Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Jag har skaffat mig ett litet extra jobb, att köra transferbussar från en av de privata långtidsparkeringarna. Typ 50% av resenärerna ställer samma fråga och den upprepas varje dag: när blir de klara på T5 så att ni kan släppa där. Svar alltid: ingen aning. Illa att inte kunna svara bättre. Äldre med resväskor, handikappade med rullstol, sportiga cyklister med cykelväska, barnfamiljer med barn, resväskor och barnvagnar, golfspelare med golfbagar, skidåkare med skidpaket osv. Alla knorrar och muttrar. Utom affärsresenärerna förstås. Men summa summarum: alla är glada trots det, det är ju på väg nånstans.

Air Greenland på A30+?
Grönland ligger ju utanför Schengen, så det måste vara ovanligt...
Off-topic. Du har helt rätt i att Grönland ligger utanför Schengen men genom ett specialavtal med Schengenländerna är det ändå inte passkontroll mellan Grönland och Schengen. Samma sak gäller Färöarna.

Apropå Schengenområdet blev jag förvånad häromdagen när ett flyg till Rumänien gick från en Schengengate. Efter googling visade det sig att Rumänien och Bulgarien sedan i år är Schengenländer i fråga om flygtrafik men inte vid deras landgränser.

Last edited:
Ytterligare en fakta om CPH A-pir med höga nummer: De kan separera den delen från övriga flygplatsen och köra den helt isolerad som typ T1.
Ingen aning när/om de gör det, men det går

Apropå Schengenområdet blev jag förvånad häromdagen när ett flyg till Rumänien gick från en Schengengate. Efter googling visade det sig att Rumänien och Bulgarien sedan i år är Schengenländer i fråga om flygtrafik men inte vid deras landgränser.
I likhet med nästan allt annat flygrelaterat finns det en BC-tråd om detta.

Ja, det är en rest sen de hade inrikes separat. Jag är inte tillräckligt gammal för att ha upplevt den under den tiden men jag vet faktiskt inte när de slog ihop terminalerna.
De var väl anslutna ett tag fast med incheckning, security och bagage kvar i T1. Jag tog en långpromenad dit en gång airside, man insåg att man kommit till inrikes när wienerbröden såldes för 10 DKK.

T1 stängdes 1:a april 2015 om jag googlat rätt.

De var väl anslutna ett tag fast med incheckning, security och bagage kvar i T1. Jag tog en långpromenad dit en gång airside, man insåg att man kommit till inrikes när wienerbröden såldes för 10 DKK.

T1 stängdes 1:a april 2015 om jag googlat rätt.

Ja, kanske! Som sagt, jag hade inte några behov av att flyga inrikes i Danmark innan dess så jag vet inte. Men vet att inrikespilarna finns ju kvar i golvet innan säkerhetskontrollen och leder fram till cph express.

Ja, kanske! Som sagt, jag hade inte några behov av att flyga inrikes i Danmark innan dess så jag vet inte. Men vet att inrikespilarna finns ju kvar i golvet innan säkerhetskontrollen och leder fram till cph express.
Pilarna kom till som ett motmedel mot protesterna när den separata säkerhetskontrollen i T1/inrikes upphörde. Minns det som att det var högaffelstämning bland inrikespendlare som plötsligen skulle behöva riskera en charterpropp i säkerhetskontrollen osv.

Toppen