För första gången under mina 50 års resande behöver jag själv skicka in en claim för försenat bagage på utresan. Försenat bagage på hemresan har hänt flera gånger, men då utgår ingen försäkringsersättning.
Just nu har jag framför allt inga kläder att byta till under min korta vistelse på plats, två dagar. När ska jag göra anmälan till AMEX-försäkringen vid försenat bagage, när jag landar på slutdestinationen utan bagage, eller först efter att jag köpt nödvändiga kläder?
En faktor som försvårar situationen är att jag flyger CPH–LAX–AKL. Bagaget är kvar i Köpenhamn, vilket jag ser via en AirTag. Personalen i LAX säger att jag endast kan få en PIR på Aucklands flygplats. Risken är att jag hinner flyga hem mot Europa innan bagaget ens kommer fram till Auckland. Hur skulle ni hantera det?
Du kan bara anmäla bagaget på din slutdestination om du har genomgående bokning. Anledningen är att det kan finnas omständigheter där du blir omkörd av ditt bagage längs vägen om du har lång väntetid. Det har hänt mig vid enstaka tillfällen, bland annat från Asien där min väska blivit kvar, jag själv har haft ett långt byte någonstans och väskan har sedan hittat ett direktflyg till Arlanda istället och i slutändan varit på plats innan jag är det. Det känns kanske lite osannolikt i detta fall men det är iaf anledningen.
Vad gäller förseningen måste du lämna in en PIR så snart du kommer till slutdestinationen. Sen kan du köpa det du behöver.