Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Passerade Arlanda i veckan. Hade nöjet att göra ett Finnair-till-SAS byte, dvs T2->T5. Separata biljetter så klart och lite tajt med tiden. Hade satsat på att ta transferbussen, men såklart landade Finnair på gate 62, den enda dj@¥&%€a gaten på hela bygget som tvingar resenärerna att gå landside och man har alltså ingen möjlighet att ta transfer-bussen. Blev till att vandra ut ur T2, genom T3, ner för trappor till gateområde C, genom den incheckningshallen, uppför ett rullband till skycity, genom det kaoset, förbi incheckningsdiskar mellan område D och E och genom T5 fram till prio security. Därefter genom den eländiga tax-freen (den "lagliga" smitvägen var blockerad eller så var jag blind av stress), vända 180° halvvägs till F och tillbaka genom kaoset som nya restaurang-torget är, passera transfergate T11 som bara skrattade åt mig (T11 = där bussen från T2 angör) för att via SAS-loungen gå ut i E-piren och ta mitt anslutande flyg.

Det enda positiva, och till min stora förvåning, var att prio security hade 2 linjer öppna och en agent som aktivt skickade in folk till slottar. I praktiken noll kö. Väskan åkte inte på manuell kontroll och en huvudbonad som trillade av lådan ner på bandet upptäcktes direkt av en annan aktiv agent som vänligt lämnade över den. Var tvungen att nypa mig i armen eftersom det var svårt att tro att detta var vår gamla kära prio-security på Arlanda och inte en glitch in the matrix.
Trevligt att T5 fast track var snabb, just den delen låter inte som "sämsta flygplatsen i Europa".
Var smitvägen mitt i taxfree-butiken, ungefär halvvägs längs vänstra väggen, verkligen blockerad??? Den är i.o.f.s. möjligt att missa den om man inte alls vet var den är, men har man väl gått där en gång tror jag det är uppenbart var den är.

Den officiella smitvägen är bara ca 10 m in på marknadsplatsen! Kolla till vänster mot Coffee!

Attachments

• IMG_7847.jpeg
    IMG_7847.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 56
  • IMG_7848.jpeg
    IMG_7848.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 57
Den officiella smitvägen är bara ca 10 m in på marknadsplatsen! Kolla till vänster mot Coffee!
Tack för guiden!
Jag var i närheten av kaffet, antagligen tittade jag inte bakåt/vänster och missade ingången.

Glöm inte och kolla om det går någon Arlanda Express, kostar inget att åka mellan terminalerna ibland kan det spara många minuter.
Veckans power-tip!!!

Supersmart om tajmingen är rätt! Och den har snabba hissar, fördel när man släpar på väskor eller ungar.
Ska absolut testa denna nästa gång.

Att gå genom T2 security och tillbaka till gate 61C var en möjlighet, men jag var osäker på om de skulle acceptera ett boardingpass för T5, plus att även om det bara skulle ta några minuter extra så utlovar Swedavia att busen kommer inom 20 minuter från att man trycker på knappen. Då blir några minuter extra kanske 25% längre tid än jag hade räknat med och risk för att missa planet.
På detta tema så fungerar i vart fall boardingkort för Swiss och SAS utmärkt i T2.
Dock, även om de är märkta med Fast track så kommer FT-grindarna i T2 att visa rött för dessa flygbolag.

De är duktiga på att gömma undan den. Skylten är liten och själva öppningen syns först efter man har passerat lite och tittar bakåt. Har använt den ett par gånger och trots det gick jag förbi lite sista gången och fick vända om.
Ja det är verkligen tydligt att den är byggd för att man "måste", inte för att man faktiskt vill förbättra för resenärerna. Ville kan det hade det funnit skyltar I taket vid "gatan" som pekade mot "exit towards gates C, D and E" tex...

På detta tema så fungerar i vart fall boardingkort för Swiss och SAS utmärkt i T2.
Dock, även om de är märkta med Fast track så kommer FT-grindarna i T2 att visa rött för dessa flygbolag.

Ja, men man ska inte göra misstaget att fråga vakterna om detta. De kommer totalneka dig att gå in. Bara scanna och gå igenom.

Toppen