Senaste nytt

Amex och hyrbil

Sitter och kollar på hyrbilar inför en kommande resa till Los Angeles. Både Sixt och Hertz var dyra under datumen. Däremot hade SilverCar ett bra pris på cirka 199 USD för 5 dygn. Den enda haken med SilverCar är deras dyra försäkringar som kostar 45 USD per dag utöver kostnaden för hyran. Sanslöst dyrt med tanke på att Sixt endast tar 3 USD per dag för självriskeliminering.

På SilverCars hemsida finns dock möjligheten att använda sin egen försäkring, och undrar därmed ifall det finns en poäng att skaffa AMEX Platinum för hyrbilsförsäkringen (har lagt cirka 3000 SEK endast på hyrbilsförsäkringar under 2017). Kommer AMEX försäkringen att täcka för hyran med SilverCar eller täcker kortet bara för självrisken som inte framgår hos SilverCar?

AMEX täcker för hela kostnaden som SilverCar ålägger dig i efterhand.

Som mitt exempel:
Hyrde bil i Alicante och valde att ej använda någon försäkring. Vi lyckades att få punktering på däcket. Några veckor efter avslutad bilhyra så kom det en räkning på 15 000 SEK. Enligt Sixt var detta kostnaden för självrisk, material och reparation. Skickade en kopia på fakturan till Amex och de täckte kostnaden om 15 000 SEK utan några problem alls.

Har bokat en hyrbil imorgon över dagen på Hawaii utan några försäkringar.
Allt är betalat med Amex Platinum, täcker den försäkring "allt" eller är det något jag behöver läga till?

Allt är betalat med Amex Platinum, täcker den försäkring "allt" eller är det något jag behöver läga till?

Du kan vara lugn, du är vältäckt. Tyvärr täcker inte kortförsäkringen hyrbilsförsäljarens försök att ändå sälja på dig fler försäkringar - fInns det kort som skyddar mot det så blir jag gärna värvad.

Vi har pratat med amex försäkringsbolag vid flera tillfällen den senaste tiden om just hyrbilsförsäkringen. Det alla upprepar är att de täcker alla tillägg som du själv kan avsäga dig. Dock finns det ofta en "klant" försäkring hos hyrbildföretagen som kallas roadside protection som amex inte verkar täcka, t.ex. låser in nyckel, behöver assistans på vägen osv. Vi har valt den, men det är nog inte nödvändigt om du bara ska ha bilen över dagen.
Ha en fortsatt häftig resa @palmen! Roligt att få följa ditt äventyr.

Har jag förstått det rätt att om jag hyr bil hemmavid (dvs. inte del av en resa) så gäller inte Amex Platinums försäkring?

Om man tar en tax/kollektivtrafik till lokala AVIS, HERTZ eller SIXT kontoret och ex inleder en road trip Stockholm/valfri plats i Sverige tt&r hur räknas det då?

EK

Nej. Villkoren är rätt tydliga:

”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och
som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor.

Så det kräver att din kollektivtrafik utförs med flyg.

Har jag förstått det rätt att om jag hyr bil hemmavid (dvs. inte del av en resa) så gäller inte Amex Platinums försäkring?
Det gäller om du har en bokad övernattning. Sen vad det innebär är en annan sak.. om det tex funkar med en awardnatt eller inte är lite oklart.

Toppen