Senaste nytt

Amex Premium/Elite Kreditkort - Ej hård kreditgräns?

bankb

Medlem
Nej, man har inte tagit bort gränsen.
Det folk måste skilja på är vad Amex kan tänka sig att acceptera att du handlar för totalt samt vad de kan tänka sig att acceptera att man "roll-over" in i nästa månad, dvs tar på kredit.
Hur mycket Amex kan tänka sig att acceptera som maximalt "inköpsbelopp/summa" baseras på hur länge du haft kortet, hur mycket du handlat för tidigare samt hur du skött dina betalningar. Den summan, ditt personliga maximum, är något helt annat än den "kreditlimit" som du tillåts använda till att återbetala i långsammare takt än nästkommande faktura.

Det var slarvigt uttryckt av mig. Förstår att de inte tagit bort gränsen. Men känslan är att maxtaket är extremt mycket högre nu än när jag fick kortet.

Hur som helst så är det skönt att kunna maxa användningen på Elite och få fler poäng per spendera krona.
 

Berglund

Medlem
@bankb
Det är just där du går fel. Det är ett feltänk att din kreditlimit är ditt ”maxtak”. Så är det inte och har heller aldrig varit. Dessa två är inte samma sak hos Amex!

Ditt ”maxtak” sätts av Amex internt, baserat på en hemlig formel som räknar ut just din kreditrisk och hur villiga Amex är att ta den risken för din skull. ”Maxtaket” talar Amex aldrig om för dig utan de nöjer sig med att tala om för dig om de skulle acceptera ett inköp på x kronor eller om detta skulle nekas. Självklart görs det då en bedömning hur mycket du redan har spenderat sedan din senaste inbetalning samt hur du i övrigt sköter dig.

Kreditlimiten är det belopp som Amex känner sig bekväma med att du inte återbetalar genast utan rullar över in i nästa månad, mot att du i gengäld betalar Amex egen högst oförmånliga ränta på 15,99% som utgår på det belopp som du vill rulla framåt.
 

bankb

Medlem
@bankb
Det är just där du går fel. Det är ett feltänk att din kreditlimit är ditt ”maxtak”. Så är det inte och har heller aldrig varit. Dessa två är inte samma sak hos Amex!

Ditt ”maxtak” sätts av Amex internt, baserat på en hemlig formel som räknar ut just din kreditrisk och hur villiga Amex är att ta den risken för din skull. ”Maxtaket” talar Amex aldrig om för dig utan de nöjer sig med att tala om för dig om de skulle acceptera ett inköp på x kronor eller om detta skulle nekas. Självklart görs det då en bedömning hur mycket du redan har spenderat sedan din senaste inbetalning samt hur du i övrigt sköter dig.

Kreditlimiten är det belopp som Amex känner sig bekväma med att du inte återbetalar genast utan rullar över in i nästa månad, mot att du i gengäld betalar Amex egen högst oförmånliga ränta på 15,99% som utgår på det belopp som du vill rulla framåt.

Då fungerar ju kreditkorten i princip som betalkorten förutom att man inte behöver betala hela fakturan direkt.
 

Berglund

Medlem
@bankb
Det är riktigt och det är precis som det är tänkt.
Däremot måste du betala den delen av fakturan som ÖVERSTIGER din tillåtna kreditgräns på kreditkorten.
På betalkorten måste du betala hela fakturan när den förfaller. Med kreditkorten tillåts du, mot en väldigt rundligt tilltagen ränta, vänta med att betala ett visst belopp, din kreditlimit. Men den gränsen handlar, för de allra flesta, bara om hur stor andel av fakturan som du inte behöver betala just nu. Sköter man sig och sina krediter riktigt illa dock, då kommer i princip din kreditlimit och ditt maxtak att närma sig varandra för att i slutet bli lika med varandra.

Amex tjänar ju grova pengar på att stora belopp transfereras genom deras kortsystem. Därför har de i utgångsläget inget incitament för att minska eller stoppa sådana transaktioner, tvärtom gör de allt för att uppmuntra sådana transaktioner, genom poäng, kampanjer och annan marknadsföring. Amex vill trycka så stora belopp som möjligt genom deras system och kunna ta kortavgifter av handlarna. Därför har de en egen, hemlig, bedömning på dig, mig och alla andra Amexkortinnehavarare, baserat på vår tidigare spendering, hur länge vi haft våra kort och hur vi skött våra återbetalningar. Den hemliga bedömningen, är den enskilt avgörande faktorn som bestämmer ditt "maxtak" innan Amex stänger kranen för dig och ber dig betala in en slant.

