henke12
Medlem
Verkar bara gälla Flygbussarna & FlixbussarnaHoppas att det även gäller transferbussar från parkeringar och hotell.
Verkar bara gälla Flygbussarna & FlixbussarnaHoppas att det även gäller transferbussar från parkeringar och hotell.
Well,Nej men helt ärligt, bra nyheter detta.
Går du in vid "Hämta&Lämna" så går du rakt in, och där finns det hissar till såväl ankomstplan och till avgångsplan. Åker man till avgångplan så kommer man ut mittemot SAS bagdrop, med security bakom ryggen. Är 300 meter från bussdörr till security dåligt?Enligt ARN Flygplatschef kommer bussarna (flygbussarna & Flixbusarna) stanna "PRECIS UTANFÖR Terminal 5" vilket enligt filmen jag såg på Arlandas instagram är vid nuvarande "Lämna parkering" vid P53.
Jag bedömer det som ca 300 meter promenad tills du är vid säkerhetskontrollen inklusive en trappa utan möjlighet till hiss/rulltrappa.
Och kan bara tänka mig hur glada sällanresenärer blir då de försöker kliva på bussen där de klev av,
- "nä, du får gå bort till T4, 1500 meter bort. jag får bara släppa av här"
ARN fungerade ju bra, eller åtminstone skapligt fram till typ 2020.
Sen dess tycker jag väldigt få grejer blivit bättre tyvärr!
Väsentliga saker som försämrats rejält
- Korta avstånd för pendlare (tänk er Stockholm - Luleå över dagen)
- Transfer från regionala flygplatser (Lycksele, Hemavan etc) från T3->T5. Ännu sämre nu när T4 säkerhetskontroll stänger. MCT: räcker 1h!?
- Busstrafiken, att flygbussarna kan släppa av nu framöver är en ytterst marginell förbättring.
- Informationspersonal ska bort
- Generellt underhåll (toaletter och trasiga rullband)
Saker som kan diskuteras
- Nya säkerhetskontrollen, personligen gillar jag den inte. Hamnar man vid en fålla långt ifrån maskinen och ingen personal styr upp får man vänta lääänge, känns som det blir manuell kontroll oftare dessutom numera.
Saker som blivit bättre
- Transfer SAS inrikes-utrikes och v.v.
- Utbudet på restauranger
- Lounger
Ja, jag tycker det är undermåligt om man jämför med flygplatser i världen med liknande storlek.Går du in vid "Hämta&Lämna" så går du rakt in, och där finns det hissar till såväl ankomstplan och till avgångsplan. Åker man till avgångplan så kommer man ut mittemot SAS bagdrop, med security bakom ryggen. Är 300 meter från bussdörr till security dåligt?
Och då är det inte bra att något blir bättre? Ska vi bemöta varje förbättring (flera år innan det enligt plan skulle göra det!) med skäll och "bättre var det förr"?
Nej, jag tackar och tar emot och föreslår nästa förbättring.
För mig väger den här punkten mycket högre än alla försämringar (varav busssituationen är den värsta), så för mig har Arlanda blivit betydligt bättre sedan 2020.Saker som blivit bättre
Well,
Bättre än idag? Ja, för vissa personer
Sämre än förut? Ja
Enligt ARN Flygplatschef kommer bussarna (flygbussarna & Flixbusarna) stanna "PRECIS UTANFÖR Terminal 5" vilket enligt filmen jag såg på Arlandas instagram är vid nuvarande "Lämna parkering" vid P53.
Jag bedömer det som ca 300 meter promenad tills du är vid säkerhetskontrollen inklusive en trappa utan möjlighet till hiss/rulltrappa.
Och kan bara tänka mig hur glada sällanresenärer blir då de försöker kliva på bussen där de klev av,
- "nä, du får gå bort till T4, 1500 meter bort. jag får bara släppa av här"
ARN fungerade ju bra, eller åtminstone skapligt fram till typ 2020.
Sen dess tycker jag väldigt få grejer blivit bättre tyvärr!
Väsentliga saker som försämrats rejält
- Korta avstånd för pendlare (tänk er Stockholm - Luleå över dagen)
- Transfer från regionala flygplatser (Lycksele, Hemavan etc) från T3->T5. Ännu sämre nu när T4 säkerhetskontroll stänger. MCT: räcker 1h!?
- Busstrafiken, att flygbussarna kan släppa av nu framöver är en ytterst marginell förbättring.
- Informationspersonal ska bort
- Generellt underhåll (toaletter och trasiga rullband)
Saker som kan diskuteras
- Nya säkerhetskontrollen, personligen gillar jag den inte. Hamnar man vid en fålla långt ifrån maskinen och ingen personal styr upp får man vänta lääänge, känns som det blir manuell kontroll oftare dessutom numera.
Saker som blivit bättre
- Utbudet på restauranger
- Lounger
Jag har inte Instagram så kan inte se filmen, men området bakom P53 är väl den ytan som är byggd för bussangöring som löper längs med fasaden? Går det verkligen inte att gå längs fasaden och hamna direkt i terminalen utan trappor? Tittar man på Google streetview (som har gamla bilder där vägen är avstängd pga bygge) så är det väl den inre ringen som ska öppnas för trafik och då kommer man rakt in i terminalen? Eller? Förutsatt att man öppnar upp såklart, det har ju varit stängt ett tag.
![]()
Street View · Google Maps
Verken een plaats op een nog interactievere manier in Google Maps.www.google.com
Transfer från terminal 3 borde gå att lösa med buss airside. Jag fattar inte varför man ännu inte tagit fram en lösning på det.
Exakt! En ypperligt exempel på en enkel åtgärd som skulle underlätta enormt för passagerarna. Transfer T3->T5 nu är ingen lek för barnfamiljTransfer från terminal 3 borde gå att lösa med buss airside. Jag fattar inte varför man ännu inte tagit fram en lösning på det.
Funkar denna?
Jag tolkar videon som att det tänkta angöringspunkten för bussarna är vid "Lämna parkeringen" vid fickan som är närmast terminalen men att man ska gå ner via trappan och gå genom den orangea gången för att komma till hissar/rulltrappa.
Häcken i ditt streetview länk ska bestå om jag fattat det rätt
Exakt! En ypperligt exempel på en enkel åtgärd som skulle underlätta enormt för passagerarna. Transfer T3->T5 nu är ingen lek för barnfamilj
Till vänster om trappan finns en bred ramp ner till nedre parkeringen.