Senaste nytt

Ankommande flyg på huvudstadsflygplatserna ARN CPH HEL OSL sept 2023

Jag har under två dagar skapat en tabell för hur många interkontinentala flyg som landar på våra huvudstadsflygplatser i Norden, Arlanda (ARN), Köpenhamn (CPH), Helsingfors (HEL), Oslo (OSL) för torsdag 7 sep och fredag 8 sep. Uppgifterna kommer från Flightradar24 och Swedavia.

Flyg som kommer från Europa, Nordafrika eller Turkiet ingår inte, eftersom de inte kan kallas interkontinentala flighter, även om de går från Afrika och Asien. Inga fraktmaskiner ingår heller i statistiken. Det är endast direktflighter som finns med, med ett undantag: Ethiopiens flight från Addis Ababa via Stockholm till Oslo.

Köpenhamn och Helsingfors dominerar tydligt, men inte så markant som jag trodde från början. Det är 13/13 flighter på CPH och 12/13 på Helsingfors. Men 8/8 flighter på Arlanda. Förvånansvärt däremot att Oslo endast har 4/4 interkontinentala flighter.

Nu är det här bara torsdag och fredag. Sidan kommer att uppdateras med lördag/söndag och måndag/tisdag/onsdag, så att man täcker upp för en hel vecka i början av september.

Vänligen observera att det handlar om enbart ANKOMMANDE flyg och deras normala ankomsttid, förseningar har jag bortsett från. Startflygplatser och flygplanstyper tror jag en majoritet förstår.

arrivals 7-8 sep ARN CPH HEL OSL.png

Tack! Den landade 8.52 på fredagen. Bra om ni påpekar om det finns något som saknas i tabellerna så blir det rätt när jag slutsummerar en vecka.

Det stämmer! Air China flyger tisdag, fredag, söndag 13.50-17.20 PEK-ARN. Från vintertidtabellen även på onsdagar.
Ny torsdag-fredag-lördag för långlinjerna lägger jag ut senare ikväll.

På lördagar dominerar CPH med 17 ankommande långlinjer – varav SAS står för nio ankommande flyg! Oslo har sex ankommande på lördagen när Norse landar med två USA-flighter. Helsingfors har 13 ankommande men bara två av dem kommer västerifrån. Arlanda har blygsamma sju ankommande varav fem ankommer inom 80 minuter på morgonen!
Torsdag 8 sep är korrekt i tabellen ovan men på fredag 9 sep har jag lagt till ET via VIE till CPH och CA från PEK till ARN.
Arrivales fre 8 lör 9.png

Söndagens ankommande långlinjer håller nästan högre frekvens än lördagen. ARN har 10 ankommande varav SAS står för tre av dem. CPH har 16 ankommande varav SAS står för hälften av dem. HEL har hela 14 ankommande där AY står för 11 av dem. OSL har fem ankommande där Norse från LAX är den tredje USA-flighten över helgen för NO.
Arrivals 8 sep.png

Kul tabell! Jag noterar att Norwegian från Tel Aviv till Arlanda (torsdag och söndag) och Royal Jordanian från Amman (torsdagar) till Arlanda är inte med, men du kanske tänkte likadant som med Nordafrika och Turkiet?

Toppen