Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Så är vi där igen att man jämför äpplen och päron. Man kan inte sätta Öresundsregionen mot Stockholms län. Det blir helt tokigt. Se bilden.

Öresundsregionen omfattar hela Skåne, Själland, Lolland, Falster, Møn och Bornholm. Inte direkt ett pendlingsområde annat än Skåne/Själland.

För att det ska bli jämförbart måste du inkludera utöver Stockholms län (2,5 milj) pendlingsområdena Uppsala län (405k), Västmanlands län (281k), Södermanlands län (302k), Örebro län (308k) och troligen även Östergötlands (472k) (åtminstone delar av den..) Detta är även det område som har Arlanda som sin basflygplats.

Öresundsregionen: 4 156 000 invånare
Stockholms/Mälarregionen: 4 268 000 invånare
Oresund_Region-sv.svg.png
 

Ricci

Medlem
Lite OT och never ending question på BC - Vem som är störst/flest...

Sätt en radie med 10/20/30mil från respektive flygplats plus 1/2/3 timmar att nå flygplatserna med kollektivtrafik så kan man få en uppfattning av upptagningsområdet.
Detta också med tanke på nutid och om 10år dvs om man vill investera för framtiden.
 

Hachans

Medlem
Man kan vrida och vända på det och debattera till korna kommer hem och försöka räkna till Stockholms fördel eftersom de ändå utsett sig till capital of scandinavia.

Faktum kvarstår fortfarande, Köpenhamn lyckas, men inte Stockholm.

Så kan vi fortsätta diskutera varför Linköping (2,5-3 timmar från Arlanda) eller Örebro (3 timmar en bra dag) från Arlanda ska likställas med en region där de allra flesta städer når sin huvudflygplats på max en timme utan byte med ett och samma tåg. Höjer vi gränsen till tre timmar med tåg vilket verkar räknas när Stockholm ska kalla sig störst, så kan vi nästan räkna med Göteborg, Kalmar och Karlskrona också

Jag vet att Mälardalsområdet har Öresundsregionen som förebild men avstånden är betydligt längre.
 

SK989

Medlem
Man kan räkna på väldigt många olika sätt. Den nordiska flygplats med flest utomeuropeiska linjer är Keflavik på Island som har överlägset flest linjer i Norden till USA och Kanada. Men oavsett vilken av städerna i Norden som har störst flygplats eller flest innevånare innebär inte det att den staden just därför är mer attraktiv att bo i eller driva affärer i. Och hur var det med statistiken som styrker att Stockholm tappat i attraktivitet?
 

intuition

Medlem
...

Sätt en radie med 10/20/30mil från respektive flygplats plus 1/2/3 timmar att nå flygplatserna med kollektivtrafik så kan man få en uppfattning av upptagningsområdet.
Detta också med tanke på nutid och om 10år dvs om man vill investera för framtiden.
Nu drar jag kanske iväg i tangentens riktning, men den typen av analys och optimering är både sjukt komplex och sjukt spännande tycker jag. Själv tog jag en "GIS-för-nördar" *) distanskurs på naturgeografiska institutionen för några år sedan. Med en sådan i backfickan kan varje BC:are själv lätt räkna på hur många potentiella flyresenärer som bor med ≤2 timmars kollektivtrafik från incheckningsdisken. Även summera upp deras disponibla inkomst, boendeform, barn i familjen (hur många platser för barnvagn behövs egentligen på pendeltåget), antal och typ av ägda fordon, resvanor, miljöengagemang, politisk hemvist. (Tyvärr finns ingen data på vad de egentligen tycker om Arlanda resp Kastrup)


Sedan kan man också analysera Kastrups enorma beroende av bron (single-point-of-failure) och ranka det mot Arlandas prismonopol på tågstationen. Öresundståg som inte alls är byggda för passagerare med baggage mot dedikerad trafik som bara servar resenärer mellan centralen och flygplatsen. Osv osv.

Äsch, det är faktiskt lättare att bara tycka. Själv tycker jag ju illa om både Kastrup och Arlanda...

;)


*) möjligtvis hette den GIS för samhällsplanerare eller så but you get my point
 

fcx

Medlem
Som vanligt är det viktigaste på DN debatt inte vad som står i artikeln, utan vem som skrivit den. Det är väl kanske två namn som sticker ut lite?



Johan Andersson, vd, Mellby Gård

Jan Dernestam, vd, Mannheimer Swartling

Haval van Drumpt, vd, 3 Sverige

Rickard Gustafsson, vd och koncernchef, SKF

Andreas Hatzigeorgiou, vd, Stockholms Handelskammare

Helena Hedblom, vd och koncernchef, Epiroc

Kjell Morten Johnsen, vd och koncernchef, Tele2

Nina Jönsson, vd, Icagruppen

Martin Lindqvist, vd och koncernchef, SSAB

Martin Lundstedt, vd och koncernchef, Volvo

Mats Rahmström, vd och koncernchef, Atlas Copco

Staffan Salén, vd, Salenia, och ordförande, Stockholms Handelskammare

Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef, Skistar

Jacob Wallenberg, ordförande, Investor
 
Toppen