Den såg fin ut.
Vet inte om du ens läste artiklen, är som du säger själv ingen som påstr att det är Arlanda som sådant som är problemet, utan snarare bristande politisk vilja, flygskatt och snart inget svenskt flygbolag.Problemet är bra mycket större än att Arlanda är dåligt men Arlanda är lätt att lägga skulden på. Det handlar om så mycket mer som gör att det finns en anledning att flyga till Arlanda öht.
Det är ingen som tror att en dålig Arlanda hade stoppat något från att flyga till Stockholm om det finns pengar att tjäna.
Vet inte om du ens läste artiklen, är som du säger själv ingen som påstr att det är Arlanda som sådant som är problemet, utan snarare bristande politisk vilja, flygskatt och snart inget svenskt flygbolag.
Mycket tyckande baserat på lösa grunder här men sanningen är att Sthlm fortfarande är skandinaviens största stad och den finansiella mittpunkten med överlägset antal både globala och regionala huvudkontor samt en hyfsad turism (varken Cph eller Sthlm är något Paris direkt, så det är nog viktigare att näringslivet står sig starkt än att vi i Norden hoppas börjar kunna leva på turism). Har nu två gånger poängterat att varken jag eller artikeln jag länkade till inte pratat om att Arlanda skulle vara sunkigt som skäl till att flygplatsen tappar mark - ändå fortsätter du dra upp det argumentet. Tror jag stannar här.Jo, och det är saker som har med själva flygandet att göra. Och jag menar att det inte spelar någon roll.
Om du bygger en jättefin flygplats ute på landet, med jättebra flygbolag som flyger dit för inga pengar alls kommer du inte ha några passagerare ändå. För varför skulle man vilja flyga dit, det finns ingenting att se.
Nu överdriver jag såklart för att effekten ska bli tydlig. Men färre vill flyga till Stockholm av anledningar som inte har ett dugg med flygskatt eller Arlanda att göra. Det har att göra med Stockholm, omgivande infrastruktur, arbetsmöjligheter, bostäder, affärsmöjligheter och turistattraktion. Stockholm tappar i attraktivitet, folk flyger hellre och semestrar i Köpenhamn. Det är svårt och dyrt att få anställda till Stockholm även för kortare tid så man tar dem till andra kontor i den mån de fortfarande reser.
Och det som ingen verkar vilja förstå är att en flygplats är bara så attraktiv som destinationen den servar, vilket är väldigt tydligt om man ser på attraktiva besöksplatser. Kolla New York med den risiga flygplatsen du kan tänka dig i form av Newark. Stoppar det folk från att flyga dit? Nej. För att inte prata om Berlin under Tegel-tiden. Stoppade det folk där? Nej, för folk ville fortfarande till Berlin.
Vi kan fortsätta prata om att Arlanda är en dålig flygplats, tycka det är dyrt pga flygskatten etc. Men det är inte det som är anledningen till Arlandas vikande siffror.
Hur menar du nu? Att ökningen av resenärer på Arlanda bara består av transferpassagerare?Men färre vill flyga till Stockholm av anledningar som inte har ett dugg med flygskatt eller Arlanda att göra. Det har att göra med Stockholm, omgivande infrastruktur, arbetsmöjligheter, bostäder, affärsmöjligheter och turistattraktion.
Och att färre vill flyga till Köpenhamn har med Köpenhamn och Danmark att göra, som tappar i attraktivitet p.g.a. det höga prisläget i Danmark för såväl boende som mat och service. Det är svårt och dyrt att få anställda till Köpenhamn p.g.a. det höga inkomstskatterna och andra skatter samt danska invandringsregler för medborgare från länder utanför EU så man tar dem till andra kontor. Se där vad lätt det är att påstå saker. Visst kan man hitta statistik på vissa saker (såsom att Danmark har världens högsta skattetryck) men jag tvivlar på att du kollat upp den utan du bara skriver som du gör för att du personligen inte gillar Stockholm.Men färre vill flyga till Stockholm av anledningar som inte har ett dugg med flygskatt eller Arlanda att göra. Det har att göra med Stockholm, omgivande infrastruktur, arbetsmöjligheter, bostäder, affärsmöjligheter och turistattraktion. Stockholm tappar i attraktivitet, folk flyger hellre och semestrar i Köpenhamn. Det är svårt och dyrt att få anställda till Stockholm även för kortare tid så man tar dem till andra kontor i den mån de fortfarande reser.