Wow, kul med så många svar så fort! Jag misstänkte att många skulle reagera och ha en åsikt.
Många verkar vara väldigt kunniga och insatta i flygbonusprogram i allmänhet och SAS i synnerhet. Jag får intrycket av att era referensramar för vad man kan förvänta sig grundar sig mer på era egna erfarenheter än på SAS marknadsföring. Vilket är helt naturligt när man har stor kunskap om något.
För mig som aldrig bokat en bonusresa med SAS eller försökt använda detta 2-4-1 erbjudande tidigare så kommer mina referensramar uteslutande från den marknadsföring jag tagit del av samt tidigare erfarenheter från lojalitetsprogram i andra branscher.
Någon här skrev att det på många flighter endast finns två st säten att boka för bonuspoäng och då tycker jag nog att det är en typisk lockvara. Om dessa dessutom tar slut cirka 11 månader i förväg så innebär ju det att jag måste hinna spendera 150 000kr före augusti istället för under hela kalenderåret, om jag ska kunna boka en resa nästa år i juli/augusti.
Vissa här verkar också tycka att jag är bortskämd, har för höga krav, inte kan boka exakt den avgång jag vill etc. Om jag kan tänka mig att åka närsomhelst under juli/augusti då anser jag att jag är mer flexibel än vad de flesta skulle acceptera.
Anledningen till att jag gick med i Eurobonus är ju för att jag tycker att 60 000 poäng för en resa för två personer till USA är ett mycket attraktivt erbjudande. Om detta priset i praktiken sedan inte går att få så spelar det ju ingen roll om det hade kostat 10 000 poäng - jag får ju ändå inte min resa.
Som jag ser det så behöver SAS höja sina poängpriser för att minska attraktiviteten så att fler än två personer per flight faktiskt kan köpa varan till det utsatta priset.
Många verkar vara väldigt kunniga och insatta i flygbonusprogram i allmänhet och SAS i synnerhet. Jag får intrycket av att era referensramar för vad man kan förvänta sig grundar sig mer på era egna erfarenheter än på SAS marknadsföring. Vilket är helt naturligt när man har stor kunskap om något.
För mig som aldrig bokat en bonusresa med SAS eller försökt använda detta 2-4-1 erbjudande tidigare så kommer mina referensramar uteslutande från den marknadsföring jag tagit del av samt tidigare erfarenheter från lojalitetsprogram i andra branscher.
Någon här skrev att det på många flighter endast finns två st säten att boka för bonuspoäng och då tycker jag nog att det är en typisk lockvara. Om dessa dessutom tar slut cirka 11 månader i förväg så innebär ju det att jag måste hinna spendera 150 000kr före augusti istället för under hela kalenderåret, om jag ska kunna boka en resa nästa år i juli/augusti.
Vissa här verkar också tycka att jag är bortskämd, har för höga krav, inte kan boka exakt den avgång jag vill etc. Om jag kan tänka mig att åka närsomhelst under juli/augusti då anser jag att jag är mer flexibel än vad de flesta skulle acceptera.
Anledningen till att jag gick med i Eurobonus är ju för att jag tycker att 60 000 poäng för en resa för två personer till USA är ett mycket attraktivt erbjudande. Om detta priset i praktiken sedan inte går att få så spelar det ju ingen roll om det hade kostat 10 000 poäng - jag får ju ändå inte min resa.
Som jag ser det så behöver SAS höja sina poängpriser för att minska attraktiviteten så att fler än två personer per flight faktiskt kan köpa varan till det utsatta priset.