Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Jag har ju nämnt det tidigare, men enligt min erfarenhet med rötter många år tillbaka i tiden, har VIE försämrats väsentligt och också väldigt fort. Det värsta är att den har blivit så överbelastad. SEN-salongen var full senaste resan. Bortsett från att dryckes- och matbuffén som oftast är ganska bra, så är loungen trång och inredningen känns skabbig och lokalen skitig. Flygplatsen känns mer och mer som ett råttbo, med alla sina korridorer, lågt i tak, trånga gates (typ 4 och 11 på ARN) såvida man inte hamnar på en tråkig buss-transfer, samt med en säk utan CT-scanners. Kort och gott som Gröna Lund - inget hopp om att kunna expandera heller. På "uppsidan" är det ju Wien som stad, med bra kommunikationer, samt OS som jag tycker är Europas bästa bolag. Diskreta, vänliga och inte det minsta konfliktinriktade, som LH och till dels också LX är. "Die Deutschen sind kein Dienstvolk" som Frankfurter Allgemeine Z. skrev för många år sedan.
 
Men, on topic: ARN. Det är svårt att veta var man skall börja. Men Swedavia är ju ytterst ansvariga för den katastrof ARN har blivit. Jag hoppar över parkering och övrig ankomst till flygplatsen, samt det faktum att de egentligen icke önskar vi skall komma dit för att flyga - det kommer ju smuts ut från avgasröret på bilar, såväl som bussar och flygplanen. Det kan ju inte stå så bra till med kompetensen i den (statliga) firman. Om man skriver till dem så får man ett av två alternativ: inget svar, eller ett arrogant god-dag-yxskaft-svar. Vad med kundservice? Kanske är det LH som står för den avdelningen? Det är en lite märklig känsla att gamla Televerket från 70-talet nu har tagit sin boning i Swedavia. Kanske dax för en smilkurs à la 90-tal för dem. Vad med trafikledningen, vem kontrollerar den? Hur kommer det sig att ett flyg från LHR ständigt blir parkerat distalt, på F-piren, när piren f.ö. nästan är tom. Sedan, att efter att ha mottagit ett viktigt telefonsamtal vid ankomst där så möts man i pass-kontrollen av frågan "Har du suttit på toaletten, eller?" Hustrun kom förleden kväll in med LH808, något lite försenad. Inget, säger inget bagage lastades av. Que? Det enda som verkar fungera är Fast-Track, tack vare CT-scanners. Bortom den som börjar Golgata-vandringen mellan alla dessa gipsväggar och mellan butikerna. Det jag hade varit mest tacksam för är en smitgång rätt in i gipskorridoren för att komma närmare in i den gamla A-piren och SK-salongen. Men, icke sade Nicke, man må gå hela hårnålen. Fan, skall vara funktionsnedsatt på den flygplatsen. Väl på salongen, med allehanda medresenärer som älgar fram och tillbaka med sina vämjeliga tallrikar med kalla pasta-skruvar (De har ju inte lov att ha varmkök) så plingar det i fånen: "New gate E?"! Tack för den. Språngmarsch till gamla terminal 4. Ridå. Plötsligt så framstår CPH som en rosenträdgård.
 

augu12345

Medlem
Problemet är bra mycket större än att Arlanda är dåligt men Arlanda är lätt att lägga skulden på. Det handlar om så mycket mer som gör att det finns en anledning att flyga till Arlanda öht.

Det är ingen som tror att en dålig Arlanda hade stoppat något från att flyga till Stockholm om det finns pengar att tjäna.
Vet inte om du ens läste artiklen, är som du säger själv ingen som påstr att det är Arlanda som sådant som är problemet, utan snarare bristande politisk vilja, flygskatt och snart inget svenskt flygbolag.
 

Hachans

Medlem
Vet inte om du ens läste artiklen, är som du säger själv ingen som påstr att det är Arlanda som sådant som är problemet, utan snarare bristande politisk vilja, flygskatt och snart inget svenskt flygbolag.

Jo, och det är saker som har med själva flygandet att göra. Och jag menar att det inte spelar någon roll.

Om du bygger en jättefin flygplats ute på landet, med jättebra flygbolag som flyger dit för inga pengar alls kommer du inte ha några passagerare ändå. För varför skulle man vilja flyga dit, det finns ingenting att se.

Nu överdriver jag såklart för att effekten ska bli tydlig. Men färre vill flyga till Stockholm av anledningar som inte har ett dugg med flygskatt eller Arlanda att göra. Det har att göra med Stockholm, omgivande infrastruktur, arbetsmöjligheter, bostäder, affärsmöjligheter och turistattraktion. Stockholm tappar i attraktivitet, folk flyger hellre och semestrar i Köpenhamn. Det är svårt och dyrt att få anställda till Stockholm även för kortare tid så man tar dem till andra kontor i den mån de fortfarande reser.

Och det som ingen verkar vilja förstå är att en flygplats är bara så attraktiv som destinationen den servar, vilket är väldigt tydligt om man ser på attraktiva besöksplatser. Kolla New York med den risiga flygplatsen du kan tänka dig i form av Newark. Stoppar det folk från att flyga dit? Nej. För att inte prata om Berlin under Tegel-tiden. Stoppade det folk där? Nej, för folk ville fortfarande till Berlin.

Vi kan fortsätta prata om att Arlanda är en dålig flygplats, tycka det är dyrt pga flygskatten etc. Men det är inte det som är anledningen till Arlandas vikande siffror.
 

augu12345

Medlem
Jo, och det är saker som har med själva flygandet att göra. Och jag menar att det inte spelar någon roll.

