Senaste nytt

Amex Platinum-innehavare hur resonerar ni nu när SAS Elite-kortet kommit?

De två första är jag med på men vilka uppgraderings möjligheter refererar du till? Sen påstår de också att gästlistor etc. skall gälla för elite också, men det är ju klart att det kan finnas skillnader på vilka events!

Man får diverse medlemsskap i hotellkedjor och hyrbilskedjor som kan ge uppgraderingar.

Man får diverse medlemsskap i hotellkedjor och hyrbilskedjor som kan ge uppgraderingar.

Men är det någon som är säker på att dessa INTE finns med i Elite? Det är den stora anledningen till att jag fortfarande funderar på vanligt Amex Platinum iställe nämligen. Är det bara jag som tycker Amex information lämnar ganska mycket att önska? :)

Om du överväger ett Platinum så tycker jag att du även ska titta på SEB Selected. Ett MC world elits. Inget kort som SEB marknadsför men finns om man frågar. Kostar 5000 i avgift då ingår ett Prioritypass med 9 kostnadsfria besök om året. Riktigt bra försäkring via Trygghansa. Du får även 20 Eurobonus extra poäng per spenderad 100 kr. fördelen är att det accepteras i princip överallt där det tar kort.

Om du överväger ett Platinum så tycker jag att du även ska titta på SEB Selected.

Säkert helt ok, förutom att det även "ingår" Private Banking och rådgivning från SEB vilket jag gladeligen skulle betala separat för att slippa då mina erfarenheter av SEB är allt annat än positiva.. :) Samt att du har inga medlemskap på hotell/hyrbilskedjor vilket jag tycker är den stora USP:en för Amex Platinum.

Men är det någon som är säker på att dessa INTE finns med i Elite? Det är den stora anledningen till att jag fortfarande funderar på vanligt Amex Platinum iställe nämligen. Är det bara jag som tycker Amex information lämnar ganska mycket att önska? :)

Hej,

Brukar bara läsa här men har aldrig skrivit förr så jag hoppas att det blir rätt. De fördelar du nämner om statusförmåner på olika hotellkedjor som finns via platinum ingår inte i SAS Elite enligt AmEx. Däremot är det samma service via lifestyle/conciergeservice.

Det hela slutade faktiskt med att jag behöll mitt Platinum men även skaffade det nya Elite. Nästan allt är väldigt lika mellan korten förutom hyrbilsförsäkring, lite högre ersättningsbelopp samt ett vackrare Plat-kort, så i ärlighetens namn var det nog slöseri att köra på bägge i ett helt år nu.

Jag kan dock trösta mig med att jag fick det för 3500:- då jag ansökte redan i december samt att jag lyckades tjäna ihop ytterligare en 2-1 i julhandeln! ( dock med en extrem faktura i januari som resultat ) Kanske är checken värd det?

Hur agerade ni andra?

@M.K för mig har det än så länge blivit likadant. Har väl egentligen tänkt att lämna Platinum, skaffa Handelsbankens Platina (för att få Priority Pass vilket är bra att ha ibland) och fortsätta med Elite som mitt huvudkort. Sitter hårt inne av rent (ologiskt) statustänk och minne av att känna sig lite lyckad när man fick inbjudan (det var på den tiden..)

Många som har Elite kortet verkar det som.. Någon som har premium (bättre / sämre / samma)? Får nämligen ett nu genom Platinum kortet men tycker att Elite låter roligare än Premium.

Jag såg ingen anledning att behålla Platinum när jag fick Elite. Jag hyr sällan bil och har hotelstatus och loungetillgång ändå. Onödig kostnad att behålla båda.
Mitt råd är att byta Platinum mot Elite. Premium känns inte som något alternativ

Fast nu har man väl inte dubbla kostnader iom att det ingår ett Premium i Amex Platinum? Har i princip redan tjänat in årskostnaden på det kortet efter en bokning till Sydafrika med hyrbil och boende så ser inte det som något problem. Elite var inget alternativ i ansökan vad jag kunde se utan man blir tilldelad ett Premium kort. Ska kolla poäng och förmåner på respektive.

Toppen