Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Intressant frågeställning som tillkommer nu också är om "Lämna-parkeringen" försvinner helt eller bara "kompletteras" med busstrafik!
Det känns inte som det riktigt finns kapacitet på parkeringen där man tappar hoppet i mänskligheten :)
Privatbilar har nog inget mer att göra där efter ändringen. Så nej, hoppet är nog ute :D

Jag såg det med för någon vecka sen att det var avspärrat bakom pgaraget. Måste folk nu ta trappan ner först innan tunneln. Ja det går en gång brevid men det känns inte alls genomtänkt.

Dum fråga men det var sjukt länge sedan jag flög från T2; Flyger fakir med KLM från T2, är det bara att säga till taxin att droppa på T2 och ta securityn där, eller kör man nya T5 security fast track - Pontus och sedan traska till T2? Beror såklart på hur man värderar sömnen, utgår ifrån att man kan gå airside T5 till T2.. Kom på nu att check in med KLM säkert är på T2, har jag svarat på min egen fråga då eftersom vi har incheckat bagage? :)

Dum fråga men det var sjukt länge sedan jag flög från T2; Flyger fakir med KLM från T2, är det bara att säga till taxin att droppa på T2 och ta securityn där, eller kör man nya T5 security fast track - Pontus och sedan traska till T2? Beror såklart på hur man värderar sömnen, utgår ifrån att man kan gå airside T5 till T2.. Kom på nu att check in med KLM säkert är på T2, har jag svarat på min egen fråga då eftersom vi har incheckat bagage? :)

Du kan inte gå airside mellan T5 och T2 men däremot finns det en transfer-buss airside som du kan ta.

Dum fråga men det var sjukt länge sedan jag flög från T2; Flyger fakir med KLM från T2, är det bara att säga till taxin att droppa på T2 och ta securityn där, eller kör man nya T5 security fast track - Pontus och sedan traska till T2?
Några tröstande ord: just frukost brukar ju knappast någon tycka är Amex-loungens starkaste sida (om man inte har Centurion och kan få en lite mer komplett frukost), så du missar nog inte så mycket genom att köra T2-loungen. På T5 brukar SAS-loungerna vara att föredra vid frukostdags.

Några tröstande ord: just frukost brukar ju knappast någon tycka är Amex-loungens starkaste sida (om man inte har Centurion och kan få en lite mer komplett frukost), så du missar nog inte så mycket genom att köra T2-loungen. På T5 brukar SAS-loungerna vara att föredra vid frukostdags.
Eventuell fördel med T5 vara att man kan hämta en frukost att ta med hos Giraffen om man vill äta något under flyget eller direkt när man kommer fram om man ska hyra bil och köra en bit efter landning. Beror på längden på flyget och om man är en person som inte är direkt hungrig när fakirflyget avgår.

Det händer som sagt inte ofta men nu har jag precis flugit från Arlanda till Kastrup, och jag har ju svårt att se att Arlanda skulle vara sämst i "moderna Europa".

Jag har verkligen ansträngt mig för att hitta saker att störa mig på, men jag har inte lyckats särskilt bra.

Incheckning redan igår kväll funkade bra, fast track gick snabbt och smidigt, smitvägen hittades och nyttjades utan problem, vandringen till SAS lounge gick på ett kick, besöket i One SAS lounge var lugnt och trevligt, avgångsgaten en minut bort och fungerande prioboarding.

Jag hittade tyvärr inte mycket att klaga på, förutom att min hustru inte kan resa med mindre än att alla i sällskapet har minst tre väskor var, som sedan jag får släpa på. Vilket innebar att vi åkte dit med taxi. Det fungerade också smidigt.

I just det här fallet kanske SAS placering i T5 låg lite långt bort när vi släpade väskorna dit för incheckning. (litet klagomål)

Det största klagomålet jag har var den dåliga skyltningen till hotell från SAS incheckningsområde. Första hotellskylten syns vid ingången till Sky City. Det kanske är intuitivt att man ska röra sig ditåt, vilket vi gjorde, men utan en bekräftande skylt så kan det insmyga sig ett visst mått av osäkerhet.

Jag tycker inte att SAS placering och halvdan hotellskyltning gör att Arlanda kvalificerar sig till sämst i Europa, men det är min upplevelse.

@ResenärenLars tema att Arlanda måhända inte är sämst i Europa så hade jag en kollega från UK på besök några dagar sedan. Hon reser en hel del i jobbet + har hunnit besöka 82 länder vid 28 års ålder, så skapligt berest person. Det här var hennes recension från ARN på vägen hem:
1000037422.jpg

Så vi kan nog vara överens om att alla inte tycker lika :D

EDIT: Jag fick hennes tillåtelse att delge ovan till "the local naysayers"

Last edited:
Toppen