Senaste nytt

Ansökning om pass utomlands

AlexS

Medlem
Någon som har erfarenheter av att hämta ut nytt pass på svensk ambassad utomlands?

Det jag funderar på är om det ursprungliga passet makuleras på ambassaden vid upphämtning, samt hur passpolisen i landet man besöker ser på detta vid utresa (ev. visum och inresestämplar finns ju då i det hålslagna passet, känns ju lite opålitligt) Antar att man då helt enkelt får visa upp båda pass vid utresa?
 

tomten

Medlem
Någon som har erfarenheter av att hämta ut nytt pass på svensk ambassad utomlands?

Det jag funderar på är om det ursprungliga passet makuleras på ambassaden vid upphämtning, samt hur passpolisen i landet man besöker ser på detta vid utresa (ev. visum och inresestämplar finns ju då i det hålslagna passet, känns ju lite opålitligt) Antar att man då helt enkelt får visa upp båda pass vid utresa?

jag är osäker på om du kan resa in med ett pass som går ut under visumtiden, just därför många länder har krav på att det ska vara giltigt i 6 månader efter avfärd. Om man bor i landet och har visum etc, så har man offtast ändast ett inresevisum som sedan converteras till ett mer fast laminerat kort.
 

AlexS

Medlem
jag är osäker på om du kan resa in med ett pass som går ut under visumtiden, just därför många länder har krav på att det ska vara giltigt i 6 månader efter avfärd. Om man bor i landet och har visum etc, så har man offtast ändast ett inresevisum som sedan converteras till ett mer fast laminerat kort.

I detta fall kommer jag resa in med pass som har ca 8 månader giltighet. Kommer stanna ett par månader i landet. Så när jag reser hem riskerar jag att potentiellt nekas inresa i andra länder längs vägen, då passet då kommer ha mindre än 6 månder kvar.
 

tomten

Medlem
I detta fall kommer jag resa in med pass som har ca 8 månader giltighet. Kommer stanna ett par månader i landet. Så när jag reser hem riskerar jag att potentiellt nekas inresa i andra länder längs vägen, då passet då kommer ha mindre än 6 månder kvar.
Ja, men det beror helt på vilket land. Japan har tex bara krav på att passet ska vara giltigt under vistelsen, så i ditt fall skulle jag kolla upp alla länder du ska besöka på vägen hem.
 

Moco

Medlem
Även om passet makuleras är det inget problem att resa ut. I värsta fall får du väl visa upp det gamla passet, men det händer hela tiden att man byter pass/får nödpass etc. Så inga konstigheter.
 

MegaFlyer

Medlem
Vissa ambassader tar emot ansökningar för vanliga pass. När det gäller provisoriska pass så finns det rosa provisoriska pass, maskinellt läsbara, som bara görs hos Polisen i Sverige. På ambassader görs provisoriska pass i A4-format som inte är maskinellt läsbara.

Bästa och billigaste, om man bor i utlandet, är att göra pass i Sverige och sedan hämta ut på närmaste ambassad eller konsulat.

Glöm inte ha att ett svenskt giltigt ID kort i Sverige eller någon som kan styrka identitet. I utlandet är det myndigheten själv - dvs ambassaden som beslutar vilken ID-handling som godkänns, utöver svenska handlingar förstås. Det betyder att man kan hamna in situation där man använt en typ av utlänsk id-handling i utlandet och sedan kommer hem för att få höra att samma handling inte godkänns i Sverige.
 
Toppen