Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

Tänkte att det var dags att byta Amex Elite mot Platnium.
- Räknas medlemskapet från det att de godkänner mig eller från det att det datumet jag önskar? Tänkte jag skulle ansöka 1 maj så att det blir nästan kalendermånad på fakturorna.
- Kan jag aktivera SAS Amex elite efter 12 månader igen och få statusgrundande poäng? Utan någon bestraffning?
- Kan jag ansöka om Platinum och säga åt de att jag kommer stänga av Elite såfort jag har fått mina SAS poäng överförda så att de inte räknar med kreditutrymmet för mitt plat-kort?
- Kommer mina Amex Elite SAS poäng att autosweepa på torsdag den kommande veckan? Så jag kan avsluta mitt Amex Elite då. För som jag förstår det om jag avslutar innan så försvinner de samlade SAS poängen.
 
Last edited:
Tänkte att det var dags att byta Amex Elite mot Platnium.
- Räknas medlemskapet från det att de godkänner mig eller från det att det datumet jag önskar? Tänkte jag skulle ansöka 1 maj så att det blir nästan kalendermånad på fakturorna.
- Kan jag aktivera SAS Amex elite efter 12 månader igen och få statusgrundande poäng? Utan någon bestraffning?
- Kan jag ansöka om Platinum och säga åt de att jag kommer stänga av Elite såfort jag har fått mina SAS poäng överförda så att de inte räknar med kreditutrymmet för mitt plat-kort?
- Kommer mina Amex Elite SAS poäng att autosweepa på torsdag den kommande veckan? Så jag kan avsluta mitt Amex Elite då. För som jag förstår det om jag avslutar innan så försvinner de samlade SAS poängen.

Inga poäng försvinner.
 

Dawes

Medlem
Även jag trillade dit på denna.
Har man väl hittat ner i poängträsket går det att "kalkylera" hem det mesta, så även denna utökade avgift.
Jag tycker däremot att de dubbla poäng som ges för köp på ICA, Coop, osv är en ren försämring eftersom jag tidigare inte använt platinum kortet till annat än försäkring om det inte är så att jag avsett spendera 150k för att räkna hem en bonus. Jämfört med det tappar man ju då från 3x poängen till enbart x2.
Stor vinst i att inte ens behöva känna "lite" skuld när man bokar resor och hotell med platinum och går miste om några eurobonuspoäng!

Själva ansökan skickade jag in för typ 10 dar sedan, återkoppling uteblev. Igår drog jag en chat med supporten och de verkade tveksamma till att jag ansökt överhuvudtaget. Drog omedelbart iväg en ny ansökan och idag är det aktiverat.

Jag tycker mig se möjligheten för kampanjer i villkoren, eller så är det mer en skrivning bara för att ta höjd för att det "kan" förekomma, dvs. inte exkludera något.
Någon som ett minne att konsultera och kan säga om det varit så tidigare?
Jag tänker på detta (ur villkoren för Membership Rewards),
Särskilda intjänandegrader samt tilläggstjänsten Points Plus
American Express erbjuder varierande intjäningsgrader för olika typer av kort, som en särskild kortegenskap, och kan också erbjuda särskilda intjäningsgrader inom ramen för tidsbegränsade kampanjer. Kortmedlemmen kan till exempel tjäna in fler poäng genom inköp med kortet hos vissa angivna affärspartners eller hos affärpartners inom vissa angivna kategorier. Med Points Plus-tillägget kan Membership Rewards-medlemmen ta del av dessa varierande intjäningsgrader. Se länk ”Tjäna och använd Amex-poäng” för aktuella intjäningsgrader för respektive affärspartner. Om American Express till exempel erbjuder en högre intjäningsgrad för inköp hos affärspartners inom kategorin restauranger kan det hända att den högre intjäningsgraden inte gäller för inköp av måltider i varuhus och hotell.
 

Sir Lemon

Medlem
Även jag trillade dit på denna.
Har man väl hittat ner i poängträsket går det att "kalkylera" hem det mesta, så även denna utökade avgift.
Jag tycker däremot att de dubbla poäng som ges för köp på ICA, Coop, osv är en ren försämring eftersom jag tidigare inte använt platinum kortet till annat än försäkring om det inte är så att jag avsett spendera 150k för att räkna hem en bonus. Jämfört med det tappar man ju då från 3x poängen till enbart x2.
Stor vinst i att inte ens behöva känna "lite" skuld när man bokar resor och hotell med platinum och går miste om några eurobonuspoäng!

Själva ansökan skickade jag in för typ 10 dar sedan, återkoppling uteblev. Igår drog jag en chat med supporten och de verkade tveksamma till att jag ansökt överhuvudtaget. Drog omedelbart iväg en ny ansökan och idag är det aktiverat.
Är i samma situation, både när gäller poängberäkningar och att jag anmält mig till Plus för typ 2 veckor sedan. Ska ta en chat idag.

