Senaste nytt

Amex Premium/Elite Kreditkort - Ej hård kreditgräns?

Berglund

Medlem
@MrDollar eftersom dessa, betalkorten, inte verkar gå att nyteckna utgick jag lite generellt från kreditkort för framtida bruk av texterna.

Betalkortens saldo vid månadsskiftet inrapporteras in till UC som "Kontokredit", denna skiljer sig från "Krediter" (som avser längre tid) och som innefattar lån, kreditkort och så vidare. Denna "Kontokredit" dyker också upp som en separat post om någon gör en kreditupplysning på dig. Där finns dock ingen uppgift om vad som skulle vara "beviljat" kontra den inrapporterade siffran "utnyttjat", det gäller bara kreditkort.

Vill du ha noll i kreditrapporten, ser du helt enkelt till att månadens betalning, i sin helhet, är Amex tillhanda senast den sista bankdagen i månaden.
 

NotRyan

Medlem
@MrDollar eftersom dessa, betalkorten, inte verkar gå att nyteckna utgick jag lite generellt från kreditkort för framtida bruk av texterna.

Betalkortens saldo vid månadsskiftet inrapporteras in till UC som "Kontokredit", denna skiljer sig från "Krediter" (som avser längre tid) och som innefattar lån, kreditkort och så vidare. Denna "Kontokredit" dyker också upp som en separat post om någon gör en kreditupplysning på dig. Där finns dock ingen uppgift om vad som skulle vara "beviljat" kontra den inrapporterade siffran "utnyttjat", det gäller bara kreditkort.

Vill du ha noll i kreditrapporten, ser du helt enkelt till att månadens betalning, i sin helhet, är Amex tillhanda senast den sista bankdagen i månaden.

Detta är dock fel, betalkortens saldo rapporteras INTE in till UC.
Detta gjordes inte så sent som i december men jag har uppgifter på att dom gör det nu, så Amex verkar ha gjort någon enhancement.
 

Berglund

Medlem
@MrDollar jag är helt med på att ”det syns inte” är den gängse uppfattningen. Men för att kunna diskutera, bör vi först enas om några grundläggande punkter.
1. Precis som det finns grader i helvetet, finns det också olika typer av kreditupplysningar. UpplysningsCentralen (UC) ägs av bankerna och är samarbetsorgan för de flesta kreditgivare i Sverige idag. Lite generellt och slarvigt, i vardagligt tal - ofta här på BC - benämns en kreditupplysning (vilken som helst) som ”en UC”.
Vi kan vara överens om att det finns olika kreditupplysningar från UpplysningsCentralen, där framför allt detaljerna som finns med skiljer dem åt?

2. Att du inte har sett eller noterat sådan information på din egen senaste kreditupplysning, innebär inte nödvändigtvis att beloppet inte inrapporteras ändå. Du kanske dessutom har betalat av hela fakturan innan sista bankdagen i månaden ändå.
Vi kan vara överens om att det egna exemplet inte behöver vara det enda rätta? Och att det är möjligt att det finns sådant som du och jag inte ser?

3. Med PUL såväl som nya GDPR får du likväl som jag, en gång om året, helt gratis begära ut en fullständig kopia på alla uppgifter som finns lagrade om oss.
Skulle vi kunna göra slag i saken och i veckan som kommer, båda två, begära ut varsin kopia på sin egen fullständiga kreditupplysning?
Därefter kan vi mörklägga allt och alla, för diskussionen ovidkommande detaljer, såsom huslån, kreditkortsskulder, antal personliga konkurser, kronofogdesaldo, beslut om löneutmätning och så vidare. :p:D:cool:
Jag är nämligen helt övertygad om att där kommer finnas en rad, som heter
”Kontokredit > Saldo”
och som avser hur mycket du/jag hade handlat för på Amex betalkort vid respektive månadsskifte, med andra ord inte betalat Amex tillhanda per den sista bankdagen i respektive månad. Har man förfallodatum som hamnar snett i förhållande till månadsskiftet, då är det inte lätt att ha ”noll saldo” i rapporten om man använder kortet normalt.

Vad säger du?
Ska vi köra en vända?
Jag är game - är du?

Tack till @NotRyan som ovan visat på storhet genom att kunna tänka sig att ändra inställning. :)
 

MrDollar

Medlem
@Berglund
Orkar inte svara på allt just nu, men på punkt 2 har du fel!
Då jag har köpt tjänsten UC ID-skydd så köpte jag även tjänsten Min Upplysning, vilket är den som banker (seriösa) samt kredikortsföretag (seriösa) använder sig av för att bedömma en persons ekonomiska situation.
Jag kan kolla en kopia på denna hur ofta jag vill.
Har ALDRIG sett någon form av kredit/skuld/saldo på mina 2 Amex kort.

Men, jag ser säkert fel, då du alltid ska ha rätt.

Jag drar mig ur denna "vända" och för ditt ego så kan vi låtsas att du har rätt!
Ps, du kan ju själv köpa tjänsten och se efter, förutsatt att du har ett Amex Betalkort (kortets siffror börjar på 3757)
Bli inte ledsen bara för att du har fel, du behöver inte skriva ut det här efter du har kollat. Jag kan "ge" dig seger i detta ärende!

Har du fler synpunkter och vill ta en "vända" kontakta mig på PM.
Over and out
 

Canadien

Medlem
3. Med PUL såväl som nya GDPR får du likväl som jag, en gång om året, helt gratis begära ut en fullständig kopia på alla uppgifter som finns lagrade om oss.

Jag är game, jag har dessutom brytdatum 21e i varje månad så jag bör isåfall alltid ha en liten skuld vid varje månadsskifte. Hur går man tillväga för att kräva ut denna gratis kopia, vem vänder man sig till?
 
Toppen