Om du bygger en jättefin flygplats ute på landet, med jättebra flygbolag som flyger dit för inga pengar alls kommer du inte ha några passagerare ändå. För varför skulle man vilja flyga dit, det finns ingenting att se.

Nu överdriver jag såklart för att effekten ska bli tydlig. Men färre vill flyga till Stockholm av anledningar som inte har ett dugg med flygskatt eller Arlanda att göra. Det har att göra med Stockholm, omgivande infrastruktur, arbetsmöjligheter, bostäder, affärsmöjligheter och turistattraktion. Stockholm tappar i attraktivitet, folk flyger hellre och semestrar i Köpenhamn. Det är svårt och dyrt att få anställda till Stockholm även för kortare tid så man tar dem till andra kontor i den mån de fortfarande reser.

Och det som ingen verkar vilja förstå är att en flygplats är bara så attraktiv som destinationen den servar, vilket är väldigt tydligt om man ser på attraktiva besöksplatser. Kolla New York med den risiga flygplatsen du kan tänka dig i form av Newark. Stoppar det folk från att flyga dit? Nej. För att inte prata om Berlin under Tegel-tiden. Stoppade det folk där? Nej, för folk ville fortfarande till Berlin.

Vi kan fortsätta prata om att Arlanda är en dålig flygplats, tycka det är dyrt pga flygskatten etc. Men det är inte det som är anledningen till Arlandas vikande siffror.
Mycket tyckande baserat på lösa grunder här men sanningen är att Sthlm fortfarande är skandinaviens största stad och den finansiella mittpunkten med överlägset antal både globala och regionala huvudkontor samt en hyfsad turism (varken Cph eller Sthlm är något Paris direkt, så det är nog viktigare att näringslivet står sig starkt än att vi i Norden hoppas börjar kunna leva på turism). Har nu två gånger poängterat att varken jag eller artikeln jag länkade till inte pratat om att Arlanda skulle vara sunkigt som skäl till att flygplatsen tappar mark - ändå fortsätter du dra upp det argumentet. Tror jag stannar här.
 
Men färre vill flyga till Stockholm av anledningar som inte har ett dugg med flygskatt eller Arlanda att göra. Det har att göra med Stockholm, omgivande infrastruktur, arbetsmöjligheter, bostäder, affärsmöjligheter och turistattraktion.
Hur menar du nu? Att ökningen av resenärer på Arlanda bara består av transferpassagerare?

"Stockholm Arlanda Airport hade drygt 18 miljoner resenärer under helåret 2022, en ökning med närmare 150 procent jämfört med 2021 och närmare 75 procent av prepandeminivåerna 2019. Under december månad enskild låg resandet på 1,5 miljoner, en ökning med närmare 50 procent jämfört med 2021 och närmare 85 procent av 2019 års resenärsnivåer.".
Från Swedavias trafikstatistik för december och helåret 2022 https://www.swedavia.se/om-swedavia/nyheter/swedavias-trafikstatistik-for-december-och-helaret-2022/
 

Hachans

Medlem
Det mesta av det jag skriver går ju att styrka. Vi ser ju att företag undviker att etablera sig i Stockholm på grund av bostadsbrist och annat numera. Det som finns där finns där, och försörjs nu fortfarande. Det är ju inte så att resandet helt avstannat.

Vidare har du ett sakfel i din text. Stockholm må vara Nordens största kommun, men hela regionen har 2,5 miljoner invånare, jämfört med Öresundsregionen som har nära 4,1 miljon. Men vi slutar där som du säger.
 

SK989

Medlem
Men färre vill flyga till Stockholm av anledningar som inte har ett dugg med flygskatt eller Arlanda att göra. Det har att göra med Stockholm, omgivande infrastruktur, arbetsmöjligheter, bostäder, affärsmöjligheter och turistattraktion. Stockholm tappar i attraktivitet, folk flyger hellre och semestrar i Köpenhamn. Det är svårt och dyrt att få anställda till Stockholm även för kortare tid så man tar dem till andra kontor i den mån de fortfarande reser.
Och att färre vill flyga till Köpenhamn har med Köpenhamn och Danmark att göra, som tappar i attraktivitet p.g.a. det höga prisläget i Danmark för såväl boende som mat och service. Det är svårt och dyrt att få anställda till Köpenhamn p.g.a. det höga inkomstskatterna och andra skatter samt danska invandringsregler för medborgare från länder utanför EU så man tar dem till andra kontor. Se där vad lätt det är att påstå saker. Visst kan man hitta statistik på vissa saker (såsom att Danmark har världens högsta skattetryck) men jag tvivlar på att du kollat upp den utan du bara skriver som du gör för att du personligen inte gillar Stockholm.

Om jag minns rätt skrev du för inte så länge sedan i nån tråd att skälet till att Stockholms kommun har ett ökat invånarantal är invandring men att svenskar flyttar från Stockholm till andra delar av landet. När jag sedan kommenterade det med att om man ser på statistiken från SCB var det fler som flyttade till Stockholms kommun från andra län än som flyttade från Stockholms kommun till andra län vart det ingen kommentar på det... Visst är det bostadsbrist i Stockholm, men det var det år 2022 i 203 andra svenska kommuner också.

Köpenhamn är säkert ett populärare turistmål än Stockholm men det är inte samma sak som att Stockholm tappar i attraktivitet. Du får tycka hur illa du vill om Stockholm men det är väl inte mer än just det - tyckande...
 
Last edited:
Toppen