Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Det största klagomålet jag har var den dåliga skyltningen till hotell från SAS incheckningsområde. Första hotellskylten syns vid ingången till Sky City. Det kanske är intuitivt att man ska röra sig ditåt, vilket vi gjorde, men utan en bekräftande skylt så kan det insmyga sig ett visst mått av osäkerhet.
Jag gissar att man inte skyltar från departures, för tanken är ju inte att man checkar in och sen går till hotellet. Hade du gått ner till arrivals så ska det finnas skyltning där till hotellen (dock inte kontrollerat det själv).

De som väljer att checka in dagen innan och sedan gå till ett hotell får nog anses vara en väldigt begränsad andel resenärer, som dessutom borde ha bra koll på det mesta runt resan.

I just det här fallet kanske SAS placering i T5 låg lite långt bort när vi släpade väskorna dit för incheckning. (litet klagomål)
Många klagar ju på avstånden. Men kommer man med bil så har man möjlighet att parkera eller bli avsläppt vid T5 och ta hissen upp till SAS checkin diskar och då bara precis vid säkerhetskontrollen.

Den är ju ofta relativt smidig även om det är klåpare som styr in folk i olika fållor och fast track blir lidande.

Relativt nära till SAS loungen även om det är betydligt närmre på CPH om man har fast track. Fördelen är att från SAS loungen är det oftast avgång från gaterna precis utanför och det är 1 minut att gå till gate. Jämför det med CPH där det ofta är B gates och ca 10 minuter att gå, eller gör den delen när man hamnar långt ut på A. Även F piren har kortare att gå jämfört att hamna långt ut på non Schengen på CPH.

Börjar ju även bli mer restauranger, oklart hur priserna är men mer eller mindre inga flygplatser är ju billiga.

Någon som hunnit testa detta? Blir en sväng om en vecka, men vore kul att höra.

Sedan en fråga: Går parkerings-bussarna dygnet runt? Behöver åka från Radisson Arlandia till T2 för en 06:30 fakir, och vore bra att veta när man bör stå utanför hotellet? Tänkte försöka checka in bagage kvällen innan.
Bussarna går galet tidigt, finns tidtabeller nånstans på hemsidan och i repan, och från hotellet är det inga problem att gå ner till hyrbilarna för att dubbla antalet avgångar om den linjen kommer först.

Bussarna går galet tidigt, finns tidtabeller nånstans på hemsidan och i repan, och från hotellet är det inga problem att gå ner till hyrbilarna för att dubbla antalet avgångar om den linjen kommer först.
Jag fick leta runt och hittade följande:

1762201592540.png

Min tolkning är då att båda linjerna går dygnet runt, även om det inte nämns. Men bra poäng att det inte är så långt till hyrbilarna, så blir att bekräfta med receptionen att P3 bussen går 05:00, annars blir det en liten morgonpromenad.

@Jannes man skall inte lita på AI
Från BETA går det buss var 10 minut från ca kl 05.00, jag brukar parkera på BETA när inte Arlanda Express används.
BETA bussen används av många som arbetar på Arlanda en av personalparkeringarna ligger vid den parkeringen.

@Jannes man skall inte lita på AI
Från BETA går det buss var 10 minut från ca kl 05.00, jag brukar parkera på BETA när inte Arlanda Express används.
BETA bussen används av många som arbetar på Arlanda en av personalparkeringarna ligger vid den parkeringen.
Som noterat så är det Swedavias egen info. Men ja, skulle aldrig lita på nåt AI svar gällande… något alls.

Men nu kommer Arlanda from maj månad börja klättra på rankningen (eller inte) - Mats Johannesson från omsorgsbolaget Team Olivia är utsedd till ny VD. Är lite osäker på vad han har för bakgrund gällande flyg men man kan väl hoppas att han är väl insatt i frågan kring omsorg av sina kunder?!?

IMG_5710.PNG

Men nu kommer Arlanda from maj månad börja klättra på rankningen (eller inte) - Mats Johannesson från omsorgsbolaget Team Olivia är utsedd till ny VD. Är lite osäker på vad han har för bakgrund gällande flyg men man kan väl hoppas att han är väl insatt i frågan kring omsorg av sina kunder?!?

Visa bifogad bild 169875
Det är väl absolut en relevant bakgrund att komma från vårdbranschen när man ska ta över ansvaret för Europas sjuke man.

Toppen