Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Jag kanske missförstår. Använder e-faktura. Vet inte hur autobetalning fungerar
Autobetalning innebär att om man inte gör något alls kommer den inkomna e-fakturan att automatiskt i sin helhet betalas på förfallodagen. Autobetalning är något man aktiverar för enskilda leverantörer och inget som gäller alla e-fakturor.

I mitt fall betyder det exempelvis att jag i förrgår den 2/4 fick en Amexfaktura. Fakturan avser i princip inköp under mars månad och har förfallodatum den 27/4. Om jag inte gör något alls kommer denna faktura att betalas i sin helhet den 27/4. Givetvis förändrar det inte behovet att granska/kontrollera fakturan men om något mot förmodan skulle vara fel har jag ca 25 dagar på mig att upptäcka det och stoppa betalningen.

Jag resonerar som så att någonstans kring 95-99 procent av alla fakturor är korrekta och ska betalas i enlighet med hur det är fakturerat. För denna förkrossande majoritet av fakturor vill jag inte lägga tid på att manuellt beordra betalning eller ta risken att jag missar att betala någon.

De fåtal fakturor som av någon anledning inte ska betalas lägger jag hellre tid på att stoppa. Totalt sett förenklar detta min fakturahantering. Det är precis lika enkelt att i internetbanken stoppa betalning av en e-faktura med autobetalning som det är att manuellt betala en e-faktura utan autobetalning. Antalet jag behöver stoppa är dock i det närmaste försumbart jämfört med antalet jag skulle behöva hantera manuellt om jag ej hade autobetalning.

Noterade i dag att utseendet på platinum kortet är ändrat i Amex SE appen till samma utseende som när man loggar in på kontot på webben.
Nu är det mera "metallisk" look både i app och på web.

Noterade i dag att utseendet på platinum kortet är ändrat i Amex SE appen till samma utseende som när man loggar in på kontot på webben.
Nu är det mera "metallisk" look både i app och på web.

Det ska komma kort med nytt utseende om några veckor enligt kommentarer från Fredrik Sauter på IG.

Också observerat detta och är väldigt sugen på att få ett Platinum i metall :) Faktiskt rätt coolt att Sverige och Norge får detta före UK, ES,FR,DE etc (mig veterligen).

506263429a9861e5253d7f10045f9b49.jpg

Seg timing, fick nyss mitt kort och extrakort i plast men ska ringa och se om de kan fixa...hehe.

Lång väntetid hos kundtjänst just nu? Märkligt!

Toppen