EDIT: Det var som i ditt fall. Fick göra en ny ansökan som verkade godkännas efter Bank-Id.
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Datapunkt: Nu är det klart! Tog 45 min efter ”ny” ansökan.
 

Attachments

  • IMG_1833.png
    IMG_1833.png
    702,6 KB · Visningar: 70
Datapunkt:
Samma gäller mig som ovanstående.

Jag hade ansökt om Platinum Points Plus måndag förra veckan. Efter att inte ha fått återkoppling än på Fredagen samma vecka så ringde jag till AMEX och frågade vad status var. De sa att de inte kunde se det än men trodde att det helt enkelt fanns mycket i backlog eller något, men att det troligtvist lär dyka upp snart, och att jag skulle återkomma efter 10 arbetsdagar från att jag hade ansökt.

Men efter samtalet så skickade jag in en ny ansökan och blev godkänd efter 40-60 minuter med bekräftelsemejl.
 

Dawes

Medlem
Vem blir först att hitta ngn normal matbutik som ger 4x? ;) (jo, jag har läst Amex lista men samtidigt har det ju varit lite diskussion om ägande i olika matbutiker som gå ort att det för mig iaf inte är helt glasklart)
4x borde väl vara enkelt att klara ut, 8x är ju där det börjar rassla på riktigt
 

Nordajn

Ny medlem
Är de någon som har tips på svenska företag där de erbjuder möjlighet att betala i annan valuta än SEK? Airbnb är ett sådant exempel men tänker att de säkert finns flera aktörer som erbjuder detta?

Jag mailade själv in ett förslag till betalo och bad de se över möjligheten att betala i annan valuta nu i samband med att AMEX har lanserat points plus, fick till svar att de skulle ta de vidare så vi får se om de lanseras där.
 
Är de någon som har tips på svenska företag där de erbjuder möjlighet att betala i annan valuta än SEK? Airbnb är ett sådant exempel men tänker att de säkert finns flera aktörer som erbjuder detta?

Jag mailade själv in ett förslag till betalo och bad de se över möjligheten att betala i annan valuta nu i samband med att AMEX har lanserat points plus, fick till svar att de skulle ta de vidare så vi får se om de lanseras där.
Har du räknat på om kostnaden för valutaväxlingen etc är värt extrapoängen? Resonerar att om man ändå är utomlands så har man inget val och måste köpa i utländsk valuta och man kanske inte orkar hålla på med att optimera varje transaktion. Men att aktivt söka efter transaktioner i utländs valuta så måste man ju vara säker på man tjänar på det?

Annars finns chatflights som erbjuder köp i annan valuta (men kan tänka mig att folket som hänger här kanske inte har så mycket nytta av deras tjänster).
 

Nordajn

Ny medlem
Har du räknat på om kostnaden för valutaväxlingen etc är värt extrapoängen? Resonerar att om man ändå är utomlands så har man inget val och måste köpa i utländsk valuta och man kanske inte orkar hålla på med att optimera varje transaktion. Men att aktivt söka efter transaktioner i utländs valuta så måste man ju vara säker på man tjänar på det?

Annars finns chatflights som erbjuder köp i annan valuta (men kan tänka mig att folket som hänger här kanske inte har så mycket nytta av deras tjänster).
Nej inte direkt men varför inte räkna på de ;)

Om vi då utgår från att vi vill växla in MR poäng till Avios och får 1 Avios per 20 MR poäng (vilket jag själv siktar på)

Jag ska snart boka boende i Göteborg 1 natt. När jag nu kikar hittade jag en airbnb lägenhet för 950kr/natt.
För att maximera MR poängen ändrar jag till EUR i appen, får då upp samma lägenhet för 82 EUR = 950 SEK/natt.

Skillnaden nu blir då att jag får 7600 MR (8x) istället för 3800 (4x), om jag hade betalat med SEK.
Valutaväxlingsavgiften för att jag betalar med EUR är 2 % vilket blir 19 SEK.

Utifrån 3800 MR extra poäng vi får för att vi betalar med EUR, kommer vi nu få 190 avios som har kostat oss 19 SEK extra.
19/190 = 0,1 SEK = 10 Öre/avios

För jämförelse kan du köpa avios hos Finnair där 1000 avios går och köpa för 27 euro (går och köpa billigare om du handlar fler) = ca 313 SEK/1000 = 0,31 SEK = 31 Öre/avios

Sen blir ju frågan vad en avios i slutändan är värd men spontant känns 10 öre/avios som en OK deal? Rätta mig om jag har fel.
 
Last edited:
Toppen