Senaste nytt

Apple Airtag i bagaget

10 batterier kostar ca 40kr. För mig räcker det i ca 10 år. Därav min fråga :)

Hur länge räcker ett batteri för er?
Men många av oss har ju flera väskor i olika storlek, i mitt fall tre för en tripp-trapp-trull-serie av väskor. Då kanske det kostar uppåt 12 kr/år med batterier! ;)
(Skulle säga att batterierna oftast räcker ett drygt år för mig, om jag bytter dem när de är döda snarare än när de börjar varna för låg batterinivå.)

Men många av oss har ju flera väskor i olika storlek, i mitt fall tre för en tripp-trapp-trull-serie av väskor. Då kanske det kostar uppåt 12 kr/år med batterier! ;)
(Skulle säga att batterierna oftast räcker ett drygt år för mig, om jag bytter dem när de är döda snarare än när de börjar varna för låg batterinivå.)

Låter som att det alltså är helt onödigt att införskaffa något annat, och bara byta batteri en gång per år :)

Jag kör med tagg från pebblebee. Förutom att de funkar på både Apple och Android, så är de laddningsbara så kan slipper batteribyte helt.

• Gilla
Reactions: ekf
Jag tycker det är smidigt, då jag slipper tänka på att byta batterier i tagen, lika ofta.
Den nya hållaren kostar ca 40-60sek i skrivande stund, så jag tycker jag sparar både pengar och antal batterier som går åt

Jag kör med tagg från pebblebee. Förutom att de funkar på både Apple och Android, så är de laddningsbara så kan slipper batteribyte helt.
Värt att tänka på är att uppladdningsbara batterier oftast är litiumjonbatterier (till skillnad från i AirTag som är vanliga litiumbatterier). Flygbolagen brukar ha regler kring litiumjonbatterier i incheckat baggage, och då särskilt för batterier i en pryl som är igång (vilket ju pebblebeetrackern är, till skillnad från en avstängd rakapparat eller dylikt).

Värt att tänka på är att uppladdningsbara batterier oftast är litiumjonbatterier (till skillnad från i AirTag som är vanliga litiumbatterier). Flygbolagen brukar ha regler kring litiumjonbatterier i incheckat baggage, och då särskilt för batterier i en pryl som är igång (vilket ju pebblebeetrackern är, till skillnad från en avstängd rakapparat eller dylikt).
Fast den gränsen är väl däremot ganska hög? T.ex. eltandborstar är vanligtvis inga problem i incheckat bagage, då batteristorleken är så liten. Vilket i och för sig kan anses konstigt eftersom de oavsett storlek borde vara behäftade med viss risk för brand.

Tänkte samma sak. Vem kommer ens på tanken att checka in ett bagage med sådana batteri i….

Fast den gränsen är väl däremot ganska hög? T.ex. eltandborstar är vanligtvis inga problem i incheckat bagage, då batteristorleken är så liten. Vilket i och för sig kan anses konstigt eftersom de oavsett storlek borde vara behäftade med viss risk för brand.
En elektrisk tandborste med litiumjonbatteri ska i regel inte vara i incheckat bagage. Om den ändå är det, bör den definitivt vara avstängd samt i ett skydd så att den inte sätts igång av misstag. TSA tycker bland annat så. De flesta flygbolag, t ex LH, säger också att de inte rekommenderar detta och helst vill se prylar med denna typ av batteri i handbagage.

Det är ju svårt att kontrollera om folk följer rekommendationerna, men att t ex använda pebblebee uppladdningsbar tracker i incheckat är oansvarigt.

Toppen