Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Man har självklart att ha egen åsikt. :)

Detta kan jämföras med t ex man har gått med på Microsofts användarvillkor före användning när man har köpt en dator med Windows.
Sedan kan man tycka att det är kasst med en hel massa av säkerhetshål, buggar, användarovänlighet etc.
Däremot tror jag inte att man kan vinna på ett mål på domstolen om de punkterna du har gått med.

Man har självklart att ha egen åsikt. :)
Detta kan jämföras med t ex man har gått med på Microsofts användarvillkor före användning när man har köpt en dator med Windows.
Sedan kan man tycka att det är kasst med en hel massa av säkerhetshål, buggar, användarovänlighet etc.
Däremot tror jag inte att man kan vinna på ett mål på domstolen om de punkterna du har gått med.
Du kan anmäla till Konsumentverket för oskäliga avtalsvillkor. Det går även att dra in marknadsföringen i anmälan. Bara för att man kryssat i en ruta om att man accepterar avtalet betyder inte att det är skäligt. När det gäller konsumentlagstiftningen har konsumenten möjlighet att anmäla detta, då konsumenten anses ha en svagare position. Detta till skillnad från B2B eller privatköp.

Jag såg reklam att man kunde köpa biljetter till fotbolls-VM (valfritt arrangemang). Fatta hur besviken jag blev när jag fem dagar innan finalen inte fick köpa de billigaste biljetter till finalen för att alla biljetter var slutsålda. De hävdade att biljetterna blev slutsålda flera månader i förväg. Jag skall nog stämma FIFA för falsk marknadsföring!

Ovan beskrivna scenario är löjeväckande, och tordes kunna likställas med att bonusplatser tar slut.

Jag såg reklam att man kunde köpa biljetter till fotbolls-VM (valfritt arrangemang). Fatta hur besviken jag blev när jag fem dagar innan finalen inte fick köpa de billigaste biljetter till finalen för att alla biljetter var slutsålda. De hävdade att biljetterna blev slutsålda flera månader i förväg. Jag skall nog stämma FIFA för falsk marknadsföring!

Ovan beskrivna scenario är löjeväckande, och tordes kunna likställas med att bonusplatser tar slut.
Det är löjeväckande för oss, som vet att det är olika buckets för revenue och award. Men fråga gemene man hur de tror att det funkar. När jag förklarar för vänner hur mycket jobb som kan ligga bakom en bonusresa så blir ju alla förvånade. I princip säger ju alla "o fan, själv lyckas jag aldrig samla ihop tillräckligt till en resa nånsin men jag trodde det var att bara betala med poängen om man vill". Då kan man förklara att det finns också men kostar mycket mer poäng än de som man annonserar om när man promotar bonusprogrammet.

Det är löjeväckande för oss, som vet att det är olika buckets för revenue och award. Men fråga gemene man hur de tror att det funkar. När jag förklarar för vänner hur mycket jobb som kan ligga bakom en bonusresa så blir ju alla förvånade. I princip säger ju alla "o fan, själv lyckas jag aldrig samla ihop tillräckligt till en resa nånsin men jag trodde det var att bara betala med poängen om man vill". Då kan man förklara att det finns också men kostar mycket mer poäng än de som man annonserar om när man promotar bonusprogrammet.
Men det är just den kundkretsen som bl a United, Delta, American och nu även SAS försöker att göra dem nöjda med "Best availability", "AAnytime", "Rule Buster" osv.
Då kan man åtminstone säga att det finns plats för bonusresor så länge det finns säljbar plats.

Situation kan likställs med så här:

Efter du har sett en reklam bestämmer du dig att spara pengar tills du får ihop 10.000 SEK för att kunna köpa en iPhone.
Sedan kan det vara så att det är helt slut på lager just då du vill köpa en iPhone. T o m kanske priset har gått upp (osannolikt med mobilen, men i alla fall) under tiden du har sparat pengarna.
Genom att betala dubbelt (20.000 SEK) kanske kan du ta tag i en iPhone från något annat land när man har desperat behov av den.

