anna-johansson
New member
Har upptäckt att man bl.a. kan få rabatt och gratis uppgradering hos Hertz om man har Amex platinum. Känner ni till om Amex gold har några fördelar hos hyrbilsbolag?
Låter fint, men min erfarenhet med dessa rabatter och uppgraderingar är att det inte existerar, till ens fördel. Hittills inte en enda uppgradering, även när man frågar. Visst får jag en "rabatt", men ordinarie pris är högt upptrissat.Anna Johansson skrev:Har upptäckt att man bl.a. kan få rabatt och gratis uppgradering hos Hertz om man har Amex platinumKlicka för att utvidga...
Jonas C skrev:Sitter och kollar på hyrbilar inför en kommande resa till Los Angeles. Både Sixt och Hertz var dyra under datumen. Däremot hade SilverCar ett bra pris på cirka 199 USD för 5 dygn. Den enda haken med SilverCar är deras dyra försäkringar som kostar 45 USD per dag utöver kostnaden för hyran. Sanslöst dyrt med tanke på att Sixt endast tar 3 USD per dag för självriskeliminering.På SilverCars hemsida finns dock möjligheten att använda sin egen försäkring, och undrar därmed ifall det finns en poäng att skaffa AMEX Platinum för hyrbilsförsäkringen (har lagt cirka 3000 SEK endast på hyrbilsförsäkringar under 2017). Kommer AMEX försäkringen att täcka för hyran med SilverCar eller täcker kortet bara för självrisken som inte framgår hos SilverCar?Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Har bokat en hyrbil imorgon över dagen på Hawaii utan några försäkringar.Allt är betalat med Amex Platinum, täcker den försäkring "allt" eller är det något jag behöver läga till?Klicka för att utvidga...
Vi har pratat med amex försäkringsbolag vid flera tillfällen den senaste tiden om just hyrbilsförsäkringen. Det alla upprepar är att de täcker alla tillägg som du själv kan avsäga dig. Dock finns det ofta en "klant" försäkring hos hyrbildföretagen som kallas roadside protection som amex inte verkar täcka, t.ex. låser in nyckel, behöver assistans på vägen osv. Vi har valt den, men det är nog inte nödvändigt om du bara ska ha bilen över dagen.palmen skrev:Har bokat en hyrbil imorgon över dagen på Hawaii utan några försäkringar.Allt är betalat med Amex Platinum, täcker den försäkring "allt" eller är det något jag behöver läga till?Klicka för att utvidga...
Stämmer.micke skrev:Har jag förstått det rätt att om jag hyr bil hemmavid (dvs. inte del av en resa) så gäller inte Amex Platinums försäkring?Klicka för att utvidga...
Resetokig skrev:Stämmer.Klicka för att utvidga...
GOTBound skrev:Om man tar en tax/kollektivtrafik till lokala AVIS, HERTZ eller SIXT kontoret och ex inleder en road trip Stockholm/valfri plats i Sverige tt&r hur räknas det då?EKKlicka för att utvidga...
”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt ochsom måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor.Klicka för att utvidga...
Det gäller om du har en bokad övernattning. Sen vad det innebär är en annan sak.. om det tex funkar med en awardnatt eller inte är lite oklart.micke skrev:Har jag förstått det rätt att om jag hyr bil hemmavid (dvs. inte del av en resa) så gäller inte Amex Platinums försäkring?Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Nej. Villkoren är rätt tydliga:Så det kräver att din kollektivtrafik utförs med flyg.Klicka för att utvidga...