Tomas E
Medlem
Trevligt att T5 fast track var snabb, just den delen låter inte som "sämsta flygplatsen i Europa".Passerade Arlanda i veckan. Hade nöjet att göra ett Finnair-till-SAS byte, dvs T2->T5. Separata biljetter så klart och lite tajt med tiden. Hade satsat på att ta transferbussen, men såklart landade Finnair på gate 62, den enda dj@¥&%€a gaten på hela bygget som tvingar resenärerna att gå landside och man har alltså ingen möjlighet att ta transfer-bussen. Blev till att vandra ut ur T2, genom T3, ner för trappor till gateområde C, genom den incheckningshallen, uppför ett rullband till skycity, genom det kaoset, förbi incheckningsdiskar mellan område D och E och genom T5 fram till prio security. Därefter genom den eländiga tax-freen (den "lagliga" smitvägen var blockerad eller så var jag blind av stress), vända 180° halvvägs till F och tillbaka genom kaoset som nya restaurang-torget är, passera transfergate T11 som bara skrattade åt mig (T11 = där bussen från T2 angör) för att via SAS-loungen gå ut i E-piren och ta mitt anslutande flyg.
Det enda positiva, och till min stora förvåning, var att prio security hade 2 linjer öppna och en agent som aktivt skickade in folk till slottar. I praktiken noll kö. Väskan åkte inte på manuell kontroll och en huvudbonad som trillade av lådan ner på bandet upptäcktes direkt av en annan aktiv agent som vänligt lämnade över den. Var tvungen att nypa mig i armen eftersom det var svårt att tro att detta var vår gamla kära prio-security på Arlanda och inte en glitch in the matrix.
Var smitvägen mitt i taxfree-butiken, ungefär halvvägs längs vänstra väggen, verkligen blockerad??? Den är i.o.f.s. möjligt att missa den om man inte alls vet var den är, men har man väl gått där en gång tror jag det är uppenbart var den är.