Senaste nytt

Anko van der Werff VD hos SAS säger ingen mer Asien trafik

mha321

Medlem
Ja, då bör du vara insatt i SAS ekonomiska situation där är agendan inte expandering utan nerskärning. SAS måste dra ner på kostnaderna och sätta upp en ny linje är som att skjuta sig i foten. SAS har gjort det bra hittils där man har uttnyttjat sina A321LR bra under vintersäsong (detta är en nerskärning gentemot vad som använts tidigare)
Ja det torde gälla så länge man inte har extra flygplan som står på backen.

Fler linjer, ja. Men först färre linjer.
 

Tomas E

Medlem
Nu känner jag mig som en glädjedödare och tråkmåns igen och upprepar dessutom en del som redan hunnit skrivas medan jag plitade på detta....

Även om SAS nöjer sig med minimal trafik på Asien är det väl inte så att de har något stort överskott på A330 och A350 (kvar) att sätta upp nya linjer med och driva med marginal för tekniska problem? Vi har ju nyligen sett hur det varit stora förseningar på MIA och hur ARN-ORD ställts in under en period. Kanske finns det lite slack när MIA slutat för säsongen, men hur mycket? I och för sig verkar SAS vara väldigt "experimenterande" med sin trehövdade A321LR-flotta. En ny linje kanske inte kan uteslutas, men frågan är väl om en ny destination (särskilt om det skulle bli 2-3 dagar per vecka) är bättre än utökad kapacitet på en befintlig destination?

Det må vara så att long haul-linjer ofta kan drivas med bra lönsamhet, även hos SAS (i alla fall de som också tar frakt), men just nu är ju SAS i situationen att de behöver undvika konkurs. En del av detta är att de måste få ner skulderna, som synes även genom att göra sig av med vissa flygplan. Så ska man hitta en business-floskel som beskriver SAS nuvarande situation så är det tyvärr inte "man måste satsa sig ur krisen" utan "det är dyrt att vara fattig", vilket bl.a. syns genom dyra DIP-lån och höga advokaträkningar.

Det ska bli spännande att se om SAS kommer att ha råd med de två beställda A350 som (efter att de sköts upp) ska levereras 2024, och om de i så fall blir en utökning av den nuvarande long haul-flottan eller ersätter två äldre A330. Jag gissar att Ankos uttalanden indikerar att SAS nog inte har bestämt sig vad de kan eller vill på den fronten, utan behöver vänta och se så länge som möjligt.
 

intuition

Medlem
Jag såg någonstans (länkar ovan) att Anko sa något i stil med "SAS strävar att vara en del av en konsolidering i Europa".

Sådant har det väl alltid pratats om, men kan det ligga något djupare i det just i det här läget? Dvs när sas inte har muskler att nyttja ev möjligheter som dyker upp (inga plan i reserven, inga plan i beställning backlog).

Dyrt att vara fattig och inga pengar att satsa framåt, vad är egentligen framtiden?
 

Tomas E

Medlem
Dyrt att vara fattig och inga pengar att satsa framåt, vad är egentligen framtiden?
Undvika konkurs, komma upp runt nollresultat med nuvarande flotta (och de beställda flygplan som är på väg in) genom en blandning av besparingar och tur, och då endera kunna ta in nytt kapital eller vara en uppköpskandidat?
 

Robert flysas

Moderator
Nu känner jag mig som en glädjedödare och tråkmåns igen och upprepar dessutom en del som redan hunnit skrivas medan jag plitade på detta....

Även om SAS nöjer sig med minimal trafik på Asien är det väl inte så att de har något stort överskott på A330 och A350 (kvar) att sätta upp nya linjer med och driva med marginal för tekniska problem? Vi har ju nyligen sett hur det varit stora förseningar på MIA och hur ARN-ORD ställts in under en period. Kanske finns det lite slack när MIA slutat för säsongen, men hur mycket? I och för sig verkar SAS vara väldigt "experimenterande" med sin trehövdade A321LR-flotta. En ny linje kanske inte kan uteslutas, men frågan är väl om en ny destination (särskilt om det skulle bli 2-3 dagar per vecka) är bättre än utökad kapacitet på en befintlig destination?

