Amex och hyrbil

anna-johansson

New member
Har upptäckt att man bl.a. kan få rabatt och gratis uppgradering hos Hertz om man har Amex platinum. Känner ni till om Amex gold har några fördelar hos hyrbilsbolag?

"Särskilt utvalda förmåner hos Hertz

Som Gold Card-medlem kan du gå med i Hertz lojalitetsprogram Gold Plus Rewards® och ta del av särskilt utvalda förmåner som exempelvis 10 % rabatt på ordinarie priser eller extraförare utan extra kostnad. För att ta del av förmånerna behöver du bli medlem i Hertz Gold Plus Rewards"

Anna Johansson skrev:Har upptäckt att man bl.a. kan få rabatt och gratis uppgradering hos Hertz om man har Amex platinumKlicka för att utvidga...
Låter fint, men min erfarenhet med dessa rabatter och uppgraderingar är att det inte existerar, till ens fördel. Hittills inte en enda uppgradering, även när man frågar. Visst får jag en "rabatt", men ordinarie pris är högt upptrissat.

Senaste exemplet är under "THE HERTZ 2017 SALE GOLD":

Inloggad som President Circle, får jag ett pris på 223€, 1 veckas hyra i spanien, inkl 25% rabatt.

Inte inloggad, som "gäst" med samma CDP, får jag prisuppgiften 163€ inkl 20% rabatt.

Inloggad med AMEX Platinum CDP fick jag prisuppgift 284€, inkl rabatten "BEST"?

Roulette varje gång.

Att förstå sig på hyrbilbolagens prissättning verkar omöjligt. Det är så många oklara parametrar som spelar in att jag har gett upp, och bokar en rate som känns ok och ger lite eurobonuspoäng.

Jag har t.o.m. gett upp poängen. Bokar nästan uteslutande med Mr.Jet och Refunder nu för tiden...

Tack för exempel! Om priset inte är till någon fördel kanske man ska fokusera på de praktiska erbjudandena istället, t.ex. en extra förare.

Sitter och kollar på hyrbilar inför en kommande resa till Los Angeles. Både Sixt och Hertz var dyra under datumen. Däremot hade SilverCar ett bra pris på cirka 199 USD för 5 dygn. Den enda haken med SilverCar är deras dyra försäkringar som kostar 45 USD per dag utöver kostnaden för hyran. Sanslöst dyrt med tanke på att Sixt endast tar 3 USD per dag för självriskeliminering.

På SilverCars hemsida finns dock möjligheten att använda sin egen försäkring, och undrar därmed ifall det finns en poäng att skaffa AMEX Platinum för hyrbilsförsäkringen (har lagt cirka 3000 SEK endast på hyrbilsförsäkringar under 2017). Kommer AMEX försäkringen att täcka för hyran med SilverCar eller täcker kortet bara för självrisken som inte framgår hos SilverCar?

Jonas C skrev:Sitter och kollar på hyrbilar inför en kommande resa till Los Angeles. Både Sixt och Hertz var dyra under datumen. Däremot hade SilverCar ett bra pris på cirka 199 USD för 5 dygn. Den enda haken med SilverCar är deras dyra försäkringar som kostar 45 USD per dag utöver kostnaden för hyran. Sanslöst dyrt med tanke på att Sixt endast tar 3 USD per dag för självriskeliminering.På SilverCars hemsida finns dock möjligheten att använda sin egen försäkring, och undrar därmed ifall det finns en poäng att skaffa AMEX Platinum för hyrbilsförsäkringen (har lagt cirka 3000 SEK endast på hyrbilsförsäkringar under 2017). Kommer AMEX försäkringen att täcka för hyran med SilverCar eller täcker kortet bara för självrisken som inte framgår hos SilverCar?Klicka för att utvidga...

AMEX täcker för hela kostnaden som SilverCar ålägger dig i efterhand.

Som mitt exempel:

Hyrde bil i Alicante och valde att ej använda någon försäkring. Vi lyckades att få punktering på däcket. Några veckor efter avslutad bilhyra så kom det en räkning på 15 000 SEK. Enligt Sixt var detta kostnaden för självrisk, material och reparation. Skickade en kopia på fakturan till Amex och de täckte kostnaden om 15 000 SEK utan några problem alls.

Har bokat en hyrbil imorgon över dagen på Hawaii utan några försäkringar.

Allt är betalat med Amex Platinum, täcker den försäkring "allt" eller är det något jag behöver läga till?

palmen skrev:Har bokat en hyrbil imorgon över dagen på Hawaii utan några försäkringar.Allt är betalat med Amex Platinum, täcker den försäkring "allt" eller är det något jag behöver läga till?Klicka för att utvidga...

Du kan vara lugn, du är vältäckt. Tyvärr täcker inte kortförsäkringen hyrbilsförsäljarens försök att ändå sälja på dig fler försäkringar - fInns det kort som skyddar mot det så blir jag gärna värvad.

palmen skrev:Har bokat en hyrbil imorgon över dagen på Hawaii utan några försäkringar.Allt är betalat med Amex Platinum, täcker den försäkring "allt" eller är det något jag behöver läga till?Klicka för att utvidga...
Vi har pratat med amex försäkringsbolag vid flera tillfällen den senaste tiden om just hyrbilsförsäkringen. Det alla upprepar är att de täcker alla tillägg som du själv kan avsäga dig. Dock finns det ofta en "klant" försäkring hos hyrbildföretagen som kallas roadside protection som amex inte verkar täcka, t.ex. låser in nyckel, behöver assistans på vägen osv. Vi har valt den, men det är nog inte nödvändigt om du bara ska ha bilen över dagen.

Ha en fortsatt häftig resa @palmen! Roligt att få följa ditt äventyr.

Har jag förstått det rätt att om jag hyr bil hemmavid (dvs. inte del av en resa) så gäller inte Amex Platinums försäkring?

Resetokig skrev:Stämmer.Klicka för att utvidga...

Om man tar en tax/kollektivtrafik till lokala AVIS, HERTZ eller SIXT kontoret och ex inleder en road trip Stockholm/valfri plats i Sverige tt&r hur räknas det då?

EK

GOTBound skrev:Om man tar en tax/kollektivtrafik till lokala AVIS, HERTZ eller SIXT kontoret och ex inleder en road trip Stockholm/valfri plats i Sverige tt&r hur räknas det då?EKKlicka för att utvidga...

Nej. Villkoren är rätt tydliga:

”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt ochsom måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor.Klicka för att utvidga...

Så det kräver att din kollektivtrafik utförs med flyg.

micke skrev:Har jag förstått det rätt att om jag hyr bil hemmavid (dvs. inte del av en resa) så gäller inte Amex Platinums försäkring?Klicka för att utvidga...
Det gäller om du har en bokad övernattning. Sen vad det innebär är en annan sak.. om det tex funkar med en awardnatt eller inte är lite oklart.

mha321 skrev:Nej. Villkoren är rätt tydliga:Så det kräver att din kollektivtrafik utförs med flyg.Klicka för att utvidga...

Tur att jag och GOTBound Jr x2 flyger kollektivt till Stockholm denna gång (har hyrbil bokad med SIXT på ARN).

EK

Back