Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Precis, visst skulle det vara surt om bonuschecken från ICA bara funkade på svagdricka, surkål osv, men om man ville köpa en köttbit fick man inte använda den!
Däremot kan man inte säga att det inte går att använda bonuschecken då.
Om man drar liknelser igen, har SAS inte lovat att det alltid finns platser med det poängpriset de skrev i sin marknadsföring.

Jag har lagt ner väldigt mycket tid för att lära mig bonusprogrammet därför säger jag inte att det är enkelt för alla och det bör fungera så i fortsättning.
Saken som jag inte gillar är att anmäla SAS till ARN för falsk marknadsföring.

Jag har lagt ner väldigt mycket tid för att lära mig bonusprogrammet därför säger jag inte att det är enkelt för alla och det bör fungera så i fortsättning.
Saken som jag inte gillar är att anmäla SAS till ARN för falsk marknadsföring.

Och det tackar vi för, får väldigt mycket hjälp av dina inlägg!

Angående det här med ARN, det såg jag mest som en ingång i diskussionen. Det står nog rätt många företeelser på tur innan det här, om man nu skulle börja i den änden. Jag tror du kan ta i princip allt finstilt runt programvaror, molntjänster osv och dra slutsatsen att de alla innehåller en stor portion oskäligheter.

Många verkar vara väldigt kunniga och insatta i flygbonusprogram i allmänhet och SAS i synnerhet. Jag får intrycket av att era referensramar för vad man kan förvänta sig grundar sig mer på era egna erfarenheter än på SAS marknadsföring. Vilket är helt naturligt när man har stor kunskap om något.

För mig som aldrig bokat en bonusresa med SAS eller försökt använda detta 2-4-1 erbjudande tidigare så kommer mina referensramar uteslutande från den marknadsföring jag tagit del av samt tidigare erfarenheter från lojalitetsprogram i andra branscher.

Saken är den att du måste läsa avtalsvillkoren och titta bortom reklamen. Reklam visar normalt sett de optimala situationerna och är oftast inte en bra mätare på hur det faktiskt fungerar.

Det är ungefär som att du åker till Thailand för att du har sett en reklam där det är kritvita stränder och solsken en när du kommer dit så är det monsunsässong och regnar konstant...

Nej @agehall, det finns faktiskt regler för vad man får och inte får säga i reklam oavsett vad man skriver i avtalstexter. :) Om det optimala förhållandet är att jag bara har ett exemplar av en produkt så får jag inte annonsera den hur som helst utan att faktiskt tala om i annonsen hur det står till.

Faktum är nog att ingen här kan säga om det skulle hålla eller inte i ARN eller i domstol, men personligen skulle jag tycka det var intressant att följa om någon drev det vidare.

Hela denna sajten består ju till en stor del av tips för att ta sig runt alla begränsningar som man stöter på. Många kommer ju hit EFTER de insett hur svårt de tycker det är. För det är ju inte bara att ringa Eurobonus direkt och köpa en resa till den destination och datum samt kabinklass som man vill ha. Men det står det inget om i reklamen. Och som jag sagt många ggr, jag tror gemene man har svårt att förstå att det kan finnas platser kvar på flyget men att de inte kan köpa dem för de poäng som det visats i Scandinavian Traveller eller vad nu tidningen i stolsryggen hetat. :)

Iaf, en intressant diskussion som vi borde kunna föra här utan att hela tiden påpeka hur korkad idén är.

Klart det finns regler för vad reklamen får säga, men jag har svårt att se att Eurobonus uppenbart bryter mot några sådana. Om all reklam skulle framhålla produkterna 100% så som alla mottagare använder dem skulle reklamen snarare avskräcka än sälja. Reklam är reklam liksom.

Jag ser hellre att ARN lägger sin tid på att hjälpa oss med EU261/2004-fall som är realistiska att vinna snarare än att titta på om detta är relevant eller inte. Jag anser att det är upp till var och en att läsa på och sätta sig in i var olika saker innebär.

Kul med bra diskussion! Jag försöker bena ut de olika delarrna vi diskuterar för att försöka komma framåt.
@johhenrik kul liknelse med att du talar om för Elgiganten hur de skruvar ihop komponenterna i TVn :)
@Pho hur menar du maximera kostnad och resmål till max? Enligt SAS är ju alla resmål i USA lika attraktiva, annars hade de inte satt samma poängpris för dem.

Angående ARN
så skrev jag det i rubriken för att väcka uppmärksamhet och det är såklart inte första steget. Som första steg har jag fyllt i ett klagomålsformulär på SAS webbplats, fick svar direkt att Eurobonus-ärenden endast hanteras via telefon. Ringt till SAS Eurobonus som hänvisar till det där specialbokningsnumret man får av AMEX. På det numret hänvisar de tillbaka till SAS Sverige. Eftersom det inte går att skicka e-post till SAS har jag via snigelpost skickat in mina yrkanden till SAS AB. Förmodligen kommer de inte svara men jag ger det ett par veckor innan jag eventuellt går vidare till ARN.

