Senaste nytt

Amex Premium/Elite Kreditkort - Ej hård kreditgräns?

Tonton

Medlem
Har alltid trott att det är en hård kreditgräns på dessa kort - Tydligen verkar det inte vara så.

Som ni ser på bilden så är jag minus drygt 6k på kortet, men det var samtidigt inga problem att köpa flygbiljetter hos SAS med kortet precis.

Beror det på kredithistoriken? Jag pressar min kreditgräns på mitt Amex varje månad, betalar ofta in en del i förväg samt betalar alltid allting i tid. I och med detta så har de kanske gett mig lite leeway på gränsen?

Vad är era erfarenheter runt detta?

FullSizeRender.jpeg
 

agehall

Medlem
Känns som att det är en bugg hos AmEx.

De blir säkert glada över att du upplyst dem om detta så att de kan ta ut straffavgifter för att du övertrasserat din kredit. :)
 

Tonton

Medlem
Känns som att det är en bugg hos AmEx.

De blir säkert glada över att du upplyst dem om detta så att de kan ta ut straffavgifter för att du övertrasserat din kredit. :)

Ja, om de nu sitter på långfredagen och läser BC för att sedan söka upp mig i systemet, så är de mer än välkomna

Jag är mest intresserad av att få veta vad som gäller - men kommer givetvis inte ringa upp Amex själv i nuläget.
 
Last edited:

Direktorn

Medlem
Har aldrig funderat på detta. Om man handlar för x kr ska man vara beredd att betala x kr när räkningen kommer. Tycker Amex är bra och betalar man i tid är det aldrig några problem att få handla på kortet för stora belopp. Tror jag har rätt fri kreditgräns tack vare detta. Betalar heller aldrig in något förebyggande.
 

Tonton

Medlem
Har aldrig funderat på detta. Om man handlar för x kr ska man vara beredd att betala x kr när räkningen kommer. Tycker Amex är bra och betalar man i tid är det aldrig några problem att få handla på kortet för stora belopp. Tror jag har rätt fri kreditgräns tack vare detta. Betalar heller aldrig in något förebyggande.

Har du Amex betal- eller kreditkort? Som du skriver det "tror jag har rätt fri kreditgräns" så antar jag att du har ett betalkort. Ovan nämt blir då, om än intressant i sak, irrelevant för min fråga.

Betalkorten har mig veterligen en mjuk gräns, till stor del baserad på din betalhistorik osv - medan kreditkorten ska ha en hård gräns (din faktiska kreditgräns).
 

bankb

Medlem
Jag har ett gammalt Premium betalkort och ett Elite med kreditgräns.

Har lyckats ”övertrassera” Elitekortet flera gånger. Har en hög spend på båda korten och ibland så åker Elitekortet fram av misstag när jag ska dra en stor betalning.

Som mest har jag varit 25k över gränsen på Elitekortet. Så det verkar vara som att de är lite snällare i sin bedömning ibland.

Det man får passa sig för är att korten hänger ihop och att det hänt att Premiumkortet låsts när jag dragit över gränsen på Elitekortet.

Men det skedde framförallt i början med Elite, och när jag övertrasserat med någon krona. Senaste halvåret har det inte hänt, trots gången när jag var 25k över.

När jag pratat med kundservice är det ingen nyhet att det går att övertrassera. Så de har sannolikt nån bedömning bakom.
 

Joakim H

Medlem
Skulle inte ens tänka tanken att överskrida en kreditgräns om Jag hade ett kreditkort.
Nu har Jag Elite betalkort så det Jag handlar för betalar Jag på förfallodatum:)
 

Tonton

Medlem
Jag har ett gammalt Premium betalkort och ett Elite med kreditgräns.

Har lyckats ”övertrassera” Elitekortet flera gånger. Har en hög spend på båda korten och ibland så åker Elitekortet fram av misstag när jag ska dra en stor betalning.

Som mest har jag varit 25k över gränsen på Elitekortet. Så det verkar vara som att de är lite snällare i sin bedömning ibland.

Det man får passa sig för är att korten hänger ihop och att det hänt att Premiumkortet låsts när jag dragit över gränsen på Elitekortet.

Men det skedde framförallt i början med Elite, och när jag övertrasserat med någon krona. Senaste halvåret har det inte hänt, trots gången när jag var 25k över.

När jag pratat med kundservice är det ingen nyhet att det går att övertrassera. Så de har sannolikt nån bedömning bakom.

I see - Jag har har ju ett platinumkort, så det kanske ligger i bedömningen också. Hursom, intressant att det inte är en hård gräns, utan att de har en mjuk.

Har inte provat att att använda min Platinum, då jag i nuläget använder mitt SAS MC Premium istället, eftersom jag inte vill förlora några Eurobonuspoäng.

Skulle inte ens tänka tanken att överskrida en kreditgräns om Jag hade ett kreditkort.
Nu har Jag Elite betalkort så det Jag handlar för betalar Jag på förfallodatum:)

Håller med till fullo att man ska betala på förfallodatum - kan man inte det och behöver utnyttja kreditmöjligheten till typ 15% ränta så ska man nog inte ha ett kreditkort.

Med det sagt - för att vara tydlig - eftersom både @Direktorn och @Joakim H verkar missförstå och talar om att betala räkningarna i tid.

På kreditkorten, gentemot betalkorten som ni har, så finns det ett fast belopp som man får spendera varje månad (X kronor), medans ni med betalkort inte har ett fast belopp. På kreditkorten får man en faktura i slutet av månaden, likt betalkorten, som ska betalas. Skillnaden är att på kreditkorten så kan man, istället för att betala månades faktura i fullo, välja att betala av månadsbeloppet utspritt över flera månader till en hög räntekostnad. Det är inte detta jag talar om.

Jag har redan betalt månadens faktura till fullo, men har sedan dess dess inte bara maxat mitt kreditbelopp (maxbelopp) jag får/ska kunna spendera på kortet, utan spenderat mer än detta beloppet. Denna spärren ska vara hård, och kunna likställas med ett vanligt bankkort där betalningen ej medges om det inte finns pengar på kontot/maxbeloppet är uppnått. Det är här Amex tydligen inte har en hård gräns, utan på något sätt har en flytande gräns.
 

bankb

Medlem
Skulle inte ens tänka tanken att överskrida en kreditgräns om Jag hade ett kreditkort.
Nu har Jag Elite betalkort så det Jag handlar för betalar Jag på förfallodatum:)

När det gäller betalningen är vi helt överens. Skulle helst velat ha ett klassiskt betalkort på mitt Elite. Men nu när jag inte kan få det är jag glad att de har en mjuk gräns.

Har hyfsat ojämn spend, och slår alldeles för ofta i taket på Elitekortet. Då känns det surt att behöva använda premium när man får så många färre poäng på spenden.
 
Toppen