Senaste nytt

Ansökning om pass utomlands

Glöm inte ha att ett svenskt giltigt ID kort i Sverige eller någon som kan styrka identitet. I utlandet är det myndigheten själv - dvs ambassaden som beslutar vilken ID-handling som godkänns, utöver svenska handlingar förstås. Det betyder att man kan hamna in situation där man använt en typ av utlänsk id-handling i utlandet och sedan kommer hem för att få höra att samma handling inte godkänns i Sverige.
Varför behöver man det? Det ligger ju en sådan ID-handling och väntar på en. När man hämtar ut pass i Sverige behöver man ju inte visa legg av något slag.

Bästa och billigaste, om man bor i utlandet, är att göra pass i Sverige och sedan hämta ut på närmaste ambassad eller konsulat.

Det allra billigaste om man bor utomlands är att göra allt i Sverige, om man har möjligheten. Då slipper man den extra kostnaden att skicka passet till ambassad/konsulat. Men det innebär naturligtvis att man antingen behöver vara i Sverige under den tid det tar att göra passet, eller att man kommer till Sverige tämligen ofta.

Liten uppdatering i ærendet:

Ansokte om nytt pass i Lund innan avresa och bad att få passet skickat till Angola.

Det gick inte, då Angola saknades i polisens elektroniska lista på møjliga officiella leveransadresser/lænder. Vissa mindre svenska konsulat har tydligen lite oklar status kring just passervice. Finns inte ambassaden/konsulatet på listan, gick det inte att skicka dit, punkt slut.
Flera passpoliser var engagerade och førsøkte hjælpa mig, då mina førutsættningar var lite speciella. De gjorde sitt bæsta att hjælpa till.

Tog ett snabbt beslut på plats (sista dagen før mig i Sverige på lång tid) att be att få det skickat till Zambia istællet, i brist på bættre alternativ. Visade sig senare att det inte ær møjligt att resa dit och hæmta upp, av olika anledningar.

Nu verkar det som att ambassaderna kan ordna sinsemellan kan skicka passet mellan sig så det verkar løsa sig.

Ær tacksam før den hjælp jag fått hittils, tummen upp.

(Har dæssværre haft massa problem med passet och visumet i Angola, men det ær en annan historia.)

Toppen