Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Ersättningen på det i väskan är väl nuvarande värde och det skrivs av en hel del på inköpspriset över åren.

Men är den helt ny och det finns kvitton på det ska det väl ersättas gissar jag. Men har man en så dyr kostym kanske man borde resa med den som handbagage istället för att minimera riskerna.

Exakr hur de gör i sådant scenario vet jag inte.
Från flygbolagets sida så förstår jag att ersättning per passagerare gällande bagaget är cappat till de ca 20k som nämns ovan dvs. oavsett om förlorat eller försenat. Överstigande belopp får man ta med sitt försäkringsbolag.

Nån som har mejladressen för claims? Verkar ha slarvat bort den.
Notiserna kommer från [email protected]. Jag vet inte om de bevakar mailboxen dock.

I fallet jag skrev om ovan gick SAS med på att ersätta 306 EUR av total 750 EUR. Vi fick dock ingen redovisning av vilka kvitton de tyckte var rimliga/orimliga. Utöver kläder och toalettartiklar köpte vi badkläder, smink, parfym och en del annat som förmodligen inte rymde i deras definition av "nödvändig". Vi valde att inte bråka och gick vidare till Amex försäkring.

Det står i villkoren att Amex försäkringen är en kompletterande försäkring och de förväntar att man spelar in andra försäkringar först.

Flygbolagen ersätter generellt typ 2000 när väskan är borta och kommer fram dagen efter. För 6 dagar vet jag inte vad som är praxis men borde ju vara mer.

Om ditt jobb kräver kostym och speciella skor så lär jobbets försäkring täcka det, snarare än flygbolaget.
Men som alltid vill man ju utnyttja kort/flygbolag i första handför att inte belasta företagets eller privat försäkring och ha flera skadehändelser vid förhandlingar.

Men som alltid vill man ju utnyttja kort/flygbolag i första handför att inte belasta företagets eller privat försäkring och ha flera skadehändelser vid förhandlingar.
Finns det något i amex privatkort att de försäkringarna inte gäller resor i tjänsten? Att det ska vara privata resor?

Hur tolkas betalning av resa med Amex men via PayPal.
Flygsidan erbjuder betalning via Visa, Mastercard samt PayPal. Jag har mitt Amex kopplat till mitt PayPal. Om jag använder PayPal och gör betalningen då via mitt Amex kommer min Amex reseförsäkring att täcka resan?
Har Platinum.

Hur tolkas betalning av resa med Amex men via PayPal.
Flygsidan erbjuder betalning via Visa, Mastercard samt PayPal. Jag har mitt Amex kopplat till mitt PayPal. Om jag använder PayPal och gör betalningen då via mitt Amex kommer min Amex reseförsäkring att täcka resan?
Har Platinum.
Förut var det ok. Men det var ett annat försäkringsbolag. Värt att försöka få ett skriftligt svar i förväg.
Tidigare kunde man ha en epost konversation med dem. Då fick jag skriftligt svar att bonus resor var täckte så länge flygskatt och hotell betalades med Amex. Fick också skriftligt att hyrbilsförsäkring gällde så länge hyran betalades med Amex, även om depositionen på plats var med annat kort för att de tog inte Amex där.

Vet fan inte om det går fortfarande att kontakta via epost.

Toppen