Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

Finns det någon länk till villkor i "finstilt" för sign-up bonus?
På första sidorna står
"När du ansöker om Platinum Points Plus får du 2 000 000 Amex-poäng, förutsatt att du spenderar på ditt kort varje månad. Du får halva poängsumman när du gör ett köp under 7:e månaden av ditt medlemskap och resterande när du gör ett köp under 13:e månaden. Observera att kortet måste vara aktivt när bonusen ska delas ut."

Dvs inget uttryckligt krav på x kr i spend. Stämmer det verkligen att spend-kravet bara är "spendera på kortet varje månad"?

Attachments

• Screenshot_20250917-100115.png
    Screenshot_20250917-100115.png
    341,8 KB · Visningar: 32
Funderar på att uppgradera mitt Amex SAS Premium till ett Platinum Point plus, ser att dem just nu ger 1M poäng, är det en ok Deal eller brukar det komma ännu bättre?
En till fråga som jag inte hittar svar på, "tillgång till 1400 lounger" är det obegränsad eller finns det några förbestämda antal besök per år och gäller det även extrakort medlemmen? Någon som kan hjälpa mig?
Som upgrade är det nog högsta jag sett (inget minne av att det varit högre). Så ur det perspektivet väldigt bra

Här får du dubbla poäng:
The IKEA Group
Ullared Gekås
ÖB
Preem Sweden
ST1
OKQ8 AB
Circle K
ICA Sweden
Axfood
KF Norden
Lidl Stiftung
Bergendahl Gruppen
ICA Kvantum Emporia
Systembolaget AB
Uppdaterad lista för ställen som bara ger dubbla poäng:
The IKEA Group (X)
Ullared Gekås
ÖB
Preem Sweden
ST1 (X)
OKQ8 AB
Circle K
ICA Sweden (X)
Mathem
Axfood (X - Willys, X? - Spar)
KF Norden (X)
Lidl Stiftung (X?)
Bergendahl Gruppen
ICA Kvantum Emporia (X?)
Systembolaget AB
Google
Meta

X markerar affärer som man istället kan få 1% cashback med Curve (om man har Pay Pro och uppåt, från 100€/år )
X anger att jag med säkerhet vet att det fungerar, X? att handlaren är listad som kvalificerad men inte testat av mig.

Curve fungerar ju fortfarande inte med Amex, men har man betydande spend på några av X.en kan man fundera på att komplettera sitt PPP med ett Curve. 1% cashback är väl bättre än 2MR, iaf om man räknar om till EB-poäng. (100kr -> 200MR -> 6,9 EB ≈ 69 öre. )

@intuition utmärkt sammanställning!

Ett komplement från mig med ovanstående lista. Med Cirkle K köper jag Vouchers som direkt läggs in i min Cirkle K wallet från SAS shoppen med 4x (via mailet) med mitt Points plus. Jag får då även hyrbilsförsäkringen via Plat de gånger jag hyr bil där.

Jag använder också mitt Curve där detta ger 1% + 8eb från Lunar. Jag sätter i ren protest in det Jag behöver til Lunarspend den 1a i månaden, gärna 9999kr, med 60dgr räntefritt från SAS MC.

Toppen