Senaste nytt

Amex Platinum extrakort, priority pass

Det var garenterat inget missförstånd på telefon, beskedet var tydligt. Bara huvudkortet får numer Priority Pass.
Jag har en god vän på Amex och fick följande information; ändringen gäller både nya och befintliga medlemmar. Från och med den 13 februari 2025 har extrakortsinnehavare av Amex Platinum-kortet en begränsning på fyra gratisbesök per kalenderår till Priority Pass-lounger, tillsammans med en gäst. Extrakortsinnehavare har dock fortsatt obegränsad tillgång till American Express Lounge på Arlanda, inklusive gäst. De har även fri tillgång till över 1 600 flygplatslounger världen över genom American Express Global Lounge Collection. Redan den 22 januari stod uppenbarligen detta i villkoren.

Jag har en god vän på Amex och fick följande information; ändringen gäller både nya och befintliga medlemmar. Från och med den 13 februari 2025 har extrakortsinnehavare av Amex Platinum-kortet en begränsning på fyra gratisbesök per kalenderår till Priority Pass-lounger, tillsammans med en gäst. Extrakortsinnehavare har dock fortsatt obegränsad tillgång till American Express Lounge på Arlanda, inklusive gäst. De har även fri tillgång till över 1 600 flygplatslounger världen över genom American Express Global Lounge Collection. Redan den 22 januari stod uppenbarligen detta i villkoren.
Har ju inte kommit ut någon sån information till oss som redan har kortet. Kan köpa att det gäller för nytecknade kort, men inte gamla.

Hur kan man ha fyra gratisbesök till PP lounger men samtidigt fri tillgång till 1600 lounger genom Amex Global Lounge collection? PP är lejonparten av dom loungerna

Om någon hittar detta I villkoren, berätta gärna var. Måste råda stor förvirring när en extrakortsinnehavare inte får PP alls. Kan säga att detta blir en såpass stor nackdel att jag troligen säger upp kortet, om det stämmer.

Om någon hittar detta I villkoren, berätta gärna var.
Jag har letat i villkoren och inte hittat något alls. Det enda jag hittar är nedan referenser på hemsidan...

Huvudkort:
IMG_0086.jpeg
Extrakort:

IMG_0087.jpeg

Jag har letat i villkoren och inte hittat något alls. Det enda jag hittar är nedan referenser på hemsidan...

Huvudkort:
Visa bifogad bild 162785
Extrakort:

Visa bifogad bild 162786
Det här är en sak man verkligen inte bara smyger in. Helt fri loungetillgång är en väldigt stor del av förmånen och nu bestämmer de alltså vem av kortinnehavarna som ska få behålla den. Det är fan uselt.

Edit:
Informationen om extrakortet finns bara när man ansöker om det i efterhand, men jag är helt säker på att den inte finns med separat specad när man ansöker om det samtidigt som huvudkortet. Om detta är en sak som skiljer mellan korten så borde det framgå från början, som "gäller endast huvudkortet".

Last edited:
Jag avvaktar bonusen för uppgraderingen. Sedan för jag över alla MR-poäng och säger upp kortet igen. Får bli Swedbank Platinum igen, ett kort jag precis hade sagt upp. Så viktig är inte Amex-loungen på Arlanda, speciellt inte när jag ändå oftast kan komma in i SAS-loungen. Fasttrack på Arlanda ingår dessutom oftast i biljetten. Det är heller inte Arlanda som är problemet utan tillgång till lounge på hemresan.

"Hej virablåtira! Tack för din fråga!
För nya kortansökningar är det dessvärre inte möjligt att lägga till Priority Pass för extrakort. Detta betyder att det endast är huvudinnehavaren av kortet som kommer att ha tillgång till Priority Pass-förmånerna. Om du har ytterligare frågor eller behöver mer information, tveka inte att höra av dig! ☺️"

Fick det här svaret från deras facebook / messenger

Toppen