Angående dålig tillgång på bokningsbara platser för poäng
Jag har även sökt resor till Chicago, Washington och New York. Det finns inga bokningsbara resor till San Francisco eller New York i juli eller augusti. Till Washington och Chicago finns det resor efter 25 augusti. Har även testat att söka på resa till New York i december/januari och det finns inga bokningsbara biljetter förrän 8 januari (kanske inte så konstigt eftersom att det är kort varsel).

Angående poängresor med andra bolag i Star Alliance
Enligt servicemedarbetaren på AMEX bokningnsummer så är skatter och avgifter mycket högre för andra bolag, cirka 3000kr/person. Det tycker inte jag är ett alternativ när de marknadsför en resa till en SAS-destination i USA för 60 000 poäng plus cirka 500kr i skatter och avgifter. Hela upplägget med skatter och avgifter verkar ju förövrigt vara helt sjukt men det är en annan diskussion. Tänk att gå in på ICA och köpa köttfärs och så ska du utöver priset på prislappen betala moms, koldioxidskatt, lokalhyrestillägg etc.

Kul med bra diskussion! Jag försöker bena ut de olika delarrna vi diskuterar för att försöka komma framåt.

Tänk att gå in på ICA och köpa köttfärs och så ska du utöver priset på prislappen betala moms, koldioxidskatt, lokalhyrestillägg etc.
Din jämförelse haltar lite eftersom det redan är inkluderat i priset. Naturligt att betala mer i andra *A eftersom intjäning skett i SAS.

@johhenrik kul liknelse med att du talar om för Elgiganten hur de skruvar ihop komponenterna i TVn :)
@Pho hur menar du maximera kostnad och resmål till max? Enligt SAS är ju alla resmål i USA lika attraktiva, annars hade de inte satt samma poängpris för dem.

Angående ARN
så skrev jag det i rubriken för att väcka uppmärksamhet och det är såklart inte första steget. Som första steg har jag fyllt i ett klagomålsformulär på SAS webbplats, fick svar direkt att Eurobonus-ärenden endast hanteras via telefon. Ringt till SAS Eurobonus som hänvisar till det där specialbokningsnumret man får av AMEX. På det numret hänvisar de tillbaka till SAS Sverige. Eftersom det inte går att skicka e-post till SAS har jag via snigelpost skickat in mina yrkanden till SAS AB. Förmodligen kommer de inte svara men jag ger det ett par veckor innan jag eventuellt går vidare till ARN.

Angående dålig tillgång på bokningsbara platser för poäng
Jag har även sökt resor till Chicago, Washington och New York. Det finns inga bokningsbara resor till San Francisco eller New York i juli eller augusti. Till Washington och Chicago finns det resor efter 25 augusti. Har även testat att söka på resa till New York i december/januari och det finns inga bokningsbara biljetter förrän 8 januari (kanske inte så konstigt eftersom att det är kort varsel).

Enligt servicemedarbetaren på AMEX bokningnsummer så är skatter och avgifter mycket högre för andra bolag, cirka 3000kr/person. Det tycker inte jag är ett alternativ när de marknadsför en resa till en SAS-destination i USA för 60 000 poäng plus cirka 500kr i skatter och avgifter. Hela upplägget med skatter och avgifter verkar ju förövrigt vara helt sjukt men det är en annan diskussion. Tänk att gå in på ICA och köpa köttfärs och så ska du utöver priset på prislappen betala moms, koldioxidskatt, lokalhyrestillägg etc.

Känner igen det du beskriver att man blir bollad fram och tillbaka. Det är tråkigt att de inte vill ta ansvar för det hela. Det är SAS som utfärdar biljetten så det är således de som måste ta sig an detta dilemma. Amex i Talinn kan inget göra de sitter bara och bokar resor så de har inget att göra med hur SAS väljer att marknadsföra sig. American express kan bistå med den informationen som de har på sin hemsida men i grunden är du inne på rätt spår - SAS behöver ta till sig kritiken och jag ser fram emot att höra vad du får för svar. De gånger jag blivit kontaktad av ansvarig på eurobonus har jag inte känt att man fått det bemötande man önskat.

Jag har själv letat bonusresor rätt så mycket och det är inte helt enkelt att få tag på en biljett. Förstår mycket väl att de måste sälja ordinarie biljetter också för annars skulle inte SAS gå runt. Man kan däremot sträva efter att vara så tydlig som möjligt - det skadar aldrig.

Tycker att du fått en del hårda kommentarer med tanke på att du inte är insatt i ämnet. Hoppas att du får en bra respons av SAS och att du kan dela med dig av det här på BC.se

Toppen