Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Chattade just med dem. Hittade ingen epost. Först goddag yxskaft svar med copy paste av T&C. Försökte ytterligare en gång ännu mer specifikt "how does a free flight via frequent flyer miles effect the amount you use to calculate if I paid at least 75% with my amex platinum"

Han behövde kolla med andra. Fick sedan svar att resan skulle vara covered eftersom man kan inte betala en award flight med kortet förutom taxes and service fees.

Tyvärr är det inte möjligt att kopiera svaret från chatten. Man kan däremot få en epost och referensnummer för att begära ut transkrip. Gjorde inte det nu eftersom jag har ingen bonus resor just nu.

Stämmer det att Amex hyrbilsförsäkring inte gäller enligt nedan?

Begränsningar:

• Gäller inte i Australien, Italien, Nya Zeeland, samt länder som omfattas av amerikanska sanktioner .

AI-översikt

Nej, den svenska American Express hyrbilsförsäkringen gäller inte i alla länder.American Express skriver att vissa länder, som Australien, Italien och Nya Zeeland, är undantagna. Det är viktigt att kontrollera villkoren för just ditt kort och de länder du planerar att hyra bil i för att säkerställa att försäkringen gäller.

Gulp, hade ingen aning om detta och har rattat runt lyckligt ovetande.

Stämmer det att Amex hyrbilsförsäkring inte gäller enligt nedan?

Begränsningar:

• Gäller inte i Australien, Italien, Nya Zeeland, samt länder som omfattas av amerikanska sanktioner .
Det står inget sådant i villkoren för Platinum i alla fall, så vitt jag kan se. Jag föreslår att du tar en kik i villkoren själv, istället för att använda en AI-tjänst som inte kan garantera någon som helst korrekthet i sina svar.

Du hittar villkoren här: https://www.americanexpress.com/se/legal/villkor/

Någon som vet villkoren för Amex hyrbilsförsäkring för den som är skriven utomlands men har kvar sitt svenska Amex kort? Gissar att det fortfarande är 75 % av resan från den adress man är bosatt på som ska ha betalats med Amex? Men var börjar resan? Kan man utgå från Arlanda om det är så att man befinner sig i Stockholm pga arbete? Lite rörigt kanske.

Någon som vet villkoren för Amex hyrbilsförsäkring för den som är skriven utomlands men har kvar sitt svenska Amex kort? Gissar att det fortfarande är 75 % av resan från den adress man är bosatt på som ska ha betalats med Amex? Men var börjar resan? Kan man utgå från Arlanda om det är så att man befinner sig i Stockholm pga arbete? Lite rörigt kanske.
Först vill jag kolla att du uppmärksammat att försäkringen endast gäller folkbokförda i Norden?

1752296686043.png

Vad gäller om resan måste påbörjas från där man är folkbokförd tror jag inte är ett krav, men kan tänka mig att det utvärderas fall till fall. Om man bor i Oslo, men åker från Arlanda till Bangkok så kanske det hanteras annorlunda än ifall resan går från Arlanda till Malmö?
Sen att du är i Stockholm pga jobb innebär ju att du inte betalat nåt för resan dit, vilket kanske också väger i vågskålen, du kan ju inte ha betalat den med ditt Amex.

Toppen