Senaste nytt

Anko van der Werff VD hos SAS säger ingen mer Asien trafik

intuition

Medlem
Att söka undantag kanske mest handlar om att visa intressenter att man gör allt för att minimera kostnaderna och hitta lönsamhet?

Ett bolag som flyger över territorier där man delar ut buk missiler till lokala smågangsters blir inte långlivat...
 

Robert flysas

Moderator
Blev nyfiken och skaffade en månads abonnemang. En mening på slutet (och jag tror man får citera en enskild mening) var intressant, där det låter som att Asien är *orsaken* till den bantade flottan. Jag trodde det berodde på andra eller i varje fall fler skäl.

Det är intressant. SAS leasar 3 st A350 från ett Kinesiskt företag. SAS kräver lägre pris men Kina vill inte ge efter. Antar att detta är detta de menar. Planen står sen ett bra tag sen parkerade tills SAS får ett lägre pris.
 

pswe

Medlem
Blev nyfiken och skaffade en månads abonnemang. En mening på slutet (och jag tror man får citera en enskild mening) var intressant, där det låter som att Asien är *orsaken* till den bantade flottan. Jag trodde det berodde på andra eller i varje fall fler skäl.
Går det tolka artikeln på olika sätt gällande Japan? Blir det trafik så som den kommunicerats och inget mer Asien än så, eller menar han inget mer Asien än nuvarande Shanghairutt?
 

NyfikenGrau

Medlem
Går det tolka artikeln på olika sätt gällande Japan? Blir det trafik så som den kommunicerats och inget mer Asien än så, eller menar han inget mer Asien än nuvarande Shanghairutt?
Mycket bra fråga, jag tycker Anko övertolkas lite i Japan-tråden. Det enda jag tycker är klart är att det inte blir MER Asien-trafik. Jag har inte sett honom nämna att det inte ska vara någon trafik alls till t.ex. Japan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är intressant. SAS leasar 3 st A350 från ett Kinesiskt företag. SAS kräver lägre pris men Kina vill inte ge efter. Antar att detta är detta de menar. Planen står sen ett bra tag sen parkerade tills SAS får ett lägre pris.
Ok, tack, detta kände inte jag till. Så hoppet är inte ute om att SAS får dessa A350. Fast vilken koppling har denna leasing isf till kriget, det låter ju mer som traditionell förhandlingstaktik?

Om minskningen av flottan enbart berodde på *trafiken* till Asien skulle man ju nästan kunna dra slutsatsen att SAS tycker de inte kan expandera mer (lönsamt) i Nordamerika? Annars vore det ju bara att bygga ut ännu mer västerut om trafiken österut inte funkar. Men jag antar att det inte finns underlag för det *om* det nu är trafiken österut som är problemet.
Allt detta förutsatt att allt som står i Check in-artikeln är sant..
 

Homer

Medlem
Ok, tack, detta kände inte jag till. Så hoppet är inte ute om att SAS får dessa A350. Fast vilken koppling har denna leasing isf till kriget, det låter ju mer som traditionell förhandlingstaktik?

Om minskningen av flottan enbart berodde på *trafiken* till Asien skulle man ju nästan kunna dra slutsatsen att SAS tycker de inte kan expandera mer (lönsamt) i Nordamerika? Annars vore det ju bara att bygga ut ännu mer västerut om trafiken österut inte funkar. Men jag antar att det inte finns underlag för det *om* det nu är trafiken österut som är problemet.
Allt detta förutsatt att allt som står i Check in-artikeln är sant..

Vad är källan?
Check-in brukar ju inte göra egna reportage, så de har förmodligen skrivit av någon annan.

Låter som det kommer från telekonferensen som hölls nyligen, här är en transkription av denna
(googla rubriken för att läsa utan konto)


 

intuition

Medlem
Jag tror iofs att 'ikke mere' kan läsas som 'inte längre' men läser man ingressen verkar det tydligt att det är en återgång/expansion som kräver öppnat luftrum
 

Ricci

Medlem
Märkligt att Finnair och JAL flyger HND-HEL 12gånger per vecka medans SAS inte ser ekonomi att flyga till Japan och skyller på Ryskt luftrum, uttalandet från Anko är lite märkligt. :confused:
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack @Homer äntligen någorlunda konkret, klipper ur det relevanta:

So, we are assessing at least for this year, we will not go back to many of those Asian destinations that we flew prior to the pandemic. And I really would have to see a structural solution to the Russian war or Russian-Ukrainian war before I think we were able to do that. So, that’s why you have seen us indeed rejecting some of the widebody aircraft. I think that over time, we can of course, absorb and grow to the United States, for instance more. But in order for Asia to be really back, yes, then you need Asian or – sorry, Russian overflying to open up again.
Det fetade ger ju i alla fall ett intryck av att det går förvänta sig ännu mer trafik västerut istället.
 

AABack2ARN

Medlem
Det fetade ger ju i alla fall ett intryck av att det går förvänta sig ännu mer trafik västerut istället.

Det är ju tur att Sverige är billigt för amerikanerna när de reser hit, för jag tror en hel del (vanliga) svenska resenärer kommer tänka sig för både en och två gånger för att boka en andra resa till USA efter det upplevt priserna vid deras första.
 
Toppen