Det må vara så att long haul-linjer ofta kan drivas med bra lönsamhet, även hos SAS (i alla fall de som också tar frakt), men just nu är ju SAS i situationen att de behöver undvika konkurs. En del av detta är att de måste få ner skulderna, som synes även genom att göra sig av med vissa flygplan. Så ska man hitta en business-floskel som beskriver SAS nuvarande situation så är det tyvärr inte "man måste satsa sig ur krisen" utan "det är dyrt att vara fattig", vilket bl.a. syns genom dyra DIP-lån och höga advokaträkningar.

Det ska bli spännande att se om SAS kommer att ha råd med de två beställda A350 som (efter att de sköts upp) ska levereras 2024, och om de i så fall blir en utökning av den nuvarande long haul-flottan eller ersätter två äldre A330. Jag gissar att Ankos uttalanden indikerar att SAS nog inte har bestämt sig vad de kan eller vill på den fronten, utan behöver vänta och se så länge som möjligt.
Det sega i historien är att det står 3 SAS A350 på backen i USA då leasing företaget inte gått med på SAS krav om sänkt pris. Så fort detta händer har SAS 3 A350 att använda. Så antingen är det tyvärr så att det drar ut på tiden eller (värsta tanke) de inte kommer överens….
 

Flyg-Arn

Medlem
Det sega i historien är att det står 3 SAS A350 på backen i USA då leasing företaget inte gått med på SAS krav om sänkt pris. Så fort detta händer har SAS 3 A350 att använda. Så antingen är det tyvärr så att det drar ut på tiden eller (värsta tanke) de inte kommer överens….
Jag hoppas de kommer överens, vet de tjafsar om detta sen de startade Chapter 11. Betydligt billigare i drift dessutom.
 

Tomas E

Medlem
Det sega i historien är att det står 3 SAS A350 på backen i USA då leasing företaget inte gått med på SAS krav om sänkt pris. Så fort detta händer har SAS 3 A350 att använda. Så antingen är det tyvärr så att det drar ut på tiden eller (värsta tanke) de inte kommer överens….
Är den enda tänkbara utgången verkligen att SAS förr eller senare får leasa dem billigare? Du tror alltså inte att det finns något annat flygbolag, med bättre ekonomiskt läge, som kan betala ett mer marknadsmässigt pris för att köpa eller leasa tre nästan nya A350? Just nu har ju både Airbus och Boeing allehanda leveransproblem, så det råder väl inte ett överskott av nästan nya widebodies på andrahandsmarknaden?
 

intuition

Medlem
United och Wizz är väl exempel på flygbolag som flyttat fram positionerna? (genom att beställa plan när andra avbrutit sina ordrar och ta över produktionsslottar hos Airbus)
Så det finns ju bolag som har muskler.
 

Johan Hbg

Medlem
Haha först och främst var jag dessvärre inte med till Austin :) och att 15 % anses dåligt i USA numera är bara ännu ett tecken på helt galen dricksinflation där.
Skämt åsido och on-topic, jag tror SAS måste ersätta sina asiatiska destinationer med andra longhaul-destinationer för att inte bli irrelevant och överkört som bolag. Enbart inomeuropeiskt är prispressen och konkurrensen för stark. Anko vill behålla ett litet fotfäste i Asien enligt ovan men ryska flygförbudet kan mycket väl vara i decennier. Jag vet inte exakt vart de ska flyga men mjölka potentialen helt i Nordamerika är väl en väg att gå med tanke på att man ligger ovanligt gynnsamt till geografiskt för det.
Sedan om man får spekulera är ju Asien mer än Japan och Kina. Indien exempelvis. Delhi görbart med A321 LR även om om man måste runda Ryssland lite grann även där.
15% har väl alltid varit i minsta laget i usa. Lite off topic nu känner jag
 
Toppen