Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Sant, så sant - men några trappor upp så sitter vårafolkvalda och skall försöka få AB Sverige att konkurrera och locka hit investeringar - tror inte det hjälper med silotänk som detta.
Jag hänger inte med vad du menar? Swedavia är ett statligt bolag som har som uppgift att driva flygplatser med kostnadstäckning. De kan väl inte själva besluta att köra verksamheten permanent med förlust eller själva hitta på att staten ska införa nya subventioner för flygplatser? Den lägre volymen flygresor efter pandemin och det generellt ökade kostnadsläget lär väl vara svårt att bortse från när avgifterna ska sättas, oavsett hur tråkigt resultatet blir? I detta fall ökar alltså avgifterna med 9% nästa år, från 159 kr till 173,40 kr per passagerare.

Sedan är det väl generellt svårt att vara imponerad av Swedavia som Arlanda-resenär, men de flesta förslag jag ser på BC brukar ju gå ut på att öka Swedavias kostnader snarare än att minska dem. :)

Jag hänger inte med vad du menar? Swedavia är ett statligt bolag som har som uppgift att driva flygplatser med kostnadstäckning. De kan väl inte själva besluta att köra verksamheten permanent med förlust eller själva hitta på att staten ska införa nya subventioner för flygplatser? Den lägre volymen flygresor efter pandemin och det generellt ökade kostnadsläget lär väl vara svårt att bortse från när avgifterna ska sättas, oavsett hur tråkigt resultatet blir? I detta fall ökar alltså avgifterna med 9% nästa år, från 159 kr till 173,40 kr per passagerare.

Sedan är det väl generellt svårt att vara imponerad av Swedavia som Arlanda-resenär, men de flesta förslag jag ser på BC brukar ju gå ut på att öka Swedavias kostnader snarare än att minska dem. :)
Jag föreslår igen att lägga ner Bromma, då skulle (enligt min servettuträkning[1]) Swedavia kunna sänka passageraravgiften med 15 kr istället för att öka den med ca 15 kr.

1) Årskostnaden för att driva Bromma ca 1000 miljoner[2]. Årspassagerare på Swedavias flygplatser 2023 var 32 miljoner[3]. 1000/32 blir ca 30 kr per passagerare i besparingar.

2) https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Bromma_Airport#cite_note-:2-10
3) https://www.swedavia.se/om-swedavia/roll-och-uppdrag/

Jag föreslår igen att lägga ner Bromma, då skulle (enligt min servettuträkning[1]) Swedavia kunna sänka passageraravgiften med 15 kr istället för att öka den med ca 15 kr.

1) Årskostnaden för att driva Bromma ca 1000 miljoner[2]. Årspassagerare på Swedavias flygplatser 2023 var 32 miljoner[3]. 1000/32 blir ca 30 kr per passagerare i besparingar.

Swedavia får inte besluta att lägga ned Bromma utan det krävs ett politiskt beslut. Det Swedavia kan göra för att täcka sina kostnader för alla de flygplaster som politikerna har bestämt att de ska driva är bl.a. att höja avgifterna. De kan också ta ut högre hyror.

Den nuvarande regeringen har sagt att Bromma inte ska läggas ned innevarande mandatperiod. Det kan man tycka är bra eller dåligt men det är den verklighet som Swedavia har att anpassa sig till.

Last edited:

Du saknar flera strömmar i denna beräkning. Start och landningsavgifter är ett exempel på en inkomstkälla.

Du saknar flera strömmar i denna beräkning. Start och landningsavgifter är ett exempel på en inkomstkälla.
Gör det någon skillnad? Eller måste de höjas och sänkas i samma takt, så Swedavia inte kan lägga allt från en teoretisk besparing på att sänka passageraravgiften?

Swedavia får inte besluta att lägga ned Bromma utan det krävs ett politiskt beslut. Det Swedavia kan göra för att täcka sina kostnader för alla de flygplaster som politikerna har bestämt att de ska driva är bl.a. att höja avgifterna. De kan också ta ut högre hyror.

Den nuvarande regeringen har sagt att Bromma inte ska läggas ned innevarande mandatperiod. Det kan man tycka är bra eller dåligt men det är den verklighet som Swedavia har att anpassa sig till.
Ja, det är inte Swedavias eget val, men det är ett exempel på vad svenska politiker skulle kunna göra för att gynna svenskt flyg utan att gå in med direkta subventioner, men väljer att inte göra pga anledningar (jag har åsikter om anledningarna, men det kanske lämnas bättre till ett annat forum).

• Gilla
Reactions: hco
fcx har lyssnat på staten och kapitalet med Ebba Grön från 1987 förstår jag?
Jag var på en gratiskonert i Rågsved för 10-talet år sedan, sist skulle farbröderna i Blå Tåget spela. Längst fram stod jag såklart, och en bunt gummor och gubbar, men också några punkartjejer i yngre tonåren.

När farbröderna spelade "Den ena handen vet vad den andra gör" sken de upp och sade "Det här är ju en Ebba-låt" och trallade med. De blev ganska långa i ansiktet när verserna som Ebba Grön inte tog med i sin cover kom.

(Men jag håller med, Ebba Gröns version är bättre).

Jag menade att Swedavia inte kan lösa problemet för AB Sverige genom att gå med vinst när det krävs politiska beslut för att få Stockholm på banan igen i den internationella konkurrensen. Det sker på flera håll i hela Europa där flyg och kommunikationer är en viktig konkurrensfaktor för att bli ett attraktivt investeringsland.

Jag menade att Swedavia inte kan lösa problemet för AB Sverige genom att gå med vinst när det krävs politiska beslut för att få Stockholm på banan igen i den internationella konkurrensen. Det sker på flera håll i hela Europa där flyg och kommunikationer är en viktig konkurrensfaktor för att bli ett attraktivt investeringsland.
Du har alltså fortfarande inte tagit till dig vilket uppdrag Swedavia har respektive inte har? Om du tycker om begreppet "AB Sverige" så borde du väl ändå kunna relatera till att Swedavia måste följa ägarnas direktiv snarare än eget hittepå?

Nja, min poäng är att AB Sverige enkelt kan styra vad Swedavia gör och inte gör, vilket skulle bli betydligt enklare - det fanns ju en tanke om privatisering när det bildades för många år sedan men marknaden har ju sprungit ifrån dessa bolagiserade institutioner så kalla en spade för en spade istället och kopiera det som sker i utlandet. Det ligger dock långt utanför bolagets kontroll.

Toppen