klart" att det inte togs med i projektplanen?

Nurre93 skrev:Om jag inte minns fel så skulle väl pir F anpassas för A380 genom b.la. trearmade bryggor på en av gaterna ganska snart enligtArlanda bygger om för världens största plan - P4 Stockholm | Sveriges RadioDock är det inget jag ser i projektplanen och undrar om det är någon som vet mer om detta? Har det blivit ändrat eller är det i princip "klart" att det inte togs med i projektplanen?Klicka för att utvidga...

Jag gissar att det hamnar på pir G, där har vi ju:

Frågor och svar - Swedavia Extranet "Det brygghus som ligger närmast gateområde F26-F69 förses med tre flexibla bryggarmar, så att de största planen (kod F, som Airbus A380) kan angöra piren från det västra brygghuset. Två av armarna går till flygplanets nedre våning, längst fram och längst bak i planet. Den tredje bryggarmen går till flygplanets business class, som ligger på dess övervåning."

Läser man P4-länken noga så står det ju bara att de jobbar på att fixa banan och lite interna områden i pir F, inget mer än att de "tittar på" tre bryggor etc.

PS, jag märker nu att jag läste ouppmärksamt och att de explicit säger "utökad bussning". Blä. Jag missade nästan planet hem pga bussgate på Arlanda i fredags, blev löptur genom sky city när 20 minuters transfer blev 12 efter bussandet (planet landade 30 minuer sent). Turligt nog väntade de på en resande från ett sent inrikesflyg som var två minuter långsammare än mig. Gaten var överraskad över att jag hann... Dubbel-blä för bussgate.

Nurre93 skrev:Om jag inte minns fel så skulle väl pir F anpassas för A380 genom b.la. trearmade bryggor på en av gaterna ganska snart enligtArlanda bygger om för världens största plan - P4 Stockholm | Sveriges RadioDock är det inget jag ser i projektplanen och undrar om det är någon som vet mer om detta? Har det blivit ändrat eller är det i princip "klart" att det inte togs med i projektplanen?Klicka för att utvidga...

Finns med i projektet. Det är gate F36 och F32 som anpassas till A380. Arbetet med att bygga om F36 påbörjas våren 2017 och ska vara klar i slutet av året. F32 byggs om året därpå och står klar hösten 2018.

Ramp E - Swedavia Extranet

För kunna möta den ökande efterfrågan på fler interkontinentala linjer ska en helt ny pir (Pir G) byggas i Terminal 5.

Den nya piren är en del i ett stort investeringsprogram som avser att förbättra infrastrukturen, servicenivåerna och kapaciteten för större trafikvolymer. Piren ska utformas för att kunna ta emot fler resenärer och även större flygplansmodeller, som till exempel Airbus A380.

Byggstart var planerad att ske under andra kvartalet 2018.

Men nu har byggherren Swedavia valt att skjuta på projektet i två år eftersom de vill prioritera andra åtgärder.

Arlandas nya pir försenas

Hur gärna jag än skulle vilja se att de kom igång med Pir G så tror jag att det här är goda nyheter.

Jag skulle gärna vilja veta vad de prioriterar istället.

Arlanda har stora kapacitetsproblem eller flaskhalsar på flera ställen.

- En ny landningsbana. Man skulle verkligen behöva en tredje parallellbana, som skulle behöva vara en bit över 3 km lång.

- Fler gater. Idag händer det ofta att landande flygplan får stå och vänta nånstans på att deras gate ska bli ledig.

- Effektivare taxibanesystem. Bland annat skulle möjligheten finnas i större utsträckning att ändra startordning genom att det fanns fler "påfarter" till startbanan. Som alla vet är det ibland en lång kö med starter som exempelvis taxar iväg norrut för start bana 19R. Det finns inga möjligheter att ändra den startordningen, utan det blir som det blir. Om man skulle kunna styra det mer om det fanns exempelvis tre olika påfarter och möjligheter att taxa om skulle man kunna ta varannan östergående och varannan västergående. Vid fint väder skulle man kunna starta i betydligt tätare följd och öka kapaciteten.

