Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

Nej inte direkt men varför inte räkna på de ;)

Om vi då utgår från att vi vill växla in MR poäng till Avios och får 1 Avios per 20 MR poäng (vilket jag själv siktar på)

Jag ska snart boka boende i Göteborg 1 natt. När jag nu kikar hittade jag en airbnb lägenhet för 950kr/natt.
För att maximera MR poängen ändrar jag till EUR i appen, får då upp samma lägenhet för 82 EUR = 950 SEK/natt.

Skillnaden nu blir då att jag får 7600 MR poäng istället för 3800, om jag hade betalat med SEK.
Valutaväxlingsavgiften för att jag betalar med EUR är 2 % vilket blir 19 SEK.

Utifrån 3800 MR poäng kommer vi nu få 190 avios (3800/20) som har kostat oss 19 SEK extra.
19/190 = 0,1 SEK = 10 Öre/avios

För jämförelse kan du köpa avios hos Finnair där 1000 avios går och köpa för 27 euro (går och köpa billigare om du handlar fler) = ca 313 SEK = 0,31 SEK = 31 Öre/avios

Sen blir ju frågan vad en avios i slutändan är värd men spontant känns 10 öre/avios som en OK deal? Rätta mig om jag har fel.
Härligt! Vill bara förtydliga att jag inte sitter med något facit eller så. Ville bara uppmärksamma dig om kostnaden kontra värdet. Men du verkar ju ha koll så kör på ;)

Jag själv har inte jättebra koll på Avios (och Oneworld) men börjar läsa mig in i det mer nu i och med Platinum Plus Points. Har ca 21k Avios hos Finnair idag och planerar på att växla mina MR till Avios :)

Hemsidan;
Nån som anmält sig till Points Plus senaste veckorna?

Ska betala hotell i utländsk valuta under helgen och funderar på om jag hinner få till Points Plus tills dess, känns lite tight. :p

Mycket lovande! :D

Fick du signera kortbytet med BankID? Fick du ett mail när det var klart eller ser man det på annat sätt i Amex Appen eller på Apple Pay kortet?
Det kom ett mail när det var klart om jag kommer ihåg rätt. I övrigt inget minne av processen, men gjorde det på hemsidan.

Jag gillar verkligen pointsplus. Visst, lite snålt med ytterligare 100kr i månadsavgift men klart värt det!

Så skönt enbart använda mitt Plat om möjligt igen som i gamla dagar, slippa curve, rev mm. Jag befinner mig dessutom utomlands nästan hela sommaren. Brutala mängder MR alltså.

Har fortfarande kvar Platinum betalkort. Om jag tolkar det rätt så måste man byta till kreditkortet för att kunna lägga till "points plus"?

Jag gillar verkligen pointsplus. Visst, lite snålt med ytterligare 100kr i månadsavgift men klart värt det!

Så skönt enbart använda mitt Plat om möjligt igen som i gamla dagar, slippa curve, rev mm. Jag befinner mig dessutom utomlands nästan hela sommaren. Brutala mängder MR alltså.

Jag tycker också pointsplus är bra. Men jag måste fråga vad har curve och Revolut med det att göra? Har du bara haft Amex Platinum och inte ett annat Amex?

Givetvis, men kört in 1st voucher innan årlig nedgradering med svensk spend. Repeat.

Utomlands, där jag har mest spend, har jag sedan MR devalveringen (var 3x utomlands och mycket bättre EB kurs) kört olika alternativ för att istället spara in 2-3% i avgifter. Mest Curve med Gbit till SAS MC 2x helger innan det stoppades. Det blev ändå en del jobb med det, jobb som jag slipper nu med Plat igen till allt som går i € och $. :)

I Sverige kör jag som sagt för voucher eller SAS MC alternativt Strawberry kampanjmånader. Lite Curve också globalt med ATM €500/mån och hos mina cashbackval när jag kommer ihåg. 1+2-3% är fortsatt en bra deal.

Givetvis, men kört in 1st voucher innan årlig nedgradering med svensk spend. Repeat.

Utomlands, där jag har mest spend, har jag sedan MR devalveringen (var 3x utomlands och mycket bättre EB kurs) kört olika alternativ för att istället spara in 2-3% i avgifter. Mest Curve med Gbit till SAS MC 2x helger innan det stoppades. Det blev ändå en del jobb med det, jobb som jag slipper nu med Plat igen till allt som går i € och $. :)

I Sverige kör jag som sagt för voucher eller SAS MC alternativt Strawberry kampanjmånader. Lite Curve också globalt med ATM €500/mån och hos mina cashbackval när jag kommer ihåg. 1+2-3% är fortsatt en bra deal.

Jaha! Då förstår jag hur du resonerade. Kör man på det sättet var det mycket jobb med curve såklart! Haha
Det är inte samma mönster för mig och därför blev jag lite förvirrad med din kommentar. Tack för svaret! =)

Toppen