Senaste nytt

Amex platinum ökning av månadsavgift

Chattade med Amex gällande detta, hade tänkt byta till att betala per år - men det behövs tydligen inte för mig. Mitt "anniversary date" är den 3 juni, ändringen sker 1 juli. Även fast jag betalar per månad, så kommer justeringen i pris ske först 3 juni 2027 för mig.

I'd like to clarify that any changes to card terms or fees are not applied mid-term and are effective only from the card anniversary date. Since your anniversary date is June 03, and the charges are being applied from July 01, we cannot implement the changes this year. Accordingly, the updated terms will take effect from June 03, 2027.

Jag har personligen inte hört om detta förut, men det gör att mitt tidigare tips i tråden blir onödigt.

Jag reagerar vanligen negativt på prishöjningar men om många säger upp kortet nu, som det finns exempel om här i tråden, kan jag tycka det är värt det.

Platinum känns som ett av de vanligaste korten numera i mitt kvarter, innerstan. Enorm skillnad från förr med högt inkomstkrav ansöka. Mindre folk i loungen och enklare med Dinnerfortwo vore fint.

Platinum känns som ett av de vanligaste korten numera i mitt kvarter, innerstan.
Jag kan tycka att det svarta Centurion kortet finns mest överallt också nu för tiden - har lite tappat sitt sting om man säger så. Om man går på ett "exklusivt" Centurion evenemang så är det vääääldigt många som jag misstänker har extrakort eller liknande.... Inte samma sak som det tidigare var. Visst flyger man några gånger i månaden eller så, absolut men om man som jag som numera är "avdankad gubbe" så är det synnerligen tveksamt.... Även om jag uppfyller alla krav på ekonomi osv.

Jag reagerar vanligen negativt på prishöjningar men om många säger upp kortet nu, som det finns exempel om här i tråden, kan jag tycka det är värt det.

Platinum känns som ett av de vanligaste korten numera i mitt kvarter, innerstan. Enorm skillnad från förr med högt inkomstkrav ansöka. Mindre folk i loungen och enklare med Dinnerfortwo vore fint.
Med den logiken måste de ju snart höja igen :) Sedan är det väl inte de dyra kunderna som kan utnyttja förmånerna hela tiden som säger upp korten utan de som är billiga för Amex, så kostnad per kund ökar antagligen mer än prishöjningen relativt sett.

Last edited:
Ledsen för många motsägelsefulla inlägg, men jag läste kortvillkoren nu:

Ditt medlemskapsår börjar den dag vi öppnar ditt konto och slutar dagen innan årsdagen. Om du byter korttyp eller om avgiften ändras, kan ditt medlemskapsår också ändras. Då räknas medlemskapsåret från dagen när ändringen gjordes.

Det betyder alltså per dagens info så påverkas jag ej av avgiftsförändringen då mitt medlemsskapsår inträder före detta datum - men det står Amex fritt att ändra mitt datum så att jag påverkas. Oklart att kundtjänst uttryckte sig som ovan.

Med den logiken måste de ju snart höja igen :) Sedan är det väl inte de dyra kunderna som kan utnyttja förmånerna hela tiden som säger upp korten utan de som är billiga för Amex, så kostnad per kund ökar antagligen mer än prishöjningen relativt sett.
Ja exakt.

De kommer höja igen och igen samt antagligen ge ännu mindre förmåner tills de når antalet de vill ha.

Jag fick mailet idag också. Jag tycker Amex blivit sämre och sämre med åren och jag får inte ut något av det längre. Det finns andra kort som lounge-access, till och med PriorityPass själva erbjuder obegränsade fria besök för 459 EUR/år ( https://www.prioritypass.com/en-GB/join-prioritypass ) . Dinner by Amex är väl skoj, men det gäller att pricka in tillfällena. Reseförsäkring kan jag få från annat håll också. Till och med Revolut har bättre förmåner. Revolut Ultra till exempel erbjuder DragonPass med fria loungebesök, en massa appar/prenumerationer, försäkringar, RevPoints (som går att växla till flygpoäng och annat) - https://www.revolut.com/sv-SE/ultra-plan/ 655/mån. Reser man inte så mycket kan man skaffa Revolut Metal som ger rabatt på loungebesök. 190/mån. Priserna sänks ofta med 20% på kampanjer för helår. I det stora hela kan jag få ned kostnaderna per år genom att säga upp mitt AMEX Plat.

Problemet med Revolut Ultra är väl att det ger endast kortägaren möjligheten till lounge?
Amex-kortet + extrakort ger hela familjen gratis lounge (4 pers).

Hade varit intressant om Revolut, eller Klarna, gav samma möjlighet.
Vad finns det för alternativ?

Noterar att konserterna verkar bli regelbundet återkommande (om man kan lita på mailet..);)

1776867062469.png

Problemet med Revolut Ultra är väl att det ger endast kortägaren möjligheten till lounge?
Amex-kortet + extrakort ger hela familjen gratis lounge (4 pers).

Hade varit intressant om Revolut, eller Klarna, gav samma möjlighet.
Vad finns det för alternativ?
Var inte extrakort helt borta från Platinum nu? Läste att det fanns något sätt för nya att få extrakort men den täpptes igen och att folk som har kvar extrakort (priority pass) får behålla det tills det går ut.

Toppen