Ja det var tre önskemål från mig som jag hoppas att de tar tag i omgående.

Homer skrev:

För kunna möta den ökande efterfrågan på fler interkontinentala linjer ska en helt ny pir (Pir G) byggas i Terminal 5.

Den nya piren är en del i ett stort investeringsprogram som avser att förbättra infrastrukturen, servicenivåerna och kapaciteten för större trafikvolymer. Piren ska utformas för att kunna ta emot fler resenärer och även större flygplansmodeller, som till exempel Airbus A380.

Byggstart var planerad att ske under andra kvartalet 2018.

Men nu har byggherren Swedavia valt att skjuta på projektet i två år eftersom de vill prioritera andra åtgärder.
Arlandas nya pir försenasKlicka för att utvidga...
Avvakta hur flygskatten påverkar flygandet?

Snabbt öka kapaciteten säger de ju i artikeln i alla fall. Som jag läser det de beskbeskr kan det ju bara betyda mer bussgate.

011430121 skrev:Avvakta hur flygskatten påverkar flygandet?Klicka för att utvidga...

Flygskatten tror jag inte påverkar flygandet något överhuvudtaget. Det handlar om så små extrakostnader att det inte påverkar om man skall flyga eller inte. Då tror jag att de nya utspelen med domedagspredikan från miljömupparna kan leda till större problem för flyget. Sedan kan ju införande av höghastighetståg naturligtvis minska på flyget på kortare inrikessträckor, vilket inte behöver vara fel, då bidrar man ju till att kapaciteten inte slår i taket för den resterande flygtrafiken. Ingen ytterligare bana behövs på Arlanda mm.

Xilan skrev:Hur gärna jag än skulle vilja se att de kom igång med Pir G så tror jag att det här är goda nyheter.Jag skulle gärna vilja veta vad de prioriterar istället.Arlanda har stora kapacitetsproblem eller flaskhalsar på flera ställen.- En ny landningsbana. Man skulle verkligen behöva en tredje parallellbana, som skulle behöva vara en bit över 3 km lång.- Fler gater. Idag händer det ofta att landande flygplan får stå och vänta nånstans på att deras gate ska bli ledig.- Effektivare taxibanesystem. Bland annat skulle möjligheten finnas i större utsträckning att ändra startordning genom att det fanns fler "påfarter" till startbanan. Som alla vet är det ibland en lång kö med starter som exempelvis taxar iväg norrut för start bana 19R. Det finns inga möjligheter att ändra den startordningen, utan det blir som det blir. Om man skulle kunna styra det mer om det fanns exempelvis tre olika påfarter och möjligheter att taxa om skulle man kunna ta varannan östergående och varannan västergående. Vid fint väder skulle man kunna starta i betydligt tätare följd och öka kapaciteten.Ja det var tre önskemål från mig som jag hoppas att de tar tag i omgående.Klicka för att utvidga...

Det är ungefär vad det står i artikeln

– Vi måste prioritera ett antal aktiviteter som fort kan ge ökad kapacitet, samtidigt som den långsiktiga utbygganden av flygplatsen fortsätter, säger Hans Uhrus, presschef på Swedavia Airports.

De snabba kapacitetshöjande åtgärderna skapar tillgänglighet i närtid genom bland annat nya uppställningsplatser för flygplan, bättre ankomstflöden och bättre flöden för avgående resenärer.

– För att optimera våra resurser för att snabbt uppnå ökad kapacitet fokuserar vi i första läget på dessa aktiviteter, och byggandet av den nya piren kommer att inledas år 2020 och planeras färdigställas under 2025.

Homer skrev:Det är ungefär vad det står i artikeln– Vi måste prioritera ett antal aktiviteter som fort kan ge ökad kapacitet, samtidigt som den långsiktiga utbygganden av flygplatsen fortsätter, säger Hans Uhrus, presschef på Swedavia Airports.

De snabba kapacitetshöjande åtgärderna skapar tillgänglighet i närtid genom bland annat nya uppställningsplatser för flygplan, bättre ankomstflöden och bättre flöden för avgående resenärer.

