margincallingbadger
Medlem
Härligt! Vill bara förtydliga att jag inte sitter med något facit eller så. Ville bara uppmärksamma dig om kostnaden kontra värdet. Men du verkar ju ha koll så kör påNej inte direkt men varför inte räkna på de
Om vi då utgår från att vi vill växla in MR poäng till Avios och får 1 Avios per 20 MR poäng (vilket jag själv siktar på)
Jag ska snart boka boende i Göteborg 1 natt. När jag nu kikar hittade jag en airbnb lägenhet för 950kr/natt.
För att maximera MR poängen ändrar jag till EUR i appen, får då upp samma lägenhet för 82 EUR = 950 SEK/natt.
Skillnaden nu blir då att jag får 7600 MR poäng istället för 3800, om jag hade betalat med SEK.
Valutaväxlingsavgiften för att jag betalar med EUR är 2 % vilket blir 19 SEK.
Utifrån 3800 MR poäng kommer vi nu få 190 avios (3800/20) som har kostat oss 19 SEK extra.
19/190 = 0,1 SEK = 10 Öre/avios
För jämförelse kan du köpa avios hos Finnair där 1000 avios går och köpa för 27 euro (går och köpa billigare om du handlar fler) = ca 313 SEK = 0,31 SEK = 31 Öre/avios
Sen blir ju frågan vad en avios i slutändan är värd men spontant känns 10 öre/avios som en OK deal? Rätta mig om jag har fel.
Jag själv har inte jättebra koll på Avios (och Oneworld) men börjar läsa mig in i det mer nu i och med Platinum Plus Points. Har ca 21k Avios hos Finnair idag och planerar på att växla mina MR till Avios