Ansökning om pass utomlands

alexs

New member
Någon som har erfarenheter av att hämta ut nytt pass på svensk ambassad utomlands?

Det jag funderar på är om det ursprungliga passet makuleras på ambassaden vid upphämtning, samt hur passpolisen i landet man besöker ser på detta vid utresa (ev. visum och inresestämplar finns ju då i det hålslagna passet, känns ju lite opålitligt) Antar att man då helt enkelt får visa upp båda pass vid utresa?

AlexS skrev:Någon som har erfarenheter av att hämta ut nytt pass på svensk ambassad utomlands?Det jag funderar på är om det ursprungliga passet makuleras på ambassaden vid upphämtning, samt hur passpolisen i landet man besöker ser på detta vid utresa (ev. visum och inresestämplar finns ju då i det hålslagna passet, känns ju lite opålitligt) Antar att man då helt enkelt får visa upp båda pass vid utresa?Klicka för att utvidga...

jag är osäker på om du kan resa in med ett pass som går ut under visumtiden, just därför många länder har krav på att det ska vara giltigt i 6 månader efter avfärd. Om man bor i landet och har visum etc, så har man offtast ändast ett inresevisum som sedan converteras till ett mer fast laminerat kort.

tomten skrev:jag är osäker på om du kan resa in med ett pass som går ut under visumtiden, just därför många länder har krav på att det ska vara giltigt i 6 månader efter avfärd. Om man bor i landet och har visum etc, så har man offtast ändast ett inresevisum som sedan converteras till ett mer fast laminerat kort.Klicka för att utvidga...

I detta fall kommer jag resa in med pass som har ca 8 månader giltighet. Kommer stanna ett par månader i landet. Så när jag reser hem riskerar jag att potentiellt nekas inresa i andra länder längs vägen, då passet då kommer ha mindre än 6 månder kvar.

AlexS skrev:I detta fall kommer jag resa in med pass som har ca 8 månader giltighet. Kommer stanna ett par månader i landet. Så när jag reser hem riskerar jag att potentiellt nekas inresa i andra länder längs vägen, då passet då kommer ha mindre än 6 månder kvar.Klicka för att utvidga...
Ja, men det beror helt på vilket land. Japan har tex bara krav på att passet ska vara giltigt under vistelsen, så i ditt fall skulle jag kolla upp alla länder du ska besöka på vägen hem.

Även om passet makuleras är det inget problem att resa ut. I värsta fall får du väl visa upp det gamla passet, men det händer hela tiden att man byter pass/får nödpass etc. Så inga konstigheter.

Går det ens att göra riktiga pass på ambassaderna nuförtiden? Eller kör de bara med de rosa?

Hm, då borde man väl kunna ansöka i Sverige och be att få hämta ut det i t ex Tokyo?

Vissa ambassader tar emot ansökningar för vanliga pass. När det gäller provisoriska pass så finns det rosa provisoriska pass, maskinellt läsbara, som bara görs hos Polisen i Sverige. På ambassader görs provisoriska pass i A4-format som inte är maskinellt läsbara.

Bästa och billigaste, om man bor i utlandet, är att göra pass i Sverige och sedan hämta ut på närmaste ambassad eller konsulat.

Glöm inte ha att ett svenskt giltigt ID kort i Sverige eller någon som kan styrka identitet. I utlandet är det myndigheten själv - dvs ambassaden som beslutar vilken ID-handling som godkänns, utöver svenska handlingar förstås. Det betyder att man kan hamna in situation där man använt en typ av utlänsk id-handling i utlandet och sedan kommer hem för att få höra att samma handling inte godkänns i Sverige.

MegaFlyer skrev:Glöm inte ha att ett svenskt giltigt ID kort i Sverige eller någon som kan styrka identitet. I utlandet är det myndigheten själv - dvs ambassaden som beslutar vilken ID-handling som godkänns, utöver svenska handlingar förstås. Det betyder att man kan hamna in situation där man använt en typ av utlänsk id-handling i utlandet och sedan kommer hem för att få höra att samma handling inte godkänns i Sverige.Klicka för att utvidga...
Varför behöver man det? Det ligger ju en sådan ID-handling och väntar på en. När man hämtar ut pass i Sverige behöver man ju inte visa legg av något slag.

MegaFlyer skrev:Bästa och billigaste, om man bor i utlandet, är att göra pass i Sverige och sedan hämta ut på närmaste ambassad eller konsulat.Klicka för att utvidga...

Det allra billigaste om man bor utomlands är att göra allt i Sverige, om man har möjligheten. Då slipper man den extra kostnaden att skicka passet till ambassad/konsulat. Men det innebär naturligtvis att man antingen behöver vara i Sverige under den tid det tar att göra passet, eller att man kommer till Sverige tämligen ofta.

agehall skrev:Varför behöver man det? Det ligger ju en sådan ID-handling och väntar på en. När man hämtar ut pass i Sverige behöver man ju inte visa legg av något slag.Klicka för att utvidga...

Det är vid själva ansökan som man behöver giltig ID-handling, inte vid utlämnandet.

SK989 skrev:Det är vid själva ansökan som man behöver giltig ID-handling, inte vid utlämnandet.Klicka för att utvidga...
Ja, så är det ju, men jag tolkade inlägget som att ambassader kan kräva att man har med sig ID-handling när man hämtar ut passet. Men det var säkert jag som missförstod.

Liten uppdatering i ærendet:

Ansokte om nytt pass i Lund innan avresa och bad att få passet skickat till Angola.

Det gick inte, då Angola saknades i polisens elektroniska lista på møjliga officiella leveransadresser/lænder. Vissa mindre svenska konsulat har tydligen lite oklar status kring just passervice. Finns inte ambassaden/konsulatet på listan, gick det inte att skicka dit, punkt slut.

Flera passpoliser var engagerade och førsøkte hjælpa mig, då mina førutsættningar var lite speciella. De gjorde sitt bæsta att hjælpa till.

Tog ett snabbt beslut på plats (sista dagen før mig i Sverige på lång tid) att be att få det skickat till Zambia istællet, i brist på bættre alternativ. Visade sig senare att det inte ær møjligt att resa dit och hæmta upp, av olika anledningar.

Nu verkar det som att ambassaderna kan ordna sinsemellan kan skicka passet mellan sig så det verkar løsa sig.

Ær tacksam før den hjælp jag fått hittils, tummen upp.

(Har dæssværre haft massa problem med passet och visumet i Angola, men det ær en annan historia.)

Back