Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Jag ringde vid 11-snåret och bad om att få byta till metallkort. Fick då svaret att det nya (plus extrakort) kommer redan på fredag!

Last edited:
Jag har en fråga/fundering kring försäkringen för hyrbil.
Varje del av reseförsäkring inleds med att 75% av resan skall vara betald med AMEX kortet.

När det gäller bilhyran, så står det istället;
2. De här förmånerna är tillämpliga under en resa för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet.
Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.

Det står ingen stans i den del som reglerar hyrbilsförsäkringen att resten av resan måste vara betalt med AMEX kortet, utan explicit att bilhyran skall vara betald till 75% med AMEX kortet.

Som jag läser det så är hyrbilsförsäkringen en frikopplad del av reseförsäkring och är explicit för hyrbil och påverkas således inte om resten av resan är betald med ett annat kort.
Gör jag ett tankefel?

https://www.americanexpress.com/con...num.pdf?intlink=se-se-reseforsakring-platinum

EK

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har en fråga/fundering kring försäkringen för hyrbil.
Varje del av reseförsäkring inleds med att 75% av resan skall vara betald med AMEX kortet.

När det gäller bilhyran, så står det istället;
2. De här förmånerna är tillämpliga under en resa för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet.
Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.

Det står ingen stans i den del som reglerar hyrbilsförsäkringen att resten av resan måste vara betalt med AMEX kortet, utan explicit att bilhyran skall vara betald till 75% med AMEX kortet.

Som jag läser det så är hyrbilsförsäkringen en frikopplad del av reseförsäkring och är explicit för hyrbil och påverkas således inte om resten av resan är betald med ett annat kort.
Gör jag ett tankefel?

https://www.americanexpress.com/con...num.pdf?intlink=se-se-reseforsakring-platinum

EK

Nej.

Läs punkt 1.3

För att gruppreseförsäkringen på något sätt ska gälla så måste alla utgifter på resan betalas minst 75% med American Express.

Sedan finns det ännu en punkt på själva hyrbilsdelen, det du citerar ovan, där det också specifikt gäller att minst 75% av kostnaderna för hyrbil måste betalas med American Express. Detta är då oavsett om du i sin helhet på resan har betalat minst 75%+ med American Express. Med andra ord är det alltså hårdare krav på hyrbilsdelen än de andra delarna.

Gällande HERTZ och AVIS, jag har "uppgraderat" mina befintliga konton hos HERTZ och AVIS. I AMEX portalen ser det ut så här, ingen grön bock för HERTZ eller AVIS;
upload_2019-4-15_12-16-55.png

Det är likadant för Mrs. GOTBound, hon signade upp sig för nya konton genom portalen. När det gäller HERTZ så krävdes det ett par mail både för mig och Mrs. GOTBound innan vi blev 5*, det skedde inte med automatik för min Mrs. GOTBound trotts att hon följde intruktionen i AMEX portalen, med rätt avtalsnummer etc. Det som som hände var att Mrs. GOTBound fick ett ett entry tier level medlemskap som först efter mailande blev 5*.
När det gäller AVIS, så hände heller ingenting, dock fick svar på danska när jag frågade om det syns på mitt konto att Platinum förmåner är upplagda; "Du kan ikke se det men du får bonuser automatisk." Som en person med lättare kontrollbehov eller som jag brukar säga själv vis av erfarenhet så uppskattar jag när det syns i något system att allt är registrerat och OK.

Hur ser det ut för Er andra som har hyrbilsförmånen genom AMEX?

EK

Gällande HERTZ och AVIS, jag har "uppgraderat" mina befintliga konton hos HERTZ och AVIS. I AMEX portalen ser det ut så här, ingen grön bock för HERTZ eller AVIS;
Visa bifogad bild 89257

Det är likadant för Mrs. GOTBound, hon signade upp sig för nya konton genom portalen. När det gäller HERTZ så krävdes det ett par mail både för mig och Mrs. GOTBound innan vi blev 5*, det skedde inte med automatik för min Mrs. GOTBound trotts att hon följde intruktionen i AMEX portalen, med rätt avtalsnummer etc. Det som som hände var att Mrs. GOTBound fick ett ett entry tier level medlemskap som först efter mailande blev 5*.
När det gäller AVIS, så hände heller ingenting, dock fick svar på danska när jag frågade om det syns på mitt konto att Platinum förmåner är upplagda; "Du kan ikke se det men du får bonuser automatisk." Som en person med lättare kontrollbehov eller som jag brukar säga själv vis av erfarenhet så uppskattar jag när det syns i något system att allt är registrerat och OK.

Hur ser det ut för Er andra som har hyrbilsförmånen genom AMEX?

EK
För mig ser det ut precis som för din del, Hertz syns ej även om jag fått denna uppgraderad. Avis jag jag låtit bli då jag fått uppfattningen att mitt Eurobonus Guld ger mig bättre status, kanske någon som kan påpeka något jag missat gällande detta? :)

Skulle inte varit orolig för att dessa inte syns, ligger allt i systemet hos Hertz/Avis är det bara att köra

De extrakort Gold till familjemedlemmar, hur många PP besök ingår? Jag har fått följande svar från AMEX vid tre tillfällen;
1.) 2st
2.) 4st
3.) PP ingår inte till extrakort gold

EK

Toppen