Johans00
Medlem
Resten av din kvalificeringsperiod + nästa + tre månaders graceperiod om du inte kommer upp i EBG igen.PS
Om jag når Guld i April, hur länge stannar jag på den nivån? 1 år?
Resten av din kvalificeringsperiod + nästa + tre månaders graceperiod om du inte kommer upp i EBG igen.PS
Begreppet på olika poäng är lite förvirrande:Jaha, haha jag är sån amatör, men varför skriver dom på ett annat sätt när jag fick mina värvnings poäng, det står ju Status poäng på dom.
Hur är det med dom poängen man får för köp på Elite kortet 20p/100kr vad är det för poäng i så fall?
PS
Jaha, haha jag är sån amatör, men varför skriver dom på ett annat sätt när jag fick mina värvnings poäng, det står ju Status poäng på dom.
SAS har lite begreppsförvirring eftersom de typ har tre sorters poäng
Status points - enbart status, går ej att använda för resebokning
Basic points - ger både status och går att använda för bokningar
Extra points - ger ingen status, går bara att handla för.
Det hade varit enklare om de gjort som BA och haft de helt separerade och med olika "skala" D v s kunde SAS haft;
EBG uppnås vid 450 statuspoäng
Om man reser får man t ex 30 statuspoäng och 3,000 extrapoäng
Men nu har SAS samma skala på de två poängsorterna så begreppsförväxling uppstår för nya medlemmar.
Med handla för menar jag boka resor (eller köpa skräp i webshopen)Men Extra points det jag får för att jag handlar på Amex Elite kortet kan jag inte använda för att boka en biljett?
Vad menar du att det bara går att handla för, tex i deras webbshop ?
Hur lyckas man då med att boka en biljett när man fått sin voucher, för jag antar att dom flesta samlar poäng genom spend på sina kredit kort?
Jag tycker att det är enklast att förstå om man tänker:De har verkligen gjort det onödigt krångligt eftersom baspoäng också är statusgrundande poäng, och baspoäng också är extrapoäng.Nu blev det antagligen ännu mer otydligt. Crap.
Ja precis, men inte alla klarar av att tänka på det sättet eftersom man måste hålla två räknare i huvudetJag tycker att det är enklast att förstå om man tänker:
Bas Poäng = Status Poäng + Extra Poäng.
Egentligen så finns bara status och extra poäng, och begreppet "bas poäng" ger båda. Det är så jag ser det i alla fall.