Det händer dagligen i verkliga livet även utanför bonusprogram.

Ni som åkt CPH-SFO i business, är den så fullbokad varje gång som det verkar vara då med tanke på så svårt för "alla" att hitta award platser dit?

Åkt den vid två tillfällen och planen till smäcken fulla....till och med överbokat så ground personalen fick svettas såg man. Pratade med en av flygvärdinnorna ombord som bekräftade att planen är i princip fulla i beläggning så när som på januari februari.

Det händer dagligen i verkliga livet även utanför bonusprogram.
Njae, jag tycker inte liknelsen håller alls.

Det är inte speciellt många branscher som man måste handla 8 månader i förväg. Och är det väntetid på varan så kan man iaf sättas upp på kö, vilket mig veterligen inget bonussystem tillåter. Sen kan man ju jämställa att boka bonusresa som att jag var tvungen att ringa Elgiganten och förklara hur de ska sätta ihop TVn samt vilka komponenter, för det kan vara förbaskat krångligt att få till en resa till ett populärt resmål. Om jag inte lyckas får jag återkomma nästa dag i kanske månader. Jag måste i förväg trixa med ANA Tool, Award Nexus etc. Finns det någon annan bransch som är så att man måste känna till alla knep för att kunna handla? :)

Hur som, jag inser att det är många här som uppenbarligen tycker att allt funkar som det ska när det gäller bonusbiljetter. Jag själv kan också leva med hur det funkar, det är ju lite grann en sport idag att få till en resa. Men att påstå att det skulle vara enkelt eller som i andra branscher håller jag inte med om alls. Där får vi helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. :)

Jag förstår att man som initierad kan ha uppfattningen att det är ok som det är, inget fel att känna så.

I Sverige har "det finstilta" i verkligheten inte mycket värde, du kan inte påskina en sak i reklam eller annan kommunikation och sedan ha disclaimers gömda i driver av text, som gör att det du lovat aldrig kan hända. Du kan inte heller ha oskäliga villkor, det spelar ingen roll om någon stackars kund har godkänt dem, skulle de prövas så gäller de sannolikt inte.

Nu tror jag inte någon av oss verkligen menar att vi ska stå i domstolen inom kort som del av ett korståg mot oskäliga villkor.

Men.. ibland är det verkligen bra att ta in folk från utsidan och jag tror generellt att SAS hade tjänat massor på det, många av de förändringar jag sett på senare tid är illa genomtänkta, missar målet (från vad jag kan se) och införs huvudlöst. Mina 5 eurocent!

När det görs så många liknelser, så tycker jag att vi ibland missar att visst det är svårt att boka en award resa där vi optimerar kostnad och resmål till max (tex. 2-4-1 till SFO), men det är ganska enkelt att boka en award till LHR. Om vi vill ha liknelser så är det ganska enkelt att knata in på ICA och köpa ett kilo köttfärs, men om jag har krav på både pris och vilken gård köttet skall komma ifrån, så får jag nog jobba bra mycket mer.

Därmed inte sagt att man inte som konsument kan önska att saker var bättre än de är.

När det görs så många liknelser, så tycker jag att vi ibland missar att visst det är svårt att boka en award resa där vi optimerar kostnad och resmål till max (tex. 2-4-1 till SFO), men det är ganska enkelt att boka en award till LHR. Om vi vill ha liknelser så är det ganska enkelt att knata in på ICA och köpa ett kilo köttfärs, men om jag har krav på både pris och vilken gård köttet skall komma ifrån, så får jag nog jobba bra mycket mer.

Därmed inte sagt att man inte som konsument kan önska att saker var bättre än de är.

Precis, visst skulle det vara surt om bonuschecken från ICA bara funkade på svagdricka, surkål osv, men om man ville köpa en köttbit fick man inte använda den!

Toppen