Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Landade för någon vecka sedan för första gången på T4 sedan pandemin typ, på en resa som slutade i Stockholm. 22min 17 sek klockade jag till busshållplatserna och missade inte bara en utan 2 avångar med flygbussen. (och en med flix).
Det sjukaste är att det är precis så här det är tänkt att fungera.

B-gate på Kastrup är helt OK, nu när de öppnat utgången där igen.

Men för worst case ska man kanske jämföra A-gate, typ A16. Nu landar SAS nästan aldrig där, men därifrån är det en utmaning att hinna till tåget på 15-20 minuter. Så A16 motsv. är ungefär lika illa som ARN C30. Men ARN förlorar på att det kunde varit 3 minuter från C-pir till landside men att flygplatsldningen inte tycker det är viktigt.

CPH även här överlägset. Landar man på B-gater kan man lätt hinna med ett Öresundståg inom 10 min, om man bara har handbagage.

Arlanda har inte upplägget att vara lika effektivt som Kastrup. 35 minuter från flygplanets dörröppning till Clarion Malmö Live för 150 kr med tåg. Och det inkluderade passkontroll för en US-CPH-resa i början av juni. [Bara handbagage.]

ARN har blivit sämre för mig sedan bussarna flyttades till SkyCity. Det bidrar till varför jag har svartnivå med SJ Prio.

Last edited:
Bara ta bort "kan vara" ifrån tråd titeln.

Nytt exempel, flög SAS ifrån LHR till ARN, när man klivit av kommer passkontroll. Man leds i en small gång runt en hörn där en enorm kö ifrån tidigare Air China plan osv har skapats. Skulle gissa 70% på LHR flighten har EU pass, men man fastnar i kön innan man rundat hörnet och kan inte smita före till EU passkontroll. Det står en stressad kvinna runt hörnet och försöker lotsa folk rätt, samt stoppa köerna att spåra ur i den inte så rymliga lokalen. Utöver detta verkar rutinen i att hur man förhör icke EU passhållare ändrats, så det tar otrolig tid för varje person att passera. Återigen underkänt.

Å andra sidan, om man nu har incheckat bagage spelar det inte så stor roll att man fastnar 45 min i passkontrollen, då väskan ändå tar 45 min i princip varje gång. Det är Arlanda och terminalen för domestic flighter i Manilla som ligger ungefär lika i min ranking..

Bara ta bort "kan vara" ifrån tråd titeln.

Nytt exempel, flög SAS ifrån LHR till ARN, när man klivit av kommer passkontroll. Man leds i en small gång runt en hörn där en enorm kö ifrån tidigare Air China plan osv har skapats. Skulle gissa 70% på LHR flighten har EU pass, men man fastnar i kön innan man rundat hörnet och kan inte smita före till EU passkontroll. Det står en stressad kvinna runt hörnet och försöker lotsa folk rätt, samt stoppa köerna att spåra ur i den inte så rymliga lokalen. Utöver detta verkar rutinen i att hur man förhör icke EU passhållare ändrats, så det tar otrolig tid för varje person att passera. Återigen underkänt.

Å andra sidan, om man nu har incheckat bagage spelar det inte så stor roll att man fastnar 45 min i passkontrollen, då väskan ändå tar 45 min i princip varje gång. Det är Arlanda och terminalen för domestic flighter i Manilla som ligger ungefär lika i min ranking..

Arlanda är dödligt allergisk mot köfållor och organisation. Hur lång tid tog det innan innan de styrde upp ens några fållor för utresande i F-piren? Och för inresande vet jag inte ens om de har gjort något. Det är ju så feldesignat där man måste stänga av rulltrappan när det kommer ett större plan.

Toppen