– För att optimera våra resurser för att snabbt uppnå ökad kapacitet fokuserar vi i första läget på dessa aktiviteter, och byggandet av den nya piren kommer att inledas år 2020 och planeras färdigställas under 2025.
Klicka för att utvidga...
Ok, tack. Jag kom inte åt själva artikeln när jag läste i mobilen.

Vad ska man säga? Det är bra att man prioriterar kapacitetshöjande åtgärder som får snabb effekt.

Långsiktigt är det dock ett stort problem att Arlanda har två landningsbanor som endast är 2500 meter och en som är 3300 meter. I sommar ska den långa banan vara avstängd i 7 veckor enligt uppgift. Då återstår två banor á 2500 meter, som inte är parallella. Det är pinsamt dåligt för en flygplats som vill bli den ledande flygplatsen i Norden, anser jag.

Vad hjälper det om man lockar hit Airbus 380 men flygbolagen kan inte lasta en Airbus 330 full pga att det inte finns tillräckligt långa banor för att kunna starta och landa med full last?

Förhoppningsvis är säkerhetskontroll T5 också prioriterat. Det var rätt tragiskt förra året (40-60 minuter kö), och jag har kollegor som varnar för Arlanda utifrån den erfarenheten.

Ny bana ligger inte i utvecklingsplanerna i det publicerade utvecklingsprogrammet fram till 2025, men jag hoppas att det sker arbete där också. Tyvärr så är det nog så att politiker behöver bli inblandade i det steget också. Som bekant blev ju Bromma-utredningen huggen i ryggen av just politikerna, så jag har rätt lite hopp om en "snabb" (inom 10 år) lösning där.

Jonas F skrev:Spännande. Har du något referat av artikeln att dela med dig av för oss som inte prenumererar på Dagens Industri? Jag kan bara se ingressen. Vilka två landningsbanor föreslår de ska läggas ned?Klicka för att utvidga...
Oj, tänkte inte på det

Nej inget om vilka banor, men om jag får tro så är det väl bana 2 på Arlanda och Bromma som åsyftas.

Kollar friidrotten nu skall försöka refera lite när höjdhoppningen är över.

Jonas F skrev:Spännande. Har du något referat av artikeln att dela med dig av för oss som inte prenumererar på Dagens Industri? Jag kan bara se ingressen. Vilka två landningsbanor föreslår de ska läggas ned? (Jag gissar att Bromma är en av dem).Klicka för att utvidga...
Lite klipp. Det står inte särskilt mkt intressant.

”På Di:s fråga om man nu kan acceptera en nedläggning av flygtrafiken på Bromma, när avtalet löper ut 2038, är det Jacob Wallenberg som snabbt kommer med svaret:

”Ja, givet att det ligger en ny bana på marken på Arlanda”, säger han.

Kompromissen innefattar även en avveckling av en av de gamla banorna på Arlanda, bana två som ligger på tvären framför de två parallellbanorna och där det i dag inte är så mycket trafik.

Motkravet är att det byggs en helt ny, tredje parallellbana, som kraftigt skulle öka kapaciteten på flygplatsen.”

Agö skrev:Lite klipp. Det står inte särskilt mkt intressant.”På Di:s fråga om man nu kan acceptera en nedläggning av flygtrafiken på Bromma, när avtalet löper ut 2038, är det Jacob Wallenberg som snabbt kommer med svaret:”Ja, givet att det ligger en ny bana på marken på Arlanda”, säger han.Kompromissen innefattar även en avveckling av en av de gamla banorna på Arlanda, bana två som ligger på tvären framför de två parallellbanorna och där det i dag inte är så mycket trafik.Motkravet är att det byggs en helt ny, tredje parallellbana, som kraftigt skulle öka kapaciteten på flygplatsen.”Klicka för att utvidga...

När det diskuterats ytterligare banor på Arlanda så har jag bara hört om en parallellbana till 08/26.

Heathrow behöver en tredje bana. Jag är inte lika säker på att Arlanda behöver en fjärde. De befintliga (främst 08-26 och 01R-19L) borde däremot förlängas

Back