Väl mött denna fredagskväll!
 
Last edited:

MrDollar

Medlem
Nja, inte riktigt. Pröva gå till en bank och ansök om tex bolån när du ligger 10k över din kreditgräns hos Amex. Kommer att lysa rött och "computer says no" hos banken.
Då fungerar ju kreditkorten i princip som betalkorten förutom att man inte behöver betala hela fakturan direkt.
 

Berglund

Medlem
Fast Amex rapporterar inte in oftare än månadsvis. Om du då, efter månadsskiftet, ligger över, då har du ju de facto misskött din kredit. Om du bara under innevarande månad har handlat för 10 000kr mer än din erhållna kreditgräns, då syns inte det hos någon annan än Amex själva eftersom de inte rapporterar det oftare än så.
 

MrDollar

Medlem
Ja, dom rapporterar 1 gång / månad till bla UC, men den rapporten ligger ju även kvar 1 månad, trotts det att man betalat in hela skulden.

Som sagt, skulle man ansöka om bolån, nytt kreditkort eller (usch) ansöka om ett blanco så kommer computer says no dyka upp hos banken.

Fast Amex rapporterar inte in oftare än månadsvis. Om du då, efter månadsskiftet, ligger över, då har du ju de facto misskött din kredit. Om du bara under innevarande månad har handlat för 10 000kr mer än din erhållna kreditgräns, då syns inte det hos någon annan än Amex själva eftersom de inte rapporterar det oftare än så.
 

bankb

Medlem
@bankb
Det är riktigt och det är precis som det är tänkt.
Däremot måste du betala den delen av fakturan som ÖVERSTIGER din tillåtna kreditgräns på kreditkorten.
På betalkorten måste du betala hela fakturan när den förfaller. Med kreditkorten tillåts du, mot en väldigt rundligt tilltagen ränta, vänta med att betala ett visst belopp, din kreditlimit. Men den gränsen handlar, för de allra flesta, bara om hur stor andel av fakturan som du inte behöver betala just nu. Sköter man sig och sina krediter riktigt illa dock, då kommer i princip din kreditlimit och ditt maxtak att närma sig varandra för att i slutet bli lika med varandra.

Amex tjänar ju grova pengar på att stora belopp transfereras genom deras kortsystem. Därför har de i utgångsläget inget incitament för att minska eller stoppa sådana transaktioner, tvärtom gör de allt för att uppmuntra sådana transaktioner, genom poäng, kampanjer och annan marknadsföring. Amex vill trycka så stora belopp som möjligt genom deras system och kunna ta kortavgifter av handlarna. Därför har de en egen, hemlig, bedömning på dig, mig och alla andra Amexkortinnehavarare, baserat på vår tidigare spendering, hur länge vi haft våra kort och hur vi skött våra återbetalningar. Den hemliga bedömningen, är den enskilt avgörande faktorn som bestämmer ditt "maxtak" innan Amex stänger kranen för dig och ber dig betala in en slant.

Väl mött denna fredagskväll!

När mitt Elite kort var nytt så var gränsen jäkligt hård. På kronan låste det sig, då hade jag ändå haft ett Premiumkort i två år och haft enskilda räkningar på en bra bit över 150k.

I början låg gränsen på 55K på mitt Elite, och för att kunna handla för mer så var jag tvungen att höja den i två steg. Parallellt kunde jag fortsätta spenda ”obegränsat” på mitt Premiumkort.

Som sagt väldigt glad att det funkar bättre nu. Och kan väl konstatera att Amex interna regler är hyfsat svåra att tolka :)

Önskar även dig en skön fredagskväll!
 

Berglund

Medlem
@bankb Att Amex interna reglar är svåra att tolka, det är hela meningen. :)
De vill helt enkelt att du använder ditt eget ansvar, förnuft och bedömning, kring "klarar jag den här utgiften" snarare än att ge "Ocke, Nutta och lillla Pillerill" beskedet att - kör på det är fritt blås upp till xxyyzz

@MrDollar ja, det är rätt att de rapporterar in ditt kreditsaldo till UC. Är det besvärande för dig, ser du förstås till att precis innan månadsskiftet betala in tillräckligt mycket för att krypa ned under tillåtna gränsen. Ditt kreditsaldo rapporteras in såsom det var vid månadsskiftet, vill du undvika att det dyker upp krediter eller till synes övertrasseringar, då ser du till att din inbetalning till Amex kommer till deras bankgiro senast den sista bankdagen i månaden, då rapporteras kreditsaldo 0kr. Går man i hus/lägenhetsköpartankar är man naturligtvis extra noga med att sköta sig.
 
Toppen