Senaste nytt

Amex reseförsäkring

För första gången under mina 50 års resande behöver jag själv skicka in en claim för försenat bagage på utresan. Försenat bagage på hemresan har hänt flera gånger, men då utgår ingen försäkringsersättning.

Just nu har jag framför allt inga kläder att byta till under min korta vistelse på plats, två dagar. När ska jag göra anmälan till AMEX-försäkringen vid försenat bagage, när jag landar på slutdestinationen utan bagage, eller först efter att jag köpt nödvändiga kläder?

En faktor som försvårar situationen är att jag flyger CPH–LAX–AKL. Bagaget är kvar i Köpenhamn, vilket jag ser via en AirTag. Personalen i LAX säger att jag endast kan få en PIR på Aucklands flygplats. Risken är att jag hinner flyga hem mot Europa innan bagaget ens kommer fram till Auckland. Hur skulle ni hantera det?

Du kan bara anmäla bagaget på din slutdestination om du har genomgående bokning. Anledningen är att det kan finnas omständigheter där du blir omkörd av ditt bagage längs vägen om du har lång väntetid. Det har hänt mig vid enstaka tillfällen, bland annat från Asien där min väska blivit kvar, jag själv har haft ett långt byte någonstans och väskan har sedan hittat ett direktflyg till Arlanda istället och i slutändan varit på plats innan jag är det. Det känns kanske lite osannolikt i detta fall men det är iaf anledningen.

Vad gäller förseningen måste du lämna in en PIR så snart du kommer till slutdestinationen. Sen kan du köpa det du behöver.

För första gången under mina 50 års resande behöver jag själv skicka in en claim för försenat bagage på utresan. Försenat bagage på hemresan har hänt flera gånger, men då utgår ingen försäkringsersättning.

Just nu har jag framför allt inga kläder att byta till under min korta vistelse på plats, två dagar. När ska jag göra anmälan till AMEX-försäkringen vid försenat bagage, när jag landar på slutdestinationen utan bagage, eller först efter att jag köpt nödvändiga kläder?

En faktor som försvårar situationen är att jag flyger CPH–LAX–AKL. Bagaget är kvar i Köpenhamn, vilket jag ser via en AirTag. Personalen i LAX säger att jag endast kan få en PIR på Aucklands flygplats. Risken är att jag hinner flyga hem mot Europa innan bagaget ens kommer fram till Auckland. Hur skulle ni hantera det?
Claim gör du efter att du köpt saker då allt görs mot kvitto. Amex kommer kräva att du först begär ersättning från flygbolaget.

Du anmäler bagaget borta på slutdestination, inte någon stans på vägen även om du ser att väskan är på fel ställe. Kommer inte väskan till AKL innan du åker där ifrån får de skicka hem den åt dig.

Efter 14 dagar fick jag svar från Europ där de efterfrågar "Inköpsfaktura eller dokumentation som visar värdet på de stulna föremålen, med det ursprungliga priset och inköpsdatumet". Problemet? Jag har gjort en anmälan om försenat bagage, och inte stulet. Nu har ytterligare några dagar gått och det är återigen knäpptyst.

Kämpa Europ!

Nått som var krångligt var att de krävde in att vi (familjen) var bosatta på samma adress etc och ville ha dokument som styrkte folkbokföringen på samma adress. som om mina minderåriga barn bor själva?..
Fick svar idag... ersättning för alla utlägg pga inställt flyg i Amsterdam. De ersatte 8k för oss fyra..

• Gilla
Reactions: Gus
Efter 14 dagar fick jag svar från Europ där de efterfrågar "Inköpsfaktura eller dokumentation som visar värdet på de stulna föremålen, med det ursprungliga priset och inköpsdatumet". Problemet? Jag har gjort en anmälan om försenat bagage, och inte stulet. Nu har ytterligare några dagar gått och det är återigen knäpptyst.

Kämpa Europ!
Hände samma, dom ändra claim från "försenat baggage" --> "Skadat/stulet" --> "försenat", vilket tagit drygt 6 veckor. Först nu har dom bett mig avvakta de 90 dagarna som flygbolagen har på sig enligt dom, därefter kommer Amex täcka allt antar jag (Iom att dom endast vill ta mellanskillnaden som några tidigare nämnt). Så får se när det gått 90 dagar, för SV har redan ignorerat mig i snart 6 veckor efter att ha snabbt svarat på första mailet.

• Sad
Hände samma, dom ändra claim från "försenat baggage" --> "Skadat/stulet" --> "försenat", vilket tagit drygt 6 veckor. Först nu har dom bett mig avvakta de 90 dagarna som flygbolagen har på sig enligt dom, därefter kommer Amex täcka allt antar jag (Iom att dom endast vill ta mellanskillnaden som några tidigare nämnt). Så får se när det gått 90 dagar, för SV har redan ignorerat mig i snart 6 veckor efter att ha snabbt svarat på första mailet.
Hopplöst!

I mitt fall gjorde jag två separata inköp, ett för British Airways (som de ersatte på mindre än 24h) och ett för försäkringen via Amex. Enligt Europs kundtjänst skulle det vara okej (även om jag med facit i hand borde skickat in allt till BA först...). Om jag förstått det rätt så är de noga med underlag från flygbolagen för att man inte ska få ut dubbel ersättning.

• Gilla
Vi hade nyss en väldig bra erfarenhet med Europ Assistance.

Resan bokade via Amex Platinum, väskan försenad och kom fram på dag 6 av en 7 dagars semester. Vi handlade för strax över 8000kr gränsen.
Jag fick gå till flygbolaget (SAS) och hemförsäkringen först som täckte varsin del. Resten betalade Europ Assistance. Behandlingstiden var 5 dagar.

Jag var noggrann att bomba dem med dokumentation - kvitton samlade i ett excelark, alla sidor från PIR, bokningsbekräftelse osv.

Hotellet tog inte Amex så jag var beredd att bråka om 75% regeln men de frågade inte ens om det.

Jag tycker det är fel att gå via hemförsäkringen först. Står det i villkoren att man vid skada först ska utnyttja sin hemförsäkring och i andra hand Amex försäkring. Ersättning från flygbolaget är sunt om det är ett som går att kontakta.

• Gilla
Jag tycker det är fel att gå via hemförsäkringen först. Står det i villkoren att man vid skada först ska utnyttja sin hemförsäkring och i andra hand Amex försäkring. Ersättning från flygbolaget är sunt om det är ett som går att kontakta.
Borde man inte kunna få mer än 8 000 av flygbolaget (dvs vad är kvar för Amex att ersätta)? Lite kläder och skor, hygienartiklar osv borde kunna gå på mer än så tex om man blivit av med sina kostymer och skor på en jobbresa.

Borde man inte kunna få mer än 8 000 av flygbolaget (dvs vad är kvar för Amex att ersätta)? Lite kläder och skor, hygienartiklar osv borde kunna gå på mer än så tex om man blivit av med sina kostymer och skor på en jobbresa.
Flygbolagen ersätter generellt typ 2000 när väskan är borta och kommer fram dagen efter. För 6 dagar vet jag inte vad som är praxis men borde ju vara mer.

Om ditt jobb kräver kostym och speciella skor så lär jobbets försäkring täcka det, snarare än flygbolaget.

Toppen