Senaste nytt

Amex platinum ökning av månadsavgift

Jag fick mailet idag också. Jag tycker Amex blivit sämre och sämre med åren och jag får inte ut något av det längre. Det finns andra kort som lounge-access, till och med PriorityPass själva erbjuder obegränsade fria besök för 459 EUR/år ( https://www.prioritypass.com/en-GB/join-prioritypass ) . Dinner by Amex är väl skoj, men det gäller att pricka in tillfällena. Reseförsäkring kan jag få från annat håll också. Till och med Revolut har bättre förmåner. Revolut Ultra till exempel erbjuder DragonPass med fria loungebesök, en massa appar/prenumerationer, försäkringar, RevPoints (som går att växla till flygpoäng och annat) - https://www.revolut.com/sv-SE/ultra-plan/ 655/mån. Reser man inte så mycket kan man skaffa Revolut Metal som ger rabatt på loungebesök. 190/mån. Priserna sänks ofta med 20% på kampanjer för helår. I det stora hela kan jag få ned kostnaderna per år genom att säga upp mitt AMEX Plat.
Japp. Min hemförsäkrings (2000kr/år) täckning var i vissa fall bättre än Amex. Så illa är det.

PriorityPass själva erbjuder obegränsade fria besök för 459 EUR/år
Jag har kikat på det alternativet (Priority pass är det jag använder mest tillsammans med Dining-erbjudandet). Problemet är att Priority pass egen variant tar 30€ per besök för en gäst och då blir Amex Platinum även efter höjningen sammantaget ett bättre alternativ med mina resemönster.

Har haft Amex Platinum sen 2018, då före pandemin så flög jag mycket i jobbet så det var värt att ha tillgång till lounge och fast track. Numera flyger jag mycket mer sällan och redan 650kr är egentligen alldeles för mycket för att jag ska sitta i en lounge nån gång då o då. Deras dining-erbjudande har jag aldrig utnyttjat, inte intresserad. Poängen man samlar är i princip värdelösa. Och det är fortfarande väldigt vanligt att man inte kan betala med kortet. 750 kr framöver är helt orealistiskt så nu ryker mitt kort.

Problemet är att Priority pass egen variant tar 30€ per besök för en gäst och då blir Amex Platinum även efter höjningen sammantaget ett bättre alternativ med mina resemönster.
Gästar du alltid "partnern" eller varierar det? Om första alternativet gäller kostar Swedbank Platinum med extrakort till partnern maximalt 2600:-/år med obegränsad Lounge Key för båda och en reseförsäkring som i alla fall jag bedömde var betydligt bättre än såväl SAS American Express Premium som Eurocard Platinum, när jag jämförde för några år sedan.

Har ej jämfört försäkringen med SAS American Express Elite eller American Express Platinum. När det gäller försäkringsvillkoren får givetvis var och en göra aktuella värderingar och inte lita allt för mycket på mina gamla bedömningar.

jag uppfattar att de är likvärdiga?
På pappret tror jag PP gäller på fler lounger men mer eller mindre alla jag har besökt har accepterat båda så för mig känns de likvärdiga.

Har man några viktiga favoritlounger bör man givetvis kolla vad som gäller för dessa.

Edit: Kollade på respektive hemsida och de säger:
- Lounge Key: Your MasterCard Platinum card includes a LoungeKey membership which gives you access to more than 1,800+ airport lounges across the world
- Priority Pass: 1,800+ AIRPORT LOUNGES AND EXPERIENCES

Last edited:
Toppen