Senaste nytt

Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

Alf

Medlem
Avvakta hur flygskatten påverkar flygandet?

Flygskatten tror jag inte påverkar flygandet något överhuvudtaget. Det handlar om så små extrakostnader att det inte påverkar om man skall flyga eller inte. Då tror jag att de nya utspelen med domedagspredikan från miljömupparna kan leda till större problem för flyget. Sedan kan ju införande av höghastighetståg naturligtvis minska på flyget på kortare inrikessträckor, vilket inte behöver vara fel, då bidrar man ju till att kapaciteten inte slår i taket för den resterande flygtrafiken. Ingen ytterligare bana behövs på Arlanda mm.
 

Homer

Medlem
Hur gärna jag än skulle vilja se att de kom igång med Pir G så tror jag att det här är goda nyheter.
Jag skulle gärna vilja veta vad de prioriterar istället.

Arlanda har stora kapacitetsproblem eller flaskhalsar på flera ställen.
- En ny landningsbana. Man skulle verkligen behöva en tredje parallellbana, som skulle behöva vara en bit över 3 km lång.
- Fler gater. Idag händer det ofta att landande flygplan får stå och vänta nånstans på att deras gate ska bli ledig.
- Effektivare taxibanesystem. Bland annat skulle möjligheten finnas i större utsträckning att ändra startordning genom att det fanns fler "påfarter" till startbanan. Som alla vet är det ibland en lång kö med starter som exempelvis taxar iväg norrut för start bana 19R. Det finns inga möjligheter att ändra den startordningen, utan det blir som det blir. Om man skulle kunna styra det mer om det fanns exempelvis tre olika påfarter och möjligheter att taxa om skulle man kunna ta varannan östergående och varannan västergående. Vid fint väder skulle man kunna starta i betydligt tätare följd och öka kapaciteten.

Ja det var tre önskemål från mig som jag hoppas att de tar tag i omgående.


Det är ungefär vad det står i artikeln

– Vi måste prioritera ett antal aktiviteter som fort kan ge ökad kapacitet, samtidigt som den långsiktiga utbygganden av flygplatsen fortsätter, säger Hans Uhrus, presschef på Swedavia Airports.

De snabba kapacitetshöjande åtgärderna skapar tillgänglighet i närtid genom bland annat nya uppställningsplatser för flygplan, bättre ankomstflöden och bättre flöden för avgående resenärer.

– För att optimera våra resurser för att snabbt uppnå ökad kapacitet fokuserar vi i första läget på dessa aktiviteter, och byggandet av den nya piren kommer att inledas år 2020 och planeras färdigställas under 2025.
 

Xilan

Medlem
Det är ungefär vad det står i artikeln

– Vi måste prioritera ett antal aktiviteter som fort kan ge ökad kapacitet, samtidigt som den långsiktiga utbygganden av flygplatsen fortsätter, säger Hans Uhrus, presschef på Swedavia Airports.

De snabba kapacitetshöjande åtgärderna skapar tillgänglighet i närtid genom bland annat nya uppställningsplatser för flygplan, bättre ankomstflöden och bättre flöden för avgående resenärer.

– För att optimera våra resurser för att snabbt uppnå ökad kapacitet fokuserar vi i första läget på dessa aktiviteter, och byggandet av den nya piren kommer att inledas år 2020 och planeras färdigställas under 2025.
Ok, tack. Jag kom inte åt själva artikeln när jag läste i mobilen.

Vad ska man säga? Det är bra att man prioriterar kapacitetshöjande åtgärder som får snabb effekt.

Långsiktigt är det dock ett stort problem att Arlanda har två landningsbanor som endast är 2500 meter och en som är 3300 meter. I sommar ska den långa banan vara avstängd i 7 veckor enligt uppgift. Då återstår två banor á 2500 meter, som inte är parallella. Det är pinsamt dåligt för en flygplats som vill bli den ledande flygplatsen i Norden, anser jag.

Vad hjälper det om man lockar hit Airbus 380 men flygbolagen kan inte lasta en Airbus 330 full pga att det inte finns tillräckligt långa banor för att kunna starta och landa med full last?
 

maswan

Medlem
Förhoppningsvis är säkerhetskontroll T5 också prioriterat. Det var rätt tragiskt förra året (40-60 minuter kö), och jag har kollegor som varnar för Arlanda utifrån den erfarenheten.

Ny bana ligger inte i utvecklingsplanerna i det publicerade utvecklingsprogrammet fram till 2025, men jag hoppas att det sker arbete där också. Tyvärr så är det nog så att politiker behöver bli inblandade i det steget också. Som bekant blev ju Bromma-utredningen huggen i ryggen av just politikerna, så jag har rätt lite hopp om en "snabb" (inom 10 år) lösning där.
 

011430121

Medlem
Spännande. Har du något referat av artikeln att dela med dig av för oss som inte prenumererar på Dagens Industri? Jag kan bara se ingressen. Vilka två landningsbanor föreslår de ska läggas ned?
Oj, tänkte inte på det
Nej inget om vilka banor, men om jag får tro så är det väl bana 2 på Arlanda och Bromma som åsyftas.
Kollar friidrotten nu skall försöka refera lite när höjdhoppningen är över.
 

Agö

Medlem
Spännande. Har du något referat av artikeln att dela med dig av för oss som inte prenumererar på Dagens Industri? Jag kan bara se ingressen. Vilka två landningsbanor föreslår de ska läggas ned? (Jag gissar att Bromma är en av dem).
Lite klipp. Det står inte särskilt mkt intressant.

”På Di:s fråga om man nu kan acceptera en nedläggning av flygtrafiken på Bromma, när avtalet löper ut 2038, är det Jacob Wallenberg som snabbt kommer med svaret:

”Ja, givet att det ligger en ny bana på marken på Arlanda”, säger han.

Kompromissen innefattar även en avveckling av en av de gamla banorna på Arlanda, bana två som ligger på tvären framför de två parallellbanorna och där det i dag inte är så mycket trafik.

Motkravet är att det byggs en helt ny, tredje parallellbana, som kraftigt skulle öka kapaciteten på flygplatsen.”
 

marbe166

Medlem
Lite klipp. Det står inte särskilt mkt intressant.

”På Di:s fråga om man nu kan acceptera en nedläggning av flygtrafiken på Bromma, när avtalet löper ut 2038, är det Jacob Wallenberg som snabbt kommer med svaret:

”Ja, givet att det ligger en ny bana på marken på Arlanda”, säger han.

Kompromissen innefattar även en avveckling av en av de gamla banorna på Arlanda, bana två som ligger på tvären framför de två parallellbanorna och där det i dag inte är så mycket trafik.

Motkravet är att det byggs en helt ny, tredje parallellbana, som kraftigt skulle öka kapaciteten på flygplatsen.”

När det diskuterats ytterligare banor på Arlanda så har jag bara hört om en parallellbana till 08/26.
 
Toppen