Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Alternativt har man lyssnat och sedan har andra faktorer vägt tyngre. Men jag är benägen att tro, baserat på mina erfarenheter från en annan del av offentlig sektor, att man inte har analyserat tillräckligt noga och att man har lyssnat på fel människor som haft inställningen att det var bättre förr, ju förr desto bättre.
Jag gissar att här är det även ett problem att få tillräckligt med kompetent input när de som arbetar i säkerhetskontrollen inte är anställda av Swedavia, så deras kunskap ligger längre bort. Inte för att det är säkert att relevanta beslutsfattare skulle lyssna på de som faktiskt utför arbetet ändå, men varje hinder som ligger i vägen för det ökar nog risken.

LHR skyltar öppet om sina KPI:er.

20250920_151353.JPG
20250920_151359.JPG

Finns inte en chans att Swedavia skulle göra detsamma.

"Non-EEA queue time less than 45 minutes" som ett mått! o_O Känns som en väldigt medioker målsättning.

Tänkte exakt samma sak när jag såg bilden. Och dessutom misslyckas de med den mediokra målsättningen i cirka 15% av fallen. Tycker även en målsättning att det är godkänt med upp till 25 minuters väntetid för egna medborgare och EU är under all kritik. Påminn mig igen varför det här med ETA för UK var en så bra sak..? ;)

Sedan är det väl så att pass- och gränskontroll är myndighetsutövande som politikerna har ansvar för och egentligen inte något som Heathrow Inc. kan påverka genom att ösa in mer pengar. Alla andra KPIer kan påverkas med mer pengar inklusive säkerhetskontrollen som så vitt jag vet är upphandlat av privata aktörer men betalas av oss passagerare via Heathrow.

Passerade Arlanda i veckan. Hade nöjet att göra ett Finnair-till-SAS byte, dvs T2->T5. Separata biljetter så klart och lite tajt med tiden. Hade satsat på att ta transferbussen, men såklart landade Finnair på gate 62, den enda dj@¥&%€a gaten på hela bygget som tvingar resenärerna att gå landside och man har alltså ingen möjlighet att ta transfer-bussen. Blev till att vandra ut ur T2, genom T3, ner för trappor till gateområde C, genom den incheckningshallen, uppför ett rullband till skycity, genom det kaoset, förbi incheckningsdiskar mellan område D och E och genom T5 fram till prio security. Därefter genom den eländiga tax-freen (den "lagliga" smitvägen var blockerad eller så var jag blind av stress), vända 180° halvvägs till F och tillbaka genom kaoset som nya restaurang-torget är, passera transfergate T11 som bara skrattade åt mig (T11 = där bussen från T2 angör) för att via SAS-loungen gå ut i E-piren och ta mitt anslutande flyg.

Det enda positiva, och till min stora förvåning, var att prio security hade 2 linjer öppna och en agent som aktivt skickade in folk till slottar. I praktiken noll kö. Väskan åkte inte på manuell kontroll och en huvudbonad som trillade av lådan ner på bandet upptäcktes direkt av en annan aktiv agent som vänligt lämnade över den. Var tvungen att nypa mig i armen eftersom det var svårt att tro att detta var vår gamla kära prio-security på Arlanda och inte en glitch in the matrix.

Passerade Arlanda i veckan. Hade nöjet att göra ett Finnair-till-SAS byte, dvs T2->T5. Separata biljetter så klart och lite tajt med tiden. Hade satsat på att ta transferbussen, men såklart landade Finnair på gate 62, den enda dj@¥&%€a gaten på hela bygget som tvingar resenärerna att gå landside och man har alltså ingen möjlighet att ta transfer-bussen. Blev till att vandra ut ur T2, genom T3, ner för trappor till gateområde C, genom den incheckningshallen, uppför ett rullband till skycity, genom det kaoset, förbi incheckningsdiskar mellan område D och E och genom T5 fram till prio security. Därefter genom den eländiga tax-freen (den "lagliga" smitvägen var blockerad eller så var jag blind av stress), vända 180° halvvägs till F och tillbaka genom kaoset som nya restaurang-torget är, passera transfergate T11 som bara skrattade åt mig (T11 = där bussen från T2 angör) för att via SAS-loungen gå ut i E-piren och ta mitt anslutande flyg.

Det enda positiva, och till min stora förvåning, var att prio security hade 2 linjer öppna och en agent som aktivt skickade in folk till slottar. I praktiken noll kö. Väskan åkte inte på manuell kontroll och en huvudbonad som trillade av lådan ner på bandet upptäcktes direkt av en annan aktiv agent som vänligt lämnade över den. Var tvungen att nypa mig i armen eftersom det var svårt att tro att detta var vår gamla kära prio-security på Arlanda och inte en glitch in the matrix.

Om detta sker så ska du kunna gå genom security landside i T2 och sedan ta transferbussen därifrån. Med tanke på hur seg den securityn är så är det oklart om det sparar tid eller ej.

Varför gick du inte in genom security i T4, så hade du inte behövt gå en sådan omväg?

Om detta sker så ska du kunna gå genom security landside i T2 och sedan ta transferbussen därifrån. Med tanke på hur seg den securityn är så är det oklart om det sparar tid eller ej.
Varför gick du inte in genom security i T4, så hade du inte behövt gå en sådan omväg?

När något skiter sig är min SOP att inte chansa på osäkra kort.

Ankommande Finnair var cirka 30 minuter sent så jag hade då kvar ca 30 minuter till boarding skulle starta.

Att gå genom T2 security och tillbaka till gate 61C var en möjlighet, men jag var osäker på om de skulle acceptera ett boardingpass för T5, plus att även om det bara skulle ta några minuter extra så utlovar Swedavia att busen kommer inom 20 minuter från att man trycker på knappen. Då blir några minuter extra kanske 25% längre tid än jag hade räknat med och risk för att missa planet.

Att gå in i "T4" säkerhetskontroll funderade jag på i någon sekund medan jag passerade. Men det hade betytt en trappa upp igen (med saker att bära på) plus att jag kände mig osäker på om det var den säkerhetskontrollen som nu var stängd eller ej.

För kännare av ARN verkar det kanske som konstiga beslut, men för mig var gångsträckan känd och även om den var lång så kändes den därmed som riskfri. Andra val innehöll okända faktorer och dörmed risk för mig. Att fastna 5 minuter på fel ställe och då behöva ändra plan igen var en risk jag inte ville ta.
Nu blev det en idiot-promenad, men tid för dottern att äta en pannkaka och dricka juice i loungen .

Last edited:
Toppen