Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Alltså, det är enkelt

Baspoäng ges på flygningar med SAS och Star Alliance, samt kan även i vissa lägen och i viss mängd köpas för 1 kr/ poäng.

Extrapoäng är i princip allt annat, hotell, hyrbilar kreditkortsspend etc.

Baspoäng och Extrapoäng kan du båda använda till att handla för, såväl flygresor som muffins och annat.

Sedan tillkommer en bastard "Statuspoäng" som bara räknas mot status men inte går att handla för. Dessa fås genom att man innehar kreditkort. 20.000 per år för Amex Elite och 1.000 per månad för MasterCard Premium.

Din status avgörs av hur många Baspoäng + Statuspoäng du tjänar in under ditt kvalificeringsår.

Jag tycker att det är enklast att förstå om man tänker:
Bas Poäng = Status Poäng + Extra Poäng.
Egentligen så finns bara status och extra poäng, och begreppet "bas poäng" ger båda. Det är så jag ser det i alla fall.
Till du signar upp för Amex eller MC och får Statuspoäng som INTE är baspoäng.

Din status kommer ifrån dina Baspoäng + Statuspoäng
Poängen du kan använda för flyg och att handla för är Baspoäng + Extrapoäng

Last edited:
Självklart inte!
Jag kanske är otydlig, jag försökte förklara sambandet som en formel:
Tjänar du 1 baspoäng så är det samma sak som att du får 1 statuspoäng och 1 extra poäng.

Precis, så funkar BAEC så därför enkelt att tänka så med SAS också, att det är två skålar man har på kontot och flyger man så får man poäng i båda, sedan finns det saker som bara ger poäng i den ena skålen. På BA får man dock mindre i statusskålen än i aviosskålen så det blir lite tydligare där att det är olika poäng.

Stenkoll på dom olika poängen tack för det.

Någon som har koll på vart man kan boka förmånliga hotell priser om man innehar Amex Elite och Platinum?

Eller är det hotels.com och liknande som gäller fortfarande?

Hej igen

Fick min första faktura för Amex korten, det står ett minimum belopp att betala, hur funkar detta?
Kommer dom alltid att debitera den summan som är på väg att falla ut ur den räntefria perioden?
Jag har en spend på 12K denna månaden men har en faktura på 354kr.
Eller är det någon viss procent dom vill ha in varje månad, och sen är det upp till mig att betala mer och hålla koll på att köpen inte går över den räntefria perioden?

Hej igen

Fick min första faktura för Amex korten, det står ett minimum belopp att betala, hur funkar detta?
Kommer dom alltid att debitera den summan som är på väg att falla ut ur den räntefria perioden?
Jag har en spend på 12K denna månaden men har en faktura på 354kr.
Eller är det någon viss procent dom vill ha in varje månad, och sen är det upp till mig att betala mer och hålla koll på att köpen inte går över den räntefria perioden?
Betalar du mindre än hela beloppet blir det väldigt dyrt i längden, du betalar i så fall ränta på hela månadens spend även om du betalar 95% av den.
Om du har e-faktura så kan du ringa amex och be att dom lägger dit hela beloppet istället för det minsta du kan betala.

Toppen