Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Nej men helt ärligt, bra nyheter detta.
Well,

Bättre än idag? Ja, för vissa personer
Sämre än förut? Ja

Enligt ARN Flygplatschef kommer bussarna (flygbussarna & Flixbusarna) stanna "PRECIS UTANFÖR Terminal 5" vilket enligt filmen jag såg på Arlandas instagram är vid nuvarande "Lämna parkering" vid P53.

Jag bedömer det som ca 300 meter promenad tills du är vid säkerhetskontrollen inklusive en trappa utan möjlighet till hiss/rulltrappa.

Och kan bara tänka mig hur glada sällanresenärer blir då de försöker kliva på bussen där de klev av,
- "nä, du får gå bort till T4, 1500 meter bort. jag får bara släppa av här"


ARN fungerade ju bra, eller åtminstone skapligt fram till typ 2020.
Sen dess tycker jag väldigt få grejer blivit bättre tyvärr!


Väsentliga saker som försämrats rejält
- Korta avstånd för pendlare (tänk er Stockholm - Luleå över dagen)
- Transfer från regionala flygplatser (Lycksele, Hemavan etc) från T3->T5. Ännu sämre nu när T4 säkerhetskontroll stänger. MCT: räcker 1h!?
- Busstrafiken, att flygbussarna kan släppa av nu framöver är en ytterst marginell förbättring.
- Informationspersonal ska bort
- Generellt underhåll (toaletter och trasiga rullband)

Saker som kan diskuteras
- Nya säkerhetskontrollen, personligen gillar jag den inte. Hamnar man vid en fålla långt ifrån maskinen och ingen personal styr upp får man vänta lääänge, känns som det blir manuell kontroll oftare dessutom numera.

Saker som blivit bättre
- Transfer SAS inrikes-utrikes och v.v.
- Utbudet på restauranger
- Lounger
 
Enligt ARN Flygplatschef kommer bussarna (flygbussarna & Flixbusarna) stanna "PRECIS UTANFÖR Terminal 5" vilket enligt filmen jag såg på Arlandas instagram är vid nuvarande "Lämna parkering" vid P53.

Jag bedömer det som ca 300 meter promenad tills du är vid säkerhetskontrollen inklusive en trappa utan möjlighet till hiss/rulltrappa.
Går du in vid "Hämta&Lämna" så går du rakt in, och där finns det hissar till såväl ankomstplan och till avgångsplan. Åker man till avgångplan så kommer man ut mittemot SAS bagdrop, med security bakom ryggen. Är 300 meter från bussdörr till security dåligt?

Och kan bara tänka mig hur glada sällanresenärer blir då de försöker kliva på bussen där de klev av,
- "nä, du får gå bort till T4, 1500 meter bort. jag får bara släppa av här"

Ja det är lite tråkigt, hoppas skyltningen är tydlig (INGEN PÅSTIGNING), fram tills att det går att stiga på där i början av nästa år.
Hade du föredragit att att man väntat in med hela ändringen, så är vi av olika åsikt.

ARN fungerade ju bra, eller åtminstone skapligt fram till typ 2020.
Sen dess tycker jag väldigt få grejer blivit bättre tyvärr!

Väsentliga saker som försämrats rejält
- Korta avstånd för pendlare (tänk er Stockholm - Luleå över dagen)
- Transfer från regionala flygplatser (Lycksele, Hemavan etc) från T3->T5. Ännu sämre nu när T4 säkerhetskontroll stänger. MCT: räcker 1h!?
- Busstrafiken, att flygbussarna kan släppa av nu framöver är en ytterst marginell förbättring.
- Informationspersonal ska bort
- Generellt underhåll (toaletter och trasiga rullband)

Saker som kan diskuteras
- Nya säkerhetskontrollen, personligen gillar jag den inte. Hamnar man vid en fålla långt ifrån maskinen och ingen personal styr upp får man vänta lääänge, känns som det blir manuell kontroll oftare dessutom numera.

Saker som blivit bättre
- Transfer SAS inrikes-utrikes och v.v.
- Utbudet på restauranger
- Lounger

Och då är det inte bra att något blir bättre? Ska vi bemöta varje förbättring (flera år innan det enligt plan skulle göra det!) med skäll och "bättre var det förr"?
Nej, jag tackar och tar emot och föreslår nästa förbättring.
 
Går du in vid "Hämta&Lämna" så går du rakt in, och där finns det hissar till såväl ankomstplan och till avgångsplan. Åker man till avgångplan så kommer man ut mittemot SAS bagdrop, med security bakom ryggen. Är 300 meter från bussdörr till security dåligt?
Ja, jag tycker det är undermåligt om man jämför med flygplatser i världen med liknande storlek.
Jämfört med T2/3 (och gamla T4 och gamla T5) är det ju väldigt mycket längre samt utan "planskillnad"
Flyger du med Norwegian och villl checka in väska är det ytterligare 150 meter.

Och då är det inte bra att något blir bättre? Ska vi bemöta varje förbättring (flera år innan det enligt plan skulle göra det!) med skäll och "bättre var det förr"?
Nej, jag tackar och tar emot och föreslår nästa förbättring.

Ingen än jag är gladare för alla (stora som små) förbättringar!
Men samtidigt måste man ju se saker med nyktra ögon och inse att Arlanda varit på glid åt fel håll många år nu.
Det finns många små förbättringsområden att jobba med, nog för att detta "buss-steg" helt klart är ett steg i rätt riktning.
Men vi har en lång väg tillbaka för att ens nå 2020's nivå enligt mig!

Och jag säger inte att det var bättre förr, men det är sämre nu :)
(Åtminstone för mig som vill ankomma till Arlanda med icke-flygbuss och bara vill flyga)
 
Saker som blivit bättre
- Transfer SAS inrikes-utrikes och v.v.
För mig väger den här punkten mycket högre än alla försämringar (varav busssituationen är den värsta), så för mig har Arlanda blivit betydligt bättre sedan 2020.

En förbättring du inte nämner är också att det har blivit betydligt snabbare att gå mellan gateområdena C/D/E airside tack vare rullband (så länge de fungerar, och det gör de faktiskt oftast även om tillgängligheten är sämre än den borde vara).
 
Well,

Bättre än idag? Ja, för vissa personer
Sämre än förut? Ja

Enligt ARN Flygplatschef kommer bussarna (flygbussarna & Flixbusarna) stanna "PRECIS UTANFÖR Terminal 5" vilket enligt filmen jag såg på Arlandas instagram är vid nuvarande "Lämna parkering" vid P53.

Jag bedömer det som ca 300 meter promenad tills du är vid säkerhetskontrollen inklusive en trappa utan möjlighet till hiss/rulltrappa.

Och kan bara tänka mig hur glada sällanresenärer blir då de försöker kliva på bussen där de klev av,
- "nä, du får gå bort till T4, 1500 meter bort. jag får bara släppa av här"


ARN fungerade ju bra, eller åtminstone skapligt fram till typ 2020.
Sen dess tycker jag väldigt få grejer blivit bättre tyvärr!


Väsentliga saker som försämrats rejält
- Korta avstånd för pendlare (tänk er Stockholm - Luleå över dagen)
- Transfer från regionala flygplatser (Lycksele, Hemavan etc) från T3->T5. Ännu sämre nu när T4 säkerhetskontroll stänger. MCT: räcker 1h!?
- Busstrafiken, att flygbussarna kan släppa av nu framöver är en ytterst marginell förbättring.
- Informationspersonal ska bort
- Generellt underhåll (toaletter och trasiga rullband)

Saker som kan diskuteras
- Nya säkerhetskontrollen, personligen gillar jag den inte. Hamnar man vid en fålla långt ifrån maskinen och ingen personal styr upp får man vänta lääänge, känns som det blir manuell kontroll oftare dessutom numera.

Saker som blivit bättre
- Transfer SAS inrikes-utrikes och v.v.
- Utbudet på restauranger
- Lounger

Jag har inte Instagram så kan inte se filmen, men området bakom P53 är väl den ytan som är byggd för bussangöring som löper längs med fasaden? Går det verkligen inte att gå längs fasaden och hamna direkt i terminalen utan trappor? Tittar man på Google streetview (som har gamla bilder där vägen är avstängd pga bygge) så är det väl den inre ringen som ska öppnas för trafik och då kommer man rakt in i terminalen? Eller? Förutsatt att man öppnar upp såklart, det har ju varit stängt ett tag.



Transfer från terminal 3 borde gå att lösa med buss airside. Jag fattar inte varför man ännu inte tagit fram en lösning på det.
 
Jag har inte Instagram så kan inte se filmen, men området bakom P53 är väl den ytan som är byggd för bussangöring som löper längs med fasaden? Går det verkligen inte att gå längs fasaden och hamna direkt i terminalen utan trappor? Tittar man på Google streetview (som har gamla bilder där vägen är avstängd pga bygge) så är det väl den inre ringen som ska öppnas för trafik och då kommer man rakt in i terminalen? Eller? Förutsatt att man öppnar upp såklart, det har ju varit stängt ett tag.



Transfer från terminal 3 borde gå att lösa med buss airside. Jag fattar inte varför man ännu inte tagit fram en lösning på det.

Funkar denna?
Jag tolkar videon som att det tänkta angöringspunkten för bussarna är vid "Lämna parkeringen" vid fickan som är närmast terminalen men att man ska gå ner via trappan och gå genom den orangea gången för att komma till hissar/rulltrappa.

Häcken i ditt streetview länk ska bestå om jag fattat det rätt
Transfer från terminal 3 borde gå att lösa med buss airside. Jag fattar inte varför man ännu inte tagit fram en lösning på det.
Exakt! En ypperligt exempel på en enkel åtgärd som skulle underlätta enormt för passagerarna. Transfer T3->T5 nu är ingen lek för barnfamilj
 
EDIT: Såg nu videon på Instagram. Är alltså busstorg på gamla avlämningsparkeringen, trappa ned och direkt till checkin. Jag är nöjd. Icke-SAS är inte optimalt men ändå en förbättring från T4, om man inte reser med någon som hade check-in där.
 

Funkar denna?
Jag tolkar videon som att det tänkta angöringspunkten för bussarna är vid "Lämna parkeringen" vid fickan som är närmast terminalen men att man ska gå ner via trappan och gå genom den orangea gången för att komma till hissar/rulltrappa.

Häcken i ditt streetview länk ska bestå om jag fattat det rätt

Exakt! En ypperligt exempel på en enkel åtgärd som skulle underlätta enormt för passagerarna. Transfer T3->T5 nu är ingen lek för barnfamilj

Ja, du har rätt. Ska tydligen finnas ramp?

 
Ja, du har rätt. Ska tydligen finnas ramp?

Till vänster om trappan finns en bred ramp ner till nedre parkeringen.

Fråga: Är det nytt att hämta/lämna parkeringen även är en del av P56? Jag hade gärna promenerat dit upp för att bli hämtad istället för att vara tvungen att beundra kaoset på det riktig hämta/lämna. Man tappar hoppet i mänskligheten när man ser på det som sker där.
 
Toppen