Kul med bra diskussion! Jag försöker bena ut de olika delarrna vi diskuterar för att försöka komma framåt.
@johhenrik kul liknelse med att du talar om för Elgiganten hur de skruvar ihop komponenterna i TVn
@Pho hur menar du maximera kostnad och resmål till max? Enligt SAS är ju alla resmål i USA lika attraktiva, annars hade de inte satt samma poängpris för dem.
Angående ARN så skrev jag det i rubriken för att väcka uppmärksamhet och det är såklart inte första steget. Som första steg har jag fyllt i ett klagomålsformulär på SAS webbplats, fick svar direkt att Eurobonus-ärenden endast hanteras via telefon. Ringt till SAS Eurobonus som hänvisar till det där specialbokningsnumret man får av AMEX. På det numret hänvisar de tillbaka till SAS Sverige. Eftersom det inte går att skicka e-post till SAS har jag via snigelpost skickat in mina yrkanden till SAS AB. Förmodligen kommer de inte svara men jag ger det ett par veckor innan jag eventuellt går vidare till ARN.
Angående dålig tillgång på bokningsbara platser för poäng
Jag har även sökt resor till Chicago, Washington och New York. Det finns inga bokningsbara resor till San Francisco eller New York i juli eller augusti. Till Washington och Chicago finns det resor efter 25 augusti. Har även testat att söka på resa till New York i december/januari och det finns inga bokningsbara biljetter förrän 8 januari (kanske inte så konstigt eftersom att det är kort varsel).
Angående poängresor med andra bolag i Star Alliance
Enligt servicemedarbetaren på AMEX bokningnsummer så är skatter och avgifter mycket högre för andra bolag, cirka 3000kr/person. Det tycker inte jag är ett alternativ när de marknadsför en resa till en SAS-destination i USA för 60 000 poäng plus cirka 500kr i skatter och avgifter. Hela upplägget med skatter och avgifter verkar ju förövrigt vara helt sjukt men det är en annan diskussion. Tänk att gå in på ICA och köpa köttfärs och så ska du utöver priset på prislappen betala moms, koldioxidskatt, lokalhyrestillägg etc.