Senaste nytt

Amex Platinum-innehavare hur resonerar ni nu när SAS Elite-kortet kommit?

Jag skulle betala en Star Aliance resa (Cph-Athen-Cph) med Miles and more poäng. Förutom massör med poäng skulle jag betala 2000 SEK i skatter:) vanlig bilett utan pengar ligger på 2500. You do the math!!! Star Aliance har så klart fler tillgängliga poäng resor än SAS men våra poäng har inte samma värde tyvärr.

Grejen är ju att det blir en helt annan sak nu när du kommer att kunna boka alla Star Alliance awards, tillgängligheten på dessa kommer väl inte att ändras vad jag har hört. :)
Har inte koll på tillgängligheten i *A, ska undersöka det vid tillfälle. Sällan jag kan vara ute mer än en månad i förväg så det är oftast svårt och jag orkar inte flyga konstiga vägar(har förmodligen sämst intjäning per krona på hela BC), det skulle troligtvis bara innebära att jag får gräma mig över ännu en voucher som brinner inne.

Jag skulle betala en Star Aliance resa (Cph-Athen-Cph) med Miles and more poäng. Förutom massör med poäng skulle jag betala 2000 SEK i skatter:) vanlig bilett utan pengar ligger på 2500. You do the math!!! Star Aliance har så klart fler tillgängliga poäng resor än SAS men våra poäng har inte samma värde tyvärr.

Näe, försöker man använda sina poäng på fel sätt så är det givetvis inte optimalt. Det bästa sättet är givetvis longhaul F. Allt annat är sämre. Hur mycket sämre beror på exakt vad du försöker boka.

Konstigt hur den här tråden glidit iväg och blivit "off topic", utan att jag har varit inblandad :).

Som svar på tråden:

Jag fortsätter som vanligt och tror att det blir fler förändringar i Amex kortutbud kring årsskiftet.

vet ngn hur många betalda (utan AC) platinum kort det finns idag i Sverige? och i kontrast SAS Eurobonus Amex? För Amex är det ju enbart frågan om det blir fler som uppgradera från SAS premium till SAS Elite (+ 2500 kr/år) än som nedgradera från platinum till Elite (- 2000 kr), då blir det vinst och det tror jag att de få till med lätthet!

Jag tror inte AmEx tjänar speciellt mycket pengar på kortavgifterna. De stora pengarna kommer från valutavinster och dröjsmålsränta skulle jag tro, så hela diskussionen om deras prissättning är nog bara void från deras synvinkel.

Jag tror inte AmEx tjänar speciellt mycket pengar på kortavgifterna. De stora pengarna kommer från valutavinster och dröjsmålsränta skulle jag tro, så hela diskussionen om deras prissättning är nog bara void från deras synvinkel.
Undrar om inte den största intäkten kommer från kortavgifter som butikerna betalar, ligger säkerligen på ca 2% (gjorde åtminstone när jag hade med kortinlösenavdelningen på Amex att göra för ett par år sedan).

Ja, den avgiften är säkert också en betydande intäkt. Vad jag egentligen ville ha sagt, var nog att årsavgiften mer är en tröskel för att ge lite exklusivitet till korten. Har man inte råd så ska man inte ha det, typ. Men i praktiken är det nog en minimal intäkt för AmEx.

Toppen