Senaste nytt

Amex Platinum-innehavare hur resonerar ni nu när SAS Elite-kortet kommit?

Jag klickade in på SAS EuroBonus American Express Classic Card | EuroBonus-poäng | Amex och valde Elite Card

Längst ner på sidan finns en länk "fotnoter och viktig information" som ger följande info nedan;
Detta känns som regler för den gamla vouchern?

Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en EuroBonus-resa från Skandinavien till valfri SAS-destination i hela världen. När du som SAS EuroBonus American Express Card-medlem handlat för 150 000 kronor med ditt Kort inom ett kalenderår erhålls ett brev som bekräftar att du är berättigad till förmånen. Förmånen är giltig i 12 månader från brevets utskriftsdatum. Denna period kan inte förlängas. Erbjudandet gäller för en tur-och-retur EuroBonus-resa där utresa och hemresa sker i samma klass, och kan endast nyttjas vid inväxling av EuroBonus-poäng. Skatter och avgifter tillkommer. Erbjudandet gäller ej för enkelresor eller ordinarie resor som betalas med pengar och/eller poäng. Med reservation för tillgänglighet. Förmånen kan endast erhållas en gång per kalenderår. Nästa intjäningsperiod påbörjas i januari påföljande år. Poängrabatten kan ej kombineras med andra erbjudanden. För fullständiga EuroBonus medlemsvillkor besök.

Jag var inne på sidan igår och när man klickade på sin egen profil så stod fortfarande de gamla reglerna. Men då man klickade på Elite så kom de nya reglerna upp.

hyr mycket bil i USA och har platinum , men nu bytt till elite , är EBG och där står det att skadeförsäkring ingår på avis, behöver man betala någon mer tilläggsförsäkringar nu när man inte har platinum eller kan man bara hyra på, aldrig riktigt funderat eftersom jag alltid haft platinum där det ingår ??

När jag hörde med kundservice i förra veckan fick jag höra att ingen som helst hyrbils försäkring ingår i Elite kort

Precis som skrivet ovan är de större skillnaderna:
priority pass
hyrbilsförsäking
uppgraderingsmöjligheter
gästlistor och andra events

De två första är jag med på men vilka uppgraderings möjligheter refererar du till? Sen påstår de också att gästlistor etc. skall gälla för elite också, men det är ju klart att det kan finnas skillnader på vilka events!

Last edited:
Ingår det några som helst hotell-perks för Elite. Det är ju en bunt i Platinum?

Det undrar jag också. Jag sitter just nu och funderar på vilken "modell" av Amex jag ska välja. Avslutade precis min bekantskap med min nuvarande bank då deras service varit obefintlig sista åren och bytte till Skandia, men tänkte använda ett Amex som kreditkort.

Väljer mellan Amex Platinum en kanske framförallt Premium eller Elite. Har kommit fram till detta:

Jag är idag EB Guld, jag och frun handlar för ca 300 kkr/år på kreditkortet - enbart privat då jag måste använda Corporate Amex för allt som är affärsrelaterat tyvärr, annars hade det varit mycket roligare. :)

Amex Platinum funderar jag på för hotellförmånerna och Priority pass för att kunna nyttja i jobbet men 6 kkr känns rätt blodigt för ett kreditkort.

Sedan är ju frågan om Premium kontra Platinum. Eftersom Amex inte accepteras på alla butiker antar jag att min spend kommer bli 200-250 kkr/år - vilket innebär att det bara blir en 2-4-1-check och även om intjäningen är högre så innebär det ju "bara" ca 10-12 k EB-poäng/år vilket knappast motiverar 3000 kr högre årsavgift. Samtidigt så borde jag med mitt flygmönster hamna på ca 90-95 kkr baspoäng på EB i år så de 20000 baspoängen för Elite skulle kicka mig över till EB Diamond - om det nu är värt någonting i praktiken? Därav att detta inte är helt lätt.

Hur skulle ni andra resonera i mitt